
Soukromý dopravce UNITED BUSES provozuje síť dálkových autobusů, které spojují mimo jiné Dačice na jihozápadě Moravy s Brnem. Aby jediné přímé spojení pro výrazný pokles cestujících i tržeb v důsledku protiepidemických opatření nezaniklo, přispějí mikroregiony po trase linky finančně na vzniklou ztrátu.
Spojení na Brno je nezbytné
Autobusové spoje Dačice – Jemnice – Moravské Budějovice – Hrotovice – Ivančice – Brno protínají mikroregiony, kde žije téměř 62 tisíc obyvatel, zároveň jezdí přes území tří krajů. Nabízí jediné přímé spojení Dačic s dalšími místy západní části Moravy a Brnem.
Dopravce linkou navázal na téměř 50 let nepřetržitě existující spojení, které na sklonku roku 2019 zaniklo kvůli tomu, že se dotčené kraje nedohodly na podpoře spoje. Celkem 27 spojů týdně je zajišťováno komerčně, bez finanční podpory z krajů, kterými je linka vedena.
“Mezikrajská dopravní obslužnost v podobě přímého a rychlého spojení do Brna je pro obyvatele Moravských Budějovic a dotčených mikroregionů nezbytná. Práce, lékař, studium, důležité úřady, ale i zábava a kultura. To jsou jen některé důvody, proč lidé do Brna pravidelně dojíždí,” vysvětluje nezbytnost přímého spojení s Brnem radní Moravských Budějovic Zdeněk Janderka.
Pokud lidé nenajdou přímé spojení, často raději sedají do auta, nebo volí spolujízdu. “Jistě se tam dá odjet i jinak, s několika přestupy a kombinacemi vlaku a autobusu. Od občanů máme mnoho reakcí, že tato kombinovaná možnost je nepohodlná, časově i finančně mnohem náročnější a v případě zpoždění nespolehlivá.” dodává Janderka.
Obnovené autobusové spoje využilo od poloviny srpna do konce loňského roku 6 719 cestujících. “Na to, v jaké jsme se půl roku nacházeli situaci, kdy cestovat šlo jen v nutných případech, jsou to velmi dobrá čísla a je vidět, že o linku je mezi lidmi zájem a chyběla by jim. Jezdila tu padesát let. Zájem veřejnosti o udržení tohoto spojení nelze přehlížet,” poznamenal Ing. Karel Macků, starosta Dačic.

Koronavirus ohrozil linku
Výrazný úbytek cestujících a s tím spojený propad tržeb způsobený koronavirovými omezeními v uplynulých čtyřech měsících způsobil, že se linka stala výrazně ekonomicky nerentabilní. Podle majitele UNITED BUSES Karla Bílého tržby z jízdného nepokryly mnohdy ani základní náklady na naftu, mzdu řidiče nebo poplatky provozovatelům nádraží.
“To jsou položky, kterým se nijak nevyhneme. Jen za autobusová nádraží, kde linka zastavuje, jsme museli za stejné období zaplatit přes sto tisíc korun. To je v době, kdy autobusy využívalo mnohem méně cestujících a děláte tu službu s prodělkem, skutečně pro nezávislou linkovou dopravu likvidační,” uvedl Bílý.
Soukromý dopravce musel navíc platit peníze za zastávky konkurenčním dopravcům, kteří provozují linky plně financované kraji a sami si podobné poplatky neúčtují. “A pokud ano, jsou také hrazené z rozpočtu krajů. Nezískáte za to žádnou významnou službu pro cestující a ani za to nezískáte automaticky cestující,
platíte jen za to, že jezdíte na nádraží, které leží na soukromém pozemku a máte vylepený jízdní řád. Často proto, že nemáte ani jinou možnost,” rozvedl majitel UNITED BUSES.
V tomto případě společnosti UNITED BUSES tyto poplatky účtoval dopravce, který sám z této linky odešel a bez náhrad ji zrušil. “Nesetkal jsem se s žádnou ochotou, jaká by situaci, která panovala, ulehčila. Třeba jen v obyčejném prodloužení splatnosti faktur za vjezd na nádraží. Naopak, jednání mělo prvky šikany a snahy nás ekonomicky poškodit,“ vysvětluje Bílý situaci, která k jednání s mikroregiony o nezbytné finanční podpoře vedla.
Z krajů nejde ani koruna
Klíčem k výpočtu příspěvku se stanovil počet obyvatel v jednotlivém mikroregionu, kterým spoje projíždí. “Dopravce vedl jednání o finanční podpoře se všemi mikroregiony na trase, ta byla podmíněna podporou všech zainteresovaných. To znamená, buď se na příspěvku budou podílet všichni, nebo nikdo. Příspěvek jako takový je navržený tak, aby pokryl dopravci polovinu ztráty,” informovala místostarostka Dačic Kateřina Marková.
V dotčených mikroregionech žije téměř 62 tisíc obyvatel. Celková ztráta vyčíslená dopravcem činí téměř 650 tisíc korun. Jednání mezi dopravcem a zástupci mikroregionů, vedla k dohodě, že každý mikroregion přispěje částkou v přepočtu 5,20 korun na obyvatele ročně. Celkem se tak mikroregiony podílí na snížení ztráty částkou přibližně 325 tisíc ročně. Kraje se na provozu linky ani na zmírnění ztrát finančně nepodílí.
- Mikroregion Dačicko 46 075 Kč
- Město Dačice 50 000 Kč
- Jemnický mikroregion 57 031 Kč
- Moravskobudějovický mikroregion 77 768 Kč
- Rokytná-ekologický mikroregion 54 212 Kč
- Dobrovolné sdružení regionu Hrotovicka 39 758 Kč
Finanční příspěvek mikroregionů dopravci je vyjednán pouze na rok 2021. Pokryje 50 % ztráty, které autobusy vygenerovaly za období od 16. srpna do 31. prosince 2020. “O spoje této linky byl po jejím spuštění mezi veřejností velký zájem. Různá omezení způsobila, že v autobusech zůstalo minimum cestujících, zbytek vlastně nemohl nikam pořádně cestovat. Pro nás je to důkaz, že spoje mají svůj
význam a s pozvolným rozvolněním omezení jejich obsazenost pozvolna narůstá. Zákazníkům s elektronickou jízdenkou z našeho eshopu garantujeme přestup,” objasnil význam linky síti dopravce UNITED BUSES Josef Šelepa, network manager.
Na linku 921 jsou nasazovány autobusy IVECO ARWAY s klimatizací a lepší zájezdové výbavě. Nedílnou součástí autobusu je i elektrická plošina pro cestující se sníženou pohyblivostí, místo pro dva invalidní vozíky, nebo dva kočárky. V případě velké poptávky je možné nabídnout na spoji kapacitu až 60 sedících a až 20 stojících cestujících cestujících.
Zdroj a foto: UNITED BUSES
V podstatě to není jediné přímé, ale jediné použitelné spojení – ani s přestupem (např. v Třebíči nebo Jihlavě) se prakticky nedá dostat pod 3 hodiny, tento dopravce to zvládá za 2 – 2,5 hodiny – buď přímo, případně u některých spojů s přestupem v Telči.