Zářící vozovna, ve dne přípomínající cedník, získala cenu za architekturu

Moderní tramvajová hala v Brně-Pisárkách si svým zevnějšem získala pozornost nejednoho návštěvníka brněnské čtvrti Pisárky. Dnes její výjimečnost ocenila také odborná veřejnost složená, mimo jiné, z odborníků z fakulty architektury a stavební fakulty VUT v Brně a získala cenu Stavba Jihomoravského kraje 2020 v kategorii Průmyslových a technologických staveb. Autorem projektu je brněnský architektonický ateliér dkarchitekti.

Hala denního ošetření a očištění DEPO Brno na první pohled zaujme svojí originálně pojatou fasádou tvořenou hliníkovými pyramidami v délce 117 metrů. Toto řešení autoři zvolili kvůli tomu, že kolem budovy vede tramvajová trať a bylo potřeba zabránit odrazu hluku způsobeného projíždějícími vozy.

„Severní fasáda do ulice Hlinky byla speciálně vyvinuta tak, aby splňovala vysoký estetický standard, ale především minimalizovala odrazy hluku tramvají projíždějících do Bystrce,“ přiblížil lídr ateliéru dkarchitekti David Kudla. Fasádu je navíc možné nasvítit různými barvami podle aktuálních svátků či jiných významných dnů.

Pozvednutí původně čistě užitné stavby na významný architektonický objekt, který definuje novou podobu areálu dopravního podniku i přilehlé ulice, byl od počátku jeden z hlavních záměrů autorů. „Naším projektem jsme se snažili navázat na skvělou práci inženýrů na přelomu 19. a 20. století, kteří svými průmyslovými stavbami dalece předčili zažité standardy pro technické objekty a vytyčili nový směr v architektuře,“ doplnil Kudla.

Červená vrata a „oko“ svítící do noci

Nová hala v areálu pisárecké vozovny je koncipovaná jako průjezdný hranol, přičemž vrata na obou koncích vynikají sofistikovanou konstrukcí i výraznou červenou barvou, která patří k symbolům města Brna.

Pohled do interiéru umožňuje jediné okno, zato patrně největší v Brně. S plochou 129 metrů čtverečních je dvakrát větší než skleněný pokoj čili okno v obývacím pokoji ve vile Tugendhat. Toto „oko“ spolu s podsvětleným logem DPMB svítí do noční ulice.

Kromě hlavní budovy pro čištění zahrnovala přestavba také přestřešení pěti stávajících odstavných kolejí, rekonstrukci několika objektů a modernizaci kolejiště.

Autor: red Zdroj a foto: dkarchitekti

Související články

Přečtěte si  Dopravní podnik Brna testuje parciální trolejbusy na spojené lince z Bystrce na Sadovou a do Soběšic

Doporučujeme


Buďte první kdo přidá komentář

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*