Studenti moravské techniky stavějí špičkové formule. Patří mezi nejlepší na světě

TU Brno Racing Team Dragon 9 Student Formula
Formule Dragon 9 z dílny moravské techniky

Mladí konstruktéři z Vysokého učení technického v Brně (VUT) patří ke světové špičce v závodech studentských formulí. V minulé sezoně v konkurenci šesti stovek týmů obsadili celosvětově deváté místo v soutěži Formula Student, v Evropě jsou dokonce třetí. Dosud se soustředili na kategorii spalovacích motorů, nyní pracují také na elektroformuli, informovala Radka Španihelová z VUT.

Mladí moravští konstruktéři se ve světě neztratili

Formula Student je soutěží pro mladé inženýry z celého světa. Úkolem týmů je během jednoho roku navrhnout, vyrobit a otestovat monopost na závodech. V soutěži se hodnotí inženýrský přístup, výrobní náklady, obchodní schopnosti, spolehlivost, ovladatelnost, výkonnost i bezpečnost vozu. Doplňkově se hodnotí také design.

“Začátek sezony 2018/2019 nebyl vůbec jednoduchý, velká část týmu z předchozí sezony dokončila studium a v týmu nezbylo mnoho zkušených členů. Naštěstí se díky silné náborové kampani přihlásilo mnoho schopných nováčků,” popsal Vojtěch Řezáč, který má v týmu na starosti komunikaci s partnery.

Za klíčové pro úspěch v minulé sezoně studenti považují mimo jiné to, že měli dost prostoru pro testování. “Postupně jsme zlepšovali spolehlivost nového monopostu. Díky tomu jsme na závodech nemuseli řešit technické závady, ale mohli jsme se soustředit především na podávání nejlepších výkonů,” řekl současný teamleader Matěj Ecler.

Vymyslet, vytvořit, vyzkoušet, vyhrát

Studenti si po Brněnském drakovi troufnou i na elektroformuli

Vývojem a stavbou devátého modelu své formule Dragon strávili studenti VUT více než 32.000 hodin. “Základ Dragonu 9 tvoří karbonový monokok, který se používá i v soutěžích Formule 1, s trubkovým rámem v zadní části vozu. Oproti předchozím modelům má Dragon 9 nový koncept podvozku a vylepšenou aerodynamiku. Zrychlení z nuly na 100 kilometrů v hodině vůz zvládne za 3,2 sekundy,” doplnil Ecler. Vůz váží necelých 190 kilogramů a pohání ho přeplňovaný jednoválcový motor o objemu 510 kubických centimetrů.

Nyní se studenti soustředí na vývoj desátého modelu formule se spalovacím motorem a pracují také na návrhu a vývoji vůbec první elektrické formule eD1.

Studentský tým TU Brno Racing vznikl na Fakultě strojního inženýrství VUT v roce 2010. Na vývoji a výrobě se podílí každoročně zhruba 40 studentů bakalářského a magisterského studia převážně z fakulty strojního inženýrství.

Přečtěte si  Vinaři ošetří révu pomocí ultrafialových paprsků, bez chemie. Společnost Bohemia sekt testuje u Mikulova revoluční technologii

Zdroj: ČTK, foto: VUT Brno

Doporučujeme

Buďte první kdo přidá komentář

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*