Vytíženou trať přes Českomoravskou vrchovinu čeká modernizace mezi Vlkovem u Tišnova a Křižanovem

Vlkov u Tišnova - po modernizaci

Po dvouletém zatěžkávacím období čeká významnou spojnici Brna a Prahy přes Českomoravskou vrchovinu rozsáhlá modernizace. Finišují přípravy na vypsání tendrů na zhotovitele rekonstrukce úseků mezi Vlkovem u Tišnova a Křižanovem. Komplexní přestavba čeká i samotnou stanici Vlkov u Tišnova. Přípravné stavební práce by měly začít už v listopadu letošního roku, nejnáročnější etapa s vlivem na provoz přijde v roce 2024. Celkové investiční náklady všech tří staveb přesáhnou 6,9 miliardy korun.

Trať přes Českomoravskou vrchovinu čelí poslední dva roky výrazně vyšší zátěži z důvodu modernizace koridoru mezi Brnem a Prahou a nutného odklonu dopravy právě přes Žďár nad Sázavou a Havlíčkův Brod. To se změní letos v červenci, kdy se i poslední dálkové vlaky vrátí na koridor přes Českou Třebovou. Význam původní hlavní železniční spojnice přes Českomoravskou vrchovinu tím ale rozhodně neupadne.

„Postupná modernizace stanic a mezistaničních úseků na této důležité odklonové trase 1. železničního koridoru musí pokračovat. Mezi Brnem a Tišnovem je stále větší poptávka po vlacích a příměstská doprava posiluje. Navíc z dlouhodobého hlediska sehraje významnou roli i při výstavbě vysokorychlostních tratí. Mezi Světlou nad Sázavou a Křižanovem, resp. Velkou Bíteší, bude trať využívána i pro vysokorychlostní vlaky z Prahy do Brna do finálního dokončení celé nové vysokorychlostní trati,“ uvádí generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.

Vizualizace stanice Ořechov

Trať z Křižanova do Vlkova u Tišnova čeká modernizace za přibližně 2,3 miliardy korun. Dotkne se celého mezistaničního úseku a zastávek v Osové Bítýšce a Ořechově, které projdou přestavbou a získají bezbariérový přístup. Podoba první uvedené v maximální míře vyhovuje požadavkům obce. Přestavba zastávek zohledňuje i budoucí propojení této konvenční trati s vysokorychlostní.

Správa železnic uvažuje o zastavení vlakové dopravy pro tyto úseky během přestavby

V souběhu s uvedenými stavbami poběží také modernizace stanice Vlkov u Tišnova. Hlavní změnou bude přemístění nástupišť blíže k obci přímo do prostoru za obecním úřadem. Nástupiště budou přístupná pomocí šikmých chodníků od podjezdu ke skladu Správy státních hmotných rezerv. Stávající výpravní budovu nahradí nová technologická budova a odstraní se současný podchod a nástupiště. Celkové náklady dosáhnou přibližně 1,7 miliardy korun.

Přípravné práce všech tří staveb by mohly začít v listopadu letošního roku. Hlavní stavební činnost proběhne v příštím roce, především v průběhu hlavní stavební sezóny, tedy od března do října. Na základě zkušeností při modernizaci 1. železničního koridoru mezi Brnem a Blanskem, kdy pro maximální urychlení stavby byla zcela zastavena vlaková doprava, projednává Správa železnic obdobné opatření i pro tyto úseky.

Autor: red Zdroj a foto: Správa železnic, Wikimedia Commons

Doporučujeme


Buďte první kdo přidá komentář

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*