
Brněnský dopravní podnik se letos po 14 letech od kompletní renovace pustil do velké opravy nejvytíženějšího historického tramvajového vozu číslo 107, kterému se přezdívá Dřevák. Práce mají být dokončeny ještě na jaře, ale kdy se jím cestující zase svezou na pravidelné historické lince H4, není zřejmé. Dopravní podnik zvažuje termín jejího spuštění nejen s ohledem na situaci okolo nemoci covid-19, ale i s ohledem na peníze, uvedla v tiskové zprávě mluvčí podniku Hana Tomaštíková.
Historické linky obvykle jezdí od června do září. Kromě tramvaje, která pendluje o víkendech mezi Mendlovým náměstím a Komenského náměstím, jezdí i trolejbus na lince H24 mezi Mendlovým náměstím a Vozovnou Komín. Jelikož v nich platí běžný tarif a lidé s předplatní jízdenkou nemusí platit žádné jízdné navíc, podnik tak hradí provozní náklady z rozpočtu. A ten je teď kvůli dramaticky nižší poptávce v problémech, každý den podnik tratí miliony korun proti běžné situaci.
“Budeme muset přijmout opatření na snížení obrovských ztrát, které nám vznikají. Vše budeme konzultovat s vedením města,” řekl generální ředitel Miloš Havránek.
Dřevák získá původní vzhled
Dřevák bude na případný provoz připraven. Zaměstnanci dílen musejí opravit brzdy, převodovky, elektrickou část, vůz získá nový lak i dřevěné opláštění. “Snažíme se co nejvíce přiblížit původní podobě vozů. Jedním z nejnáročnějších úkolů je vyrobit nové věci tak, aby vypadaly jako staré a zároveň byly funkční. Musíme dávat pozor na takové detaily, jako jsou stejný barevný odstín laku, stejný druh dřeva, povrchová úprava. Vycházíme z dobových fotografií,” vysvětlil vedoucí programu retrovozů Jiří Černý.
Vozů pro historické jízdy má podnik nyní 12 a postupně sbírku rozšiřuje. Vzhledem k současné situaci a výpadku příjmů je však možné, že obnova půjde pomalejším tempem.
Dřevák je vůz z roku 1943, který vyrobila Královopolská strojírna, jezdil v pravidelném provozu do roku 1971. Ročně najede kolem 2000 kilometrů a kromě provozu na historické lince je tradičním účastníkem Dnů dopravní nostalgie a lze si jej pronajímat i na komerční jízdy.
Autor: red Zdroj: ČTK Foto: Technické muzeum v Brně
Buďte první kdo přidá komentář