Zástupci obcí z moravské části Pardubického kraje jednali s krajem o lepším dopravním spojení do Brna

Kvalitní vzdělání je jedním z klíčů k lepší budoucnosti. A obzvlášť to platí v hospodářsky a sociálně ohroženém regionu severozápadní Moravy, který se po sérii veřejnoprávních reforem ocitl v původně východočeském, později Pardubickém kraji. Zástupci Moravskotřebovska a Jevíčska se proto sešli se zástupci Pardubického kraje, aby společně probrali lepší autobusové spojení do Brna pro studenty.

Pro radnice je zlepšení dopravní obslužnosti zejména pro mladou generaci jednou z priorit. „Přijal jsem pozvání do Jevíčka, kde jsme se bavili o možnosti zvýšení počtu autobusových linek mimo hranice kraje. Pro lidi z Jevíčska a Moravskotřebovska je důležité spojení nejenom do Pardubic, ale dominantně do Brna, ale také i do Olomouce a dalších měst, kde se nachází vysoké školy a další vzdělávací instituce. Přišli jsme s možností spolupráce s Jihomoravským krajem, díky níž by se mohla výrazně zvýšit dopravní obslužnost hlavně pro Jevíčsko. Starostům jsme předali návrh na přidání tří spojů denně tam a zpět do Rájce-Jestřebí, kde by cestující přesedli na vlak a odjeli v klidu až na hlavní nádraží v Brně. Pro studenty z internátů a kolejí by to znamenalo snazší cestu do školy. Radnice mají náš plán a budou ho připomínkovat, pokusíme se jim samozřejmě vyjít vstříc. Spoje navíc samozřejmě nebudou sloužit jen studentům, pro které jsou důležité odjezdy v pátek, neděli a pondělí. Přes týden by mohlo pomoci navýšení linek například seniorům, kteří do větších měst jezdí ke specialistům či na úřady,“ shrnul náměstek hejtmana pro dopravu Michal Kortyš výsledek jednání.

Nové spoje by se mohly zařadit do jízdního řádu už v prosinci

Vedení Jevíčka, Moravské Třebové a Jaroměřic má nyní čas na prodiskutování návrhu a navržení případných úprav. Spuštění provozu na lince by bylo možné zahájit s prosincovou změnou jízdních řádů, odhadované roční náklady činí 400 tisíc korun. „Jsem rád, že jsme se mohli u nás na radnici sejít a tento problém začít řešit, protože od občanů máme dlouhodobě prosby o to, aby se dalo snáze dostat do Brna. Pro nás na Malé Hané je Brno blíže než krajské centrum Pardubice, máme zde historické vazby a řada studentů i pracujících do Brna dojíždí. Návrh kraje vítám, jsem rád, že jsme dostali na stůl k projednání konkrétní návrhy a ne pouze slova o případné spolupráci. Jeden ze tří ranních spojů bychom si s paní starostkou Glocovou z Jaroměřic uměli představit později, takže to budeme navrhovat k úpravě. Dobré by bylo i zajištění speciálního nedělního spoje někdy později odpoledne pro studenty, kteří pojedou na kolej. Jsme za začátku, ale věřím, že se nám podaří najít kompromis mezi četností spojů a náklady,“ uvedl jevíčský starosta Dušan Pávek.

Kombinace autobusu a vlaku je preferovanou variantou

Dopravní obslužnost pro Moravskotřebovsko je v současné době ve směru na Brno zajištěna hlavně vlakovým spojením ze Svitav. Kombinace autobusu a vlaku je podle dopravních technologů v tomto regionu v současné době preferovanou variantou, protože i s přestupy trvá cesta kombinovanou formou stejně času jako by zabrala cesta autobusem, tedy zhruba pod dvě hodiny.

Přečtěte si  Třebíčský obchvat získává zelenou: Kraj vydal rozhodnutí o umístění stavby

Bereme to tak, pro každodenní dojíždění z Moravské Třebové veřejnou dopravou je to samozřejmě náročné, ale naší prioritou je dostat děti do škol. Pokud studují mimo náš region, většinou jsou ubytovaní na internátech a kolejích, tam je pak dojíždění několikrát do měsíce schůdné a fungovalo to tak vždy. Návrh kraje budeme projednávat a byl bych rád, kdyby se podařilo vše naplánovat tak, aby se pro studenty z našeho regionu podařilo vyjednat spojení navíc a ulehčit jim cestování. Moravskotřebovsko a Jevíčsko mají historicky problémy, které se teprve teď začínají ve spolupráci s krajem a dalšími partnery systematicky řešit. Toto je jeden z nich. Více příležitostí ke vzdělání pro naše děti jsou klíčem k lepší budoucnosti, a jak jsem upozornil, nejedná se jen o linky do Pardubic, Brna, ale i Olomouce či Hradce Králové. Jsem rád, že se to s námi začíná řešit,“ sdělil moravskotřebovský starosta Pavel Charvát.

Když je autobusů naopak příliš

Pokrytí linkovou dopravou přináší obcím ale občas i komplikace. „V Jevíčku mají problém s odstávkou autobusů. Řidiči si musí někde odpočinout a autobus zaparkovat, ale někdy komplikují provoz a na vyhrazená místa se nevejdou. Na jednání nám paní starostka Jaroměřic dala tip na využití prostoru starého vlakového nádraží u nich v obci, kde by autobusy mohly po drobných úpravách areálu v klidu parkovat a nepřekážet. Zajistíme proto jednání se Správou železnic a autobusovými dopravci, abychom se pokusili pomoci i v tomto směru,“ dodal náměstek Kortyš.

Autor: red Zdroj a foto: Moravská Třebová

Doporučujeme


1 Comment

  1. … aneb: “Jak napravit nenapravitelnou systémovou chybu prostředky nesystémovými, různými záplatami atp.”. Navíc Pardubický kraj přece nemá zájem, aby středoškoláci z oblasti Jevíčka, Moravské Třebové a Jaroměřic pokračovali ve studiu “někde” v Olomouci nebo “dokonce někde v dalekém” Brně, ale aby posílili skomírající počty studentů bolševiky v roce 1950 založené technologické vysoké školy v Pardubicích, po opozičně-smluvním obnovení Pardubického kraje mohutně rozvíjené dnes už několika fakultní Univerzity Pardubice. Nebo se pletu?

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*