Soud zamítl žalobu Vody z Tetčic na stavbu D52, vyhověl ministerstvu

Vizualizace dálnice na Vídeň

Nejvyšší správní soud (NSS) vyhověl kasační stížnosti Ministerstva životního prostředí a Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) ve vztahu k přípravě dálnice D52 pod Pálavou. Zrušil rozhodnutí brněnského krajského soud z roku 2020 ve prospěch žaloby spolku Voda z Tetčic. Pro stavbu dálnice na Vídeň je rozsudek příznivý, ale přišel pozdě.

Voda z Tetčic se domáhala zrušení výjimky pro stavbu části dálnice D52 od Bavor k Mikulovu. Umožňovala stavbu výtlačného potrubí odvádějícího vodu z vozovky do horní Novomlýnské nádrže. Spor nicméně pochází ještě z doby, kdy ŘSD připravovalo dostavbu dálnice k rakouským hranicím po jednotlivých úsecích.

Léta soudních sporů vedla k rozhodnutí připravit znovu stavbu dálnice jako jediný úsek. Podle silničářů tím ubude sporů s oponentními ekologickými organizacemi. Letos v lednu ŘSD nechalo posoudit projekt v procesu EIA, který vyhodnotí vlivy stavby na životní prostředí.

Celý úsek zahrnuje chybějící část dálnice z Brna na Vídeň mezi Pohořelicemi a hranicemi s Rakouskem. Silničáři předpokládají zahájení stavby od roku 2025, téměř třicet let po dokončení dosavadního úseku na moravském území.

Výjimka byla oprávněná

Aktuální rozhodnutí Nejvyššího správního soudu se týkalo výjimky pro výtlačné potrubí z dálnice do vodního díla Nové Mlýny. Odpůrci ze spolku Voda z Tetčic namítali, že nedošlo k dostatečnému posouzení, jaký bude mít vliv znečištěná voda na rostliny a živočichy v nádržích. Spolek poukazoval zejména na zasolenou vodu v zimě. Soudci ale konstatovali, že posouzení bylo dostatečné a udělení výjimky oprávněné.

Jedná se o jeden z řady sporů, které bránily dostavbě jedné z nejdéle rozestavěných dálnic v ČR. První a dosud jediný úsek z Brna do Pohořelic byl otevřen v roce 1996. Dálnice má podle platných územních plánů pokračovat dále na jih, přes Novomlýnské nádrže a kolem Pálavy k Mikulovu. Odtud se má dálnice D52 napojit na již dostavěnou část na rakouské straně. Rakušané ji otevírali před třemi lety, v září 2019.

Autor: pjk, zdroj a foto: ŘSD

Související články

Přečtěte si  Příprava rychlotratí zrychlí, na koridor se vrátí vlaky. Železničáři mají na příští rok rekordní rozpočet

Doporučujeme

Buďte první kdo přidá komentář

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*