“Youtuberem na stará kolena”. Pedagogové se učí streamovat videa

Online výuka
Učitelé i studenti se učí v rámci online výuky pracovat s moderními technologiemi. Někteří dokonce začali streamovat videa.

Pedagogové i studenti si už víc než měsíc zvykají na distanční výuku, využívají moderní aplikace. Točí například videa, která vkládají na kanál YouTube. Někteří se na „stará kolena” naučili i streamovat. Lesníci na Mendelově univerzitě v Brně díky nové aplikaci vytvořili model vývoje epidemie koronaviru. O online výuce na univerzitě informovala škola v tiskové zprávě.

Videa pomáhají při výuce

Podle některých pedagogů je současný typ výuky dokonce lepší než klasická přednáška a cvičení. „Mohou si danou problematiku opakovaně pustit, zastavit a promyslet,“ popisuje své zkušenosti Simona Fišnarová vyučující Inženýrskou matematiku pro lesníky na Mendelově univerzitě.

„Děláme krokované příklady s komentářem a videa s vysvětlením, které chceme později dávat studentům i během normální výuky. Když to slyší přímo na výuce, je to nové a je toho hodně, a tak si všechno nezapamatují. Budou si to pak moct snadno připomenout,“ doplňuje kolegyni Marie Koktavá.

Videa používá i Petra Oppeltová z Agronomické fakulty, konkrétně pomocí nich vysvětluje příklady do hydrauliky, posílá je studentům a oni pak dávají příklady vypočítané do odevzdávárny. „Mám prváky, co moc nekomunikují, jedna slečna napsala, že videa jim vyhovují víc než online výuka, že si to můžou pustit vícekrát a v době, kdy chtějí,“ popisuje svoje zkušenosti Oppeltová.

Formu online hovorů si pochvaluje studentka prvního ročníku oboru Pozemkové úpravy a ochrana půdy Vendula Hrabinová. „Z dostupných možností je to za mě ta nejlepší volba. Na cokoliv, co nevíme, se můžeme snadno zeptat. Vyhovuje mi, když nám mohou vyučující ukázat svou obrazovku, kde projekt vidíme. U výuky se plně soustředím a nemůžu si dovolit při hovoru odejít, což například jen u nahraných videí či prezentaci můžu – a pak se na to tolik nekoncentruji. Výuka touto formou mi zkrátka vyhovuje,“ uvedla Hrabinová.

Studenti vytvořili model vývoje epidemie

Situaci využil vedoucí Ústavu matematiky Lesnické a dřevařské fakulty Robert Mařík při výuce aplikované matematiky. Součástí výuky předmětu jsou i diferenciální rovnice, což je právě ten nejdůležitější nástroj při modelování průběhu epidemií.

„Hned první týden jsem zadal  studentům studium SIR modelu epidemie. Zkušenost totiž říká, že když si člověk ověří alespoň modelově, jak se parametry modelu projeví na křivkách zobrazujících průběh epidemie, je hlouběji přesvědčen o důležitosti příslušných opatření a disciplinovaněji je dodržuje. Potěšilo mne proto, že po pár dnech začali studenti v médiích vídat tytéž křivky, které jsme dostali z našeho modelu,“ popisuje výuku Mařík.

Přečtěte si  Vědci z olomoucké a ostravské univerzity vyvinuli nová atomární antibiotika. Bakterie si na ně netvoří rezistenci

Také se v té době přestalo v médiích mluvit o tom, že se koronavirem postupně nakazí všichni, ale objevily se serióznější odhady rozsahu epidemie. Přesně tak to vycházelo z modelu i  Maříkovým studentům.

„Snažím se studentům ukazovat aplikační možnosti  matematiky tak, aby v ní viděli soubor užitečných nástrojů, a ne směs krkolomných názvů,“ doplňuje Mařík, který šel pro potřeby výuky ještě dál. Naučil se streamovat na twitch.tv. „Po dobu dálkové výuky zde budu konkurovat hráčům, speedcuberům a dalším obyvatelům tohoto serveru se svým streamem o matematice,“ říká s nadsázkou matematik.

Videa Roberta Maříka

Zdroj a foto: Mendelova univerzita

Doporučujeme


Buďte první kdo přidá komentář

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*