Zrušit Bienále je krok mimo, kritizují grafici rozhodnutí Moravské galerie

Prestižní mezinárodní přehlídka Bienále Brno se koná v moravské metropoli od roku 1963. Teď jí hrozí konec.

Mezinárodní bienále grafického designu v Brně je považována za jednu z nejvýznamnějších akcí svého druhu na světě. Přehlídka, která vznikla v roce 1963 z iniciativy slavného grafika Jana Rajlicha staršího, teď přechází na digitální platformu. Rozhodnutí vyvolalo kritiku umělecké veřejnosti.

Moravská galerie se rozhodla upustit od pravidelných přehlídek Bienále Brno. Nahradí je trvalou digitální platformou, na které bude prezentovat současný mezinárodní grafický design. Vedení moravské kulturní instituce své rozhodnutí zdůvodnilo tíživou ekonomickou situací, kterou způsobila pandemie COVID-19 a současné válečné události na Ukrajině.

Financování brněnského Bienále je prý v současné době pro Moravskou galerii příliš náročné. Proti uspořádání dalšího ročníku navíc mluví globální komplikace s mobilitou lidí a uměleckých děl. “I tento fakt přispěl k tomu, že zvažujeme a připravujeme přechod Bienále Brno na online platformu, která je pro současný grafický design relevantní. Naším záměrem je využít významný posun v technologiích pro sdílení a postupně přejít na digitální platformu pro grafický design, která bude využitelná do budoucna,” uvádí Moravská galerie ve stanovisku.

Ve stejném prohlášení zároveň hovoří o tom, že chce Bienále Brno zařadit do projektu Brno – hlavní město evropské kultury. Pokud ovšem moravská metropole v kandidatuře uspěje, čemuž zrušení prestižní mezinárodní přehlídky grafického designu nenapomáhá.

Virtuální výstava přehlídku nenahradí

Rozhodnutí vedení Moravské galerie překvapilo uměleckou veřejnost. Záhy se začaly ozývat kritické hlasy, které poukazují na nenahraditelnost fyzické přehlídky. “Pandemie covidu-19 nám ukázala, že počítače osobní setkávání nenahradí. BB nabízela možnost k odborné diskusi ať na samotném sympoziu, nebo i mimo něj. Je to také jedinečná příležitost k mezinárodní spolupráci,” komentoval situaci Radek Sidun, prorektor Vysoké školy uměleckoprůmyslové v Praze.

Zainteresovaným umělcům také vadí narušení velké kontinuity, které brněnské Bienále nese. “Bienále se pořádalo necelých šedesát let a mohlo se jej zúčastnit již několik generací grafických designérů. Přesunutím Bienále do online podoby tak budoucí generace přijde o možnost setkání a diskuzí nad tím, co se v oboru děje a co by se především mohlo a mělo dít,” myslí si grafická designérka Anežