Tisíce občanů v okolí dálnice mezi Frýdkem-Místkem a Ostravou podepsaly petici za zrušení zdejšího dálničního poplatku. Vadí jim, že platí za nekvalitní komunikaci. Ministerstvo dopravy petici odmítlo.
O petici za zrušení dálničního poplatku mezi Frýdkem-Místkem a Ostravou jsme už dříve psali v tomto článku.
Nechceme platit za špatnou dálnici
“Z videokonference se zástupci ministerstva dopravy vyplývá, že navzdory tisícům petičních podpisů, které se podařilo zástupcům obcí získat, ministerstvo nehodlá vyhovět požadavku na zrušení dálničního poplatku mezi Frýdkem-Místkem a Ostravou,” uvedli autoři petice s tím, že prostor na změnu názoru ministra dopravy je teoreticky do poloviny listopadu, dokdy lze ještě zakomponovat výjimky v rámci příslušné legislativy.
Náměstek primátora Frýdku-Místku pro dopravu Karel Deutscher na úvod vysvětlil, že řešení v této záležitosti se obce ve spolupráci s krajem snaží najít již nějakou dobu, protože všechny trápí přelévání provozu dálnice, která není v odpovídajícím stavu, na souběžné komunikace.
„Tím, jak tady probíhají pořád nějaké opravy, a také v souvislosti s výstavbou obchvatu, se ta situace o to zhoršila, protože souběžná trasa je v některých chvílích rychlejší než dálnice a není zpoplatněna,“ vysvětlil náměstek primátora Karel Deutscher. „My máme v Žabni 11 tisíc aut denně, to jsou obrovské počty, které nás nesmírně zatěžují. Úřad máme přímo u cesty, takže máme vše dobře vypozorováno, projíždějí přes nás víkendoví jezdci, ale v týdnu i auta bez dálniční známky. Často se jedná o druhá, třetí auta v domácnosti, na ty si známku lidé nekoupí,“ podpořil jej starosta obce Žabeň David Hejneš.
Ministerští úředníci výjimku odmítli
Vstřícnosti ze strany státního úřadu se nedočkali. „Naše odborná pozice je relativně stabilní. Jsme toho názoru, že tam, kde stát zainvestoval finanční prostředky do čtyřproudých komunikací, je korektní, že jsou zpoplatněné formou dálničních známek. Taky zastáváme názor, že kdo nemá 1500 korun na známku, nemá na to, aby provozoval vozidlo,“ nechal se slyšet Luděk Sosna, náměstek ministra dopravy.
Zaujal ho prý jen fakt, že frýdecko-místecká aktivita nemá ambici trvalého zrušení jako všude jinde. „Dnes je to dálnice odnikud nikam. Ty dva roky do vybudování obchvatu a s ním spojených návazností by byly kompromisem, který by nám dal určitý prostor realizovat opatření, která by zvýšila bezpečnost na souběžných komunikacích, ale současně by znamenala pro řidiče určitý diskomfort,“ apeloval Karel Deutscher.
„Bojoval jsem proti jakýmkoliv výjimkám. Zpoplatněno má být vše, nebo nic, cokoliv mezi tím je nespravedlivé. Argumentace obchvaty aglomerací, to je jen taková omáčka, aby se zalila ta porce výjimek,“ sdělil autorům petice ředitel odboru pozemních komunikací Václav Krumphanzl. Oba zástupci ministerstva dopravy ještě argumentovali plánovaným zkapacitněním železniční dopravy na trase Frýdek-Místek – Ostrava. Uznali však, že dvojkolejnost v tomto úseku je ještě v nedohlednu a zdaleka ne všechny obce po trase mají vlakové nádraží.
„Spravedlivost v tom není už teď. Nelíbí se mi, že někde, třeba v Dobré, to jde, a jinde ne. Jsme nejohroženější kraj, co se týče ovzduší, a nechceme dopravu před okny domů,“ sdělil ministerským úředníkům David Hejneš. Karel Deutscher se ještě zajímal, zda ministerstvo plánuje zpoplatnění úseku směrem na Nový Jičín, až bude dobudován, a upozornil, že i zde pak bude hrozit riziko přelévání dopravy zpátky do Zelinkovic a Chlebovic, odkud byla vymístěna. „Udělení výjimky z poplatku je vždy prostě politické rozhodnutí a my se jej budeme ještě snažit všemi prostředky zvrátit,“ dodal Karel Deutscher na závěr.
Zdroj a foto: město Frýdek-Místek
Buďte první kdo přidá komentář