Stavbu dálnice na Vídeň zrychlí “finta”. Přes Nové mlýny povede estakádou

Dálnice D52 z Brna na Vídeň překoná novomlýnské nádrže přes novou estakádu, plánují silničáři.

Dostavba dálnice z Brna na Vídeň působí nekonečným dojmem. Zatímco na rakouské straně už mají dávno hotovo, na území Moravy stále stavba končí v Pohořelicích. Posun má přinést nový postup Ředitelství silnic a dálnic spolu s legislativou, která vešla v platnost na začátku tohoto roku. Silničáři také informovali, jak bude řešeno překonání novomlýnských nádrží.

Ředitelství silnic a dálnic má jasno, jakým způsobem překlene plánovaná dálnice D52 novomlýnské nádrže. Vedle současné trasy vyroste takzvaná estakáda. Dálnice na pilířích překoná více než dvě stě metrů širokou vodní plochu.

„Nádrž je poměrně mělká, zhruba od dvou do čtyř metrů,“ zdůvodnil výběr technického řešení pro server iDnes ředitel brněnského závodu ŘSD David Fiala. Podle něj tak není nutné vést trasu po hrázi. S estakádou je navíc spojena výhoda spočívající v tom, že není potřeba budovat žádný nový násyp nebo opěrnou zeď ve střední nádrži. 

Vybraná varianta také způsobí nejmenší zásah do retenčního objemu vodních nádrží Nové Mlýny. Zároveň zde zůstane samostatná silnice pro místní provoz na stávající hrázi. Nevýhoda této varianty na druhou stranu spočívá ve výraznějším vlivu na krajinný ráz a problematický soulad se stanoviskem EIA, které se týká ochrany životního prostředí. Bude stát taky více peněz.

Podle Fialy nicméně ŘSD podobu estakády představilo samosprávám a dalším zainteresovaným subjektům. Návrh se nyní nachází ve fázi technické studie. Silničáři tvrdí, že celý chybějící úsek dálnice z Brna na Vídeň by mohl začít stavět v roce 2025. Hotovo má být o tři roky později.

Dostavbu zdržují stížnosti

Příprava dálnice D52 je v současné době rozdělena na několik částí. K zahájení prací má nejblíže obchvat Mikulova. „Už v listopadu jsme měli nachystanou kompletní žádost o stavební povolení a disponujeme 85 procenty pozemků pro výstavbu,“ citoval server Fialu.

Se stavbou obchvatu chtěli silničáři začít už letos. Není však dosud jasné, zda svůj záměr dotáhnou do úspěšného konce. Ke komplikacím došlo před několika týdny, kdy soud zrušil územní rozhodnutí pro obchvat Mikulova na základě stížnosti rakouského ekologického spolku VIRUS.

ŘSD reagovalo podání kasační stížnosti. Nejvyšší správní soud jí vyhověl a nedlouho před vánočními svátky rozhodl, že Krajský soud v Ostravě musí stížnost rakouského spolku opětovně projednat.

Přečtěte si  České dráhy připravují zásadní obnovu vlaků v Moravskoslezském kraji. Zařadí nové přímé linky

„Nejvyšší správní soud shledal kasační stížnosti důvodnými pro vadu řízení před krajským soudem, která mohla mít vliv na zákonnost rozhodnutí ve věci samé. Proto rozsudek krajského soudu zrušil a věc mu vrátil k dalšímu řízení,“ uvedla v rozsudku předsedkyně senátu soudců Lenka Kaniová.

Silničáři chystají “fintu”

Silničáři tak mají opět v rukou pravomocné územní rozhodnutí, které ovšem může být jen dočasné. Vše se bude odvíjet od nového rozhodnutí ostravského soudu.

„To nás přivedlo k úvaze využít všech možností, které nám nabízí legislativa platná od ledna letošního roku. Ze čtyř staveb, které zahrnoval úsek od novomlýnských nádrží k hranicím, se stane pouze jedna. A bude se řešit v rámci jednoho procesu ve spojeném stavebním a územním řízení, což eliminuje množství právních sporů a procesních průtahů. Takto by byl navíc povolován poměrně zajímavý úsek plánované dálnice v jedné části,“ nastínil pro server iDnes novou taktiku ŘSD Fiala. Zároveň doplnil, že o tom, zda se jednotlivé úseky sloučí v jeden, budou silničáři rozhodovat nejpozději v únoru.

Na úseku od Nové Vsi u Pohořelic k novomlýnským nádržím se pracuje samostatně. Silničáři zde před časem nechali ukončit již rozběhnuté územní řízení, což uvítaly odporující ekologické organizace. ŘSD původně chtělo řízení pouze přerušit a doplnit, ke stejnému postupu však v minulých letech sáhli pětkrát a šesté přerušení stavební úřad v Pohořelicích odmítl. Silničáři plánují územní řízení v následujících týdnech obnovit. Kladné stanovisko chtějí mít k dispozici v srpnu či září.

Vzniklo nové slanisko

S komplikovanou dostavbou strategické dálnice na Vídeň se pojí alespoň jedna pozitivní zpráva. Ředitelství silnic a dálnic splnilo svou povinnost obnovit slanisko s několika tůněmi ležící nedaleko mikulovské průmyslové zóny náhradou za poškození ojedinělých lokalit zabraných trasou budoucí dálnice. Na slanisku už úspěšně rotse vzácná slanomilná rostlina solenka Valerandova.

Autor: pjk, zdroj a foto: ŘSD

Doporučujeme

1 Trackback / Pingback

  1. Morava vždy byla křižovatkou uprostřed Evropy. | Moravský národ

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*