Zájem o symboly Moravy roste, říká zakladatel e-shopu Moravský patriot

Jiří Máca (druhý zleva) křtí moravský dres, který vznikl jako reakce na odstranění znaku Moravy z dresů hokejové reprezentace.

Jiří Máca je hrdý moravský patriot. Svůj životní postoj vtělil i do názvu e-shopu Moravský patriot, který založil před bezmála deseti lety. Nabízí na něm výrobky s moravskou symbolikou. Potvrzuje, že o Moravu a její symboly se zajímá čím dál víc lidí.

Co tě přivedlo k založení obchodu Moravský patriot? 

To je jednoduché, poptávka. Vše začalo tím, že se moravské vlajky 150×100 cm na trhu prodávaly za 720 Kč. Já jsem se tehdy rozhodl cenově vlajku zpřístupnit, což se povedlo. Za přispění dalšího moravského patriota, pana Dohnala, jsme nechali vyrobit velké množství vlajek s prodejní cenou 338 Kč. To bylo v roce 2012. V tom roce, přesně v ten den, kdy jsem oznamoval založení e-shopu Moravský patriot, mi umřel otec, který mě k moravskému patriotismu přived.

Potom následovalo to, že lidé poptávali a sami tím ovlivňovali sortiment e-shopu. Když si nepočítám odměnu pro sebe, tak e-shop vydělává na vývoj a výrobu nových moravik. Pro mě to není živobytí, ale koníček a hlavně propagace Moravy.

Co všechno Moravský patriot prodává a co plánuje do budoucna?

Prodávám hlavně vlajky, odznaky, samolepky, nášivky, trička, zákazník ale v e-shopu najde například i novou učebnici o Moravě s obrazovou přílohou a další knihy. Rád bych se taky pochlubil jedinečným malovaným pexesem s moravskou tematikou.

Plány do budoucna nechci moc prezentovat, abych nenapovídal případné konkurenci, která se o moravský sortiment zajímá pouze okrajově, ale prozradím, že můj sen jsou originální malované karty s figurami z moravských dějin.

Co se týče vánoční nabídky, aktuálně nemám čas vymýšlet něco speciálního. Můj sortiment je myslím sám o sobě dost pestrý, třeba unikátní moravské hokejové dresy jako odpověď na kroky Českého svazu ledního hokeje.

Jak je na tom v současnosti Morava? Neztratila se nám?

Jak by se mohla ztratit země s tisíciletou historií ze srdce starého kontinentu? To by si musel dát někdo hodně záležet, aby se tak stalo. Morava je v současnosti vnímána různě. Pro toho, kdo ji prosazuje a vnímá srdcem i myslí, Morava poznenáhlu vzkvétá.

K Moravě se hlásí čím dál více lidí, krásně se po celé Moravě rozšířilo používání moravské vlajky v původních barvách, které používal moravský zemský sněm. Vyšla nová učebnice od Ondřeje Hýska. Naopak pro lidi nezasvěcené je Morava stále ještě to slovo, které se nevyslovuje. Například v celostátních médiích je to vzorově předváděno.

Přečtěte si  Starobrno představilo nový design. Zdůrazňuje regionální pouto

Angažuješ se v Moravské národní obci. Jaké je poslání tohoto spolku?

Svými slovy bych řekl, že to poslání je šířit inteligentní a pozitivní zemský patriotismus mezi běžné lidi.
Více si o poslání MNO přečtete na našich stránkách, kde například máte aktuálně možnost zúčastnit se hlasování o Osobnost Moravy 2021.

Osobně se už třetím rokem také snažím o to, aby lidé na Moravě nečekali s přivítáním nového roku na půlnoc a na hymnu o Čechách, ale aby si bouchli šampáňo o hodinu dříve, v jedenáct večer při hymně moravské. Jednak jsme východněji, než Češi, takže slavit o chvíli dřív je logické, jednak tím navazujeme na tradici poledního zvonění brněnských kostelů o hodinu dříve. Navíc, proč si neužít vyvrcholení roku hned dvakrát? Hezky moravsky a potom i česky.

Autor: pjk, foto: Moravský patriot

Internetový obchod Moravský patriot naleznete zde.

Doporučujeme


6 Comments

  1. 1) Na fotce k rozhovoru se “křtí” hokejové dresy tak jednu hokejovou. Pokud někdo sleduje hokejový seriál Lajna tak v posledním díle hlavní hrdina ( trenér Hrouzek ) když přejíždí Slovensko – Moravskou hranici říká jsme v Čechách ( ostatně je tam plno Česko – Češi a jiných čechizmů). Seriál je celkem mezi fanoušky hokeje i na Moravě sledovaný/oblíbený a přesně tímto ( nedomnívám se že se jedná o náhodu ) se vytváří mezi mladší generací podprahová čechizace .Proti tomu se hodně špatně bojuje pokud Morava nemá vlastní media a nevytváří podobná dílka .

