Ve školních učebnicích se objevuje řada chyb ve vztahu k Moravě. Týká se to zejména dějepisu a příbuzných předmětů. Na tyto nešvary upozorňuje přímo nakladatele a odpovědné osoby iniciativa Vracíme Moravu do škol. Má za sebou řadu úspěšných jednání.
Co se učí naše děti
Mapa s vyznačenou “Moravou” podle současných krajů, Karel starší ze Žerotína jako “český” šlechtic… Ve školních učebnicích a pracovních sešitech se v nemalé míře objevují mylné informace ve vztahu k Moravě. Zejména se to týká publikací, ze kterých se učí prvouka, vlastivěda, dějepis či zeměpis.
Mezi prohřešky proti historickým a zeměpisným faktům patří nesmyslné texty, ale i celé mapy. V jedné z učebnic se například objevila Morava vyznačená podle současných krajů, které zásadním způsobem nerespektují historické hranice tradičních zemí. V další publikaci pak prakticky zcela chyběla zmínka o Moravě. Hovořilo se v ní pouze o Čechách a Češích.
“Zatím však v české zemi nastal rozvrat… Čechy opět zažívají rozkvět… Mír v Čechách neměl dlouhého trvání… Který panovnický rod se po smrti Jiřího z Poděbrad chopil vlády v Čechách? Kdy skončila vláda Jagelonců v Čechách a který rod po nich nastupuje na český trůn?” objevuje se v jedné učebnici pro žáky 4. třídy.
“Vylušti křížovku. Tajenkou je polské město, ve kterém žil Komenský po odchodu z Čech,” promlouvá k dětem pracovní sešit s názvem Hravá vlastivěda.
Naděje na změnu
Míra prohřešků proti zeměpisným a historickým faktům vyvolává kritiku. Iniciativy se chopil Stanislav Blažek z Dlouhé Loučky, který se ozval přímo odpovědným osobám. Z ministerstva školství i od jednotlivých poslanců mu došla řada reakcí, ve kterých oslovení vyjádřili pochopení pro jeho snahu. Konkrétní nápravu pak přineslo jednání s vydavateli učebnic.
“Během asi půlhodinového telefonického rozhovoru jsem byl informován, že nakladatelství uznává, že můj podnět o faktografických chybách v učebnicích a pracovních sešitech byl oprávněný a vydavatelství se bude snažit tyto nedostatky napravit. Zároveň byla dohodnuta dlouhodobá spolupráce při konzultaci nutných úprav učebních textů a obrázkových částí učebnic a pracovních sešitů,” vzpomíná na jednu z pozitivních zkušeností Stanislav Blažek, který se dlouhodobě zajímá o dějiny Moravy.
Svou aktivitu se rozhodl rozšířit a zintenzivnit. V rámci spolku Moravská národní obec, jehož je místopředsedou, založil iniciativu Vracíme Moravu do škol. Začal spolupracovat s odborníky zejména z řad historiků. Podněty mu posílají učitelé i samotní rodičové, kteří sledují, co se jejich děti učí ve škole. “Náš spolek se dlouhodobě zajímá o kvalitu výuky dějin naší země. Bohužel i mnohé z nejnovějších učebnic pro naše nejmenší Moravu zpravidla opomíjejí, případně zcela zkreslují,” kritizuje Stanislav Blažek.
Oslovení nakladatelé podle něj přislíbili změny v budoucích vydáních svých publikací. Za připomínky bývají naopak často rádi. “Věřím, že naše připomínky přispějí k ještě větší objektivitě a celkové úrovni učebnic. Je zde reálná šance faktografické chyby napravit a doplnit texty o informace, které zahrnují opomíjenou Moravu a Slezsko,” vyjádřil naději koordinátor iniciativy.
Autor: pjk, foto: Vracíme Moravu do škol
Zdalipak i jiné údaje, Moravy se nijak netýkající, které nehlídají moravští patrioté v čele s panem Blažkem, jsou také tak nekvalitní. Pokud ano, to pak to školství musí být v opravdu hodně hluboké krizi.
Nejen školství. Dnes byla tiskovka ministra zdravotnictví, nad nímž byl v místnosti státní znak. Na něm orlice slezská vpravo nahoře, moravská vlevo dole. A nikomu to nevadí.
Co to má znamenat? To je děs! A ten znak měli vyveden nejmíň v nějakém luxusním kameni, aby ta veřejná zakázka stála za to, né?
Nejenom školství , ale celá ČR je jeden velký bordel a začíná připomínat chcípající kobylu , která kolem sebe jenom agresivně kope.
Obrázek v titulku (učebnice vlastivědy pro žáky třetí až páté třídy) je opravdu výmluvný. Autor předvedl skutečně téměř vrchol ignorantsví.
Jediné, co zde alespoň trochu přimíná Moravu, je slivovice.
To nejsou jenom učebnice. To je všude a všechno jenom o českých symbolech.
Viz například:
“Seznamte se v Národním muzeu se symbolem českého lva”
https://www.parlamentnilisty.cz/zpravy/tiskovezpravy/Seznamte-se-v-Narodnim-muzeu-se-symbolem-ceskeho-lva-645404
“Národní muzeum se připravuje na možné znovuotevření a pro své návštěvníky připravilo v Historické budově zcela novou výstavu s názvem “Lvem mě nazývají”, na které se podrobně seznámíte s naším nejstarším státním symbolem. Pokud vás zajímá proměna podoby českého lva od nejstaršího známého vyobrazení na kachli z hradu Zvíkov až po současný Řád Bílého lva, pak je tato výstava právě pro vás.”
Pochopitelně o moravské/slezské orlici ne nedozvíte nic.
—
Hudební skladatel a pedagog Radek Rejšek se zamyslel nad skladbou vysílání v českém rozhlase zde: “Česky v Českém (?) rozhlase” a nad zručením pořadu “Folklorika” v České televizi:
“A další brutální fackou všem příznivcům české lidové a národní kultury bylo pro mě nepochopitelné a sotva obhajitelné zrušení pořadu Folklorika v České televizi.”
– viz https://www.parlamentnilisty.cz/arena/nazory-a-petice/Radek-Rejsek-Cesky-v-Ceskem-rozhlase-645379
—
Není divu, že někteří progresivní návrháři/dezignéři navrhují novou českou vlajku:
“Podle mě má řadu chyb. Je udělaná narychlo, moc se v rozích potkávají hrany a tři linie. To nejde vyhrát. Je třeba s tím mírně hnout, posunout to, udělat takový malý pětiúhelník. A pak ty barvy chtějí posunout do jiného, svěžejšího odstínu, v současné podobě je vlajka trochu nudná a prázdná. Prostě old school.”
– viz: https://forbes.cz/ceska-vlajka-by-potrebovala-redesign-pomohl-by-petiuhelnik-a-svezi-barvy-rika-designer-novague/
Umělec „Novague“, který už vytvořil prkénko na maso s motivem státní vlaky (větší za 6400, menší za 2900 Kč) za se však nezmiňuje o tom, že státní vlajka ČR je ukradená již neexistujícímu státu a jakkoliv je Česká republika nástupcem České a Slovenské Federativní Republiky, je stejným nástupcem také Slovenská republika.
Podle dohody si měl každý z nově vzniklých států zvolit vlajku novou – což Slovensko akceptovalo.
Ne tak Češi – prostě chtěli těžit z již známé vlajky a ponechali si tedy původní – ukradenou.