
Zlínský kraj sází na novou vizuální identitu. Vynaloží na ni téměř dva miliony korun. Autorem je profesionální agentura Little Greta.
Nové logo a slogan “kraj bez hranic” má podle vedení kraje odrážet spojení modernosti a tradic, konkrétně modernistického Zlína, folkloru a památek. Kreativní agentura Little Greta prý chtěla vyzdvihnout “živý tvůrčí duch” celého regionu.
„Díky síle myšlenky a lidské kreativity jsme krajem bez hranic, protože slovy klasika, co chceme, můžeme. To vše zrcadlí nová – a poměrně neortodoxní – vizuální identita. Ta umožní Zlínskému kraji vykročit ze stínu a přerámovat image regionu právě ve výše popsaném, ambiciózním duchu,“ popsal novou vizuální identitu Tomáš Nedvěd, kreativní ředitel Little Greta.
Podle agentury je ústředním symbolem nového loga čtverec, který představuje čtyři základní prvky Zlínského kraje – živý tvůrčí duch, podnikatelská DNA, tradice, světovost. Čtverec ale může být dle tvůrců i „box“, kam je kraj často zařazován –„ta periferie s nízkými platy na východě republiky“. Tento stereotyp prý ale kraj přerůstá a překračuje. Čtyři rohy zároveň symbolizuji čtverec typický pro zlínskou architekturu i čtyři okresy.
Na tvorbu nové vizuální identity vynaložil Zlínský kraj téměř půl milionů korun. Aktivace značky pak vyjde na přibližně 1,3 milionu korun. Z rozpočtu kraje šlo přes 800 tisíc. Větší část nákladů je hrazena z fondů Evropské unie.
Logo, které nejde přečíst
Nové logo působí rozporuplným dojmem. Například Filip Blažek z Unie grafického designu kritizuje použití čtverce překrývajícího nápis.
„Nemám nic proti motivu čtverce, který navazuje na existující logo kraje. Osobně mi ale vadí, pokud se používá jako schválnost i tam, kde nemá žádný funkční účel, tedy především v základní verzi logotypu. S logem se budou setkávat lidé z jiných krajů, cizinci, lidé starší, s postižením, logo se zakrytou částí názvu může být pro tuto skupinu nedůvěryhodné, nesrozumitelné, nepochopitelné,” upozornil Blažek.
“Čtvereček zakrývající část slova může působit jako chyba, jako zásah cenzora či vandala. O to víc tento problém vyniká v anglické verzi ‘Zlín gion’, kterou neznalý člověk může interpretovat třeba jako legion nebo religion,“ komentoval designér.
Rozpaky vyvolává i samotný záměr platit miliony za novou vizuální identitu. Bývalý hejtman Jiří Čunek to označil za zbytečný a drahý “špás”. Ke kritice se přidal i další exhejtman Stanislav Mišák, který jako veterinář poukázal na agresivní barvy používané pro označení nebezpečných zvířat.
Zlínský kraj vznikl v roce 2000. Svým uspořádáním připomíná Gottwaldovský kraj z let 1949–1960, který zřídil komunistický režim po likvidaci zemského zřízení. Území tvoří nesourodé části Hané (Kroměřížsko), Slovácka (mimo část v Jihomoravském kraji) a Valašska. Konkrétně jde o okresy Zlín, Kroměříž, Uherské Hradiště a Vsetín.
Autor: pjk, zdroj a foto: Zlínský kraj
” … nové logo budí rozpaky …” je velmi ohleduplný popis.
Je to prostě
1) hnusné
1a) graficky: černá a žlutá jsou dobré na výstražné značení jako barvy s maximálním kontrastem, ne na běžné použití
1b) kompozičně s text překrývajícím čtvercem
2) zbytečné (původní žlutomodré logo zcela postačovalo)
3) byrokraticky přerostlé jako ostatně všechny kraje (16 odborů, ředitel s útvarem interního auditu a personálním útvarem, bezpečnostní ředitel) = bezmála 500 úředníků + obslužný personál …
https://www.kr-zlinsky.cz/organizacni-rad-struktura-cinnosti-odboru-cl-1029.html