
Před dvaceti lety bylo zavedeno krajské zřízení, které dostalo přednost před zemským uspořádáním, můžeme tedy hodnotit. Namísto obecných tvrzení si porovnejme konkrétní příklad, třeba jak vypadá výstavba dálnice z Pohořelic do Mikulova a jak by na tom mohla být, pokud by byly obnoveny země.
Přes dvě desetiletí slibů v krajských volebních programech, že bude dálnice do Rakouska (z Brna na Vídeň, D52) dokončena, tomu tak není. Hlavním důvodem neúspěchu přitom nejsou obstrukce některých ekologistů, kteří poškozují dobré jméno s přírodou cítících občanů, ale zároveň pouze využívají chybně nastavenou centrální legislativu. Vševysvětlující nejsou ani zásady územního rozvoje, které malý Jihomoravský kraj nezvládl.
Problémem je jednoznačně pragocentrismus – o klíčových dopravních stavbách pro Moravu se nerozhoduje na Moravě.
Hlavní příčinou je to – jak opakovaně přiznal současný jihomoravský hejtman – že na to kraj nemá žádný vliv. A Ředitelství silnic a dálnic, které spadá pod centrální Ministerstvo dopravy, je k tomu laxní, jak tvrdí stejný hejtman. Problémem je jednoznačně pragocentrismus – o klíčových dopravních stavbách pro Moravu se nerozhoduje na Moravě.
A jak by to mohlo vypadat, kdyby zde například bylo zemské zřízení? Moravský zemský sněm by ze zemského rozpočtu (napůl z daní vybraných na Moravě a z dotace ČR, popř. z neprošustrovaných evropských dotací) uvolnil potřebné finance a dal úkol zemské vládě dostavět dálnici. Vláda by pověřila své ředitelství silnic a dálnic urychlenou dostavbou – pokud by se zdráhalo, byl by ihned vyměněn ředitel. Přátelé z Dolních Rakous by pak byli pozváni na slavnostní přestřižení pásky a po dálnici bychom již dávno jezdili.
Autor: Ondřej Hýsek, foto: Flickr
Texty v rubrice Názory a komentáře nemusí vyjadřovat názor redakce. Pokud chcete publikovat vlastní názor na aktuální téma, napište nám.
PROČ ? Protože Praha nechce , Praha nemá zájem Brno ,které se rozrůstá a je centrem moravanství napojovat na Vídeň. Praha a Češi nikdy nebudou souhlasit se zemským zřízením. Bohužel i některým moravským městům statut Prahou řízené krajské metropole vyhovuje . Článek o tom jak by to vypadalo pokud by sídlil v Brně moravský parlament je mimo realitu , spíš taková nic neřešící úvaha . Morava má šanci pouze tehdy pokud bude jednotně usilovat o naprostou ( i fiskální ) autonomii nebo samostatnost a obojí je potřeba si vybojovat.
Díky za upozornění na to, že shazování viny na “ekoteroristy” je spíš odvádění pozornosti od hlavních příčin. A modernizace páteřní moravské železnice Brno – Přerov je lautr to samé.