    2) Ano používání moravských symbolů narůstá ( např. Svatomartinský košt v Brně s moravskou vlajkou atd ) , ale narůstá i používání Československé státní vlajky ( vlajka kterou si přivlastnila ČR po rozpadlém státě ) . Visí před spoustou firem nebo domech ( což dříve nebývalo ) a dokonce v městě Pohořelice je na hlavním průtahu přes město nově umístěna na každém sloupu veřejného osvětlení . Nic proti , pře jenom to je vlajka státu , přijde mi ,že ten nárůst není náhoda , ale reakce na používání moravských symbolů.

    • Pokud se v seriálu objeví pojmenování Moravy jako Čech, nezbývá, než okamžitě napsat ( klidně opakovaně ) tvůrcům těchto blamáží ( scénárista, režisér, výroba, atd. ). Jiné cesty není, nemá celkem význam si zrovna tady foukat bolístky. Jinak souhlasím s tím, že mladá generace podprahové čechizaci podléhá a nejenom ona. Morava sice vlastní média ( téměř ) nemá, ale bojovat se s tím dá formou výlepů, petic, demonstrací, happeningů atd., jenom chtít…

      • Nicméně zatím jsme my Moravané nebyli schopni ani ovládnout hrůzostrašné údaje a diskuse o nás na Wikipedii a jejích příbuzných projektech. Všichni, kdo se v moravské věci angažují alespoň trochu aktivněji, jsou tam řízeně přehlušeni názory různých samorostů, kteří vytvářejí rádoby objektivní dojem o tzv. “realitě”. Také zástupné slovo “Česko”, které je jen marketinkovým předstupněm postupného komplexního zavedení slova “Čechy”, nám mocenské centrum a jako nohsledi prosadili už tak masivně, že většina mladších lidí už přestane vědět, jak se vlastně jejich stát podle Ústavy jmenuje. Všem, kterým se “zvedají mandle” při kontaktu s pojmy typu “české město Ostrava” (Olomouc, Moravský Krumlov, Brno atp.), “vrátil se do Čech” (při příjezdu z Rakous do Mikulova), ale i “Česko”, a mnohé jiné, přece nic nebrání, aby alespoň malým pravidelným finančním obnosem (to je to nejmenší, na principu “národ sobě”) podpořili např. projekt Společnosti pro Moravu a Slezsko (kdysi organizaci o statisíci členech), nazvaný Morava není v Čechách (Další informace na http://www.moravanenivcechach.cz), nebo některé jiné iniciativy. Z našich daní putují stamiliony na vymazání pojmů Morava a Moravané z “mapy” alespoň střední Evropy (v pensylvánském Betlehemu se jim to zatím asi nepodaří) a my nejsme schopni složit se na několik mladých asistentek, které by v režimu 24/7 na právně profesionální úrovni písemně a kvalifikovaně prostřednictvím datových schránek komunikovaly se státem ovládanými ale i s některými soukromými médii 😉

        • Ta webová stránka Morava není v Čechách se sice založila, ale od začátku příliš nefungovala ( sám jsem tam několik podnětů dal ). Nemyslím si, že lidé nejsou schopni či ochotni zaplatit pár asistentek, dejte výzvu ( trošku tomu dát „ propagačku “, bez toho dnes nic nejde a není to underground ), přidejte číslo účtu a myslím si, že se to pohne…

    • Československá státní vlajka a nyní vlajka České republiky je skutečně vlajkou, kterou si přivlastnila ČR po rozpadlém státě.

      Pravda je taková že v roce 1992 Federální shromáždění navrhlo (viz tisk FS 168) toto usnesení:
      “(2) Česká republika a Slovenská republika nesmí po zániku České a Slovenské Federativní Republiky užívat státních symbolů České a Slovenské Federativní Republiky.”
      Slovenská republika si vybrala novou vlajku, ale Češi věrolomně odmítli (viz tisk ČNR 189):
      “Zatímco Slovenská republika tento symbol vědomě odmítla a ústavním zákonem zavedla vlajku jinou, Česká republika jako stát, hlásící se k demokratickým a humanitním ideám meziválečného československého státu, nemá důvod tento symbol měnit a to tím spíše, že reprezentuje nikoliv jen českou národní, ale i občanskou pospolitost dnes v historických zemích. Kromě toho zánikem ČSFR přestává existovat československá vlajka, která je tak obecně považována za uprázděnou a Česká republika má plné právo ji užívat.”
      Tolik k české spolehlivosti.

1 Trackback / Pingback

  1. Zájem o symboly Moravy roste | Moravský národ

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*