Proč nemáme dálnici do Rakouska

Dokončení obchvatu u Drasenhofenu Dálnice D52
Dokončení obchvatu u Drasenhofenu. Na rakouské straně už mají hotovo, na moravské straně stavba stojí.

Před dvaceti lety bylo zavedeno krajské zřízení, které dostalo přednost před zemským uspořádáním, můžeme tedy hodnotit. Namísto obecných tvrzení si porovnejme konkrétní příklad, třeba jak vypadá výstavba dálnice z Pohořelic do Mikulova a jak by na tom mohla být, pokud by byly obnoveny země.

Přes dvě desetiletí slibů v krajských volebních programech, že bude dálnice do Rakouska (z Brna na Vídeň, D52) dokončena, tomu tak není. Hlavním důvodem neúspěchu přitom nejsou obstrukce některých ekologistů, kteří poškozují dobré jméno s přírodou cítících občanů, ale zároveň pouze využívají chybně nastavenou centrální legislativu. Vševysvětlující nejsou ani zásady územního rozvoje, které malý Jihomoravský kraj nezvládl.

Problémem je jednoznačně pragocentrismus – o klíčových dopravních stavbách pro Moravu se nerozhoduje na Moravě.

Hlavní příčinou je to – jak opakovaně přiznal současný jihomoravský hejtman – že na to kraj nemá žádný vliv. A Ředitelství silnic a dálnic, které spadá pod centrální Ministerstvo dopravy, je k tomu laxní, jak tvrdí stejný hejtman. Problémem je jednoznačně pragocentrismus – o klíčových dopravních stavbách pro Moravu se nerozhoduje na Moravě.

A jak by to mohlo vypadat, kdyby zde například bylo zemské zřízení? Moravský zemský sněm by ze zemského rozpočtu (napůl z daní vybraných na Moravě a z dotace ČR, popř. z neprošustrovaných evropských dotací) uvolnil potřebné finance a dal úkol zemské vládě dostavět dálnici. Vláda by pověřila své ředitelství silnic a dálnic urychlenou dostavbou – pokud by se zdráhalo, byl by ihned vyměněn ředitel. Přátelé z Dolních Rakous by pak byli pozváni na slavnostní přestřižení pásky a po dálnici bychom již dávno jezdili.

Autor: Ondřej Hýsek, foto: Flickr

Texty v rubrice Názory a komentáře nemusí vyjadřovat názor redakce. Pokud chcete publikovat vlastní názor na aktuální téma, napište nám.

Doporučujeme


2 Comments

  1. PROČ ? Protože Praha nechce , Praha nemá zájem Brno ,které se rozrůstá a je centrem moravanství napojovat na Vídeň. Praha a Češi nikdy nebudou souhlasit se zemským zřízením. Bohužel i některým moravským městům statut Prahou řízené krajské metropole vyhovuje . Článek o tom jak by to vypadalo pokud by sídlil v Brně moravský parlament je mimo realitu , spíš taková nic neřešící úvaha . Morava má šanci pouze tehdy pokud bude jednotně usilovat o naprostou ( i fiskální ) autonomii nebo samostatnost a obojí je potřeba si vybojovat.

  2. Díky za upozornění na to, že shazování viny na “ekoteroristy” je spíš odvádění pozornosti od hlavních příčin. A modernizace páteřní moravské železnice Brno – Přerov je lautr to samé.

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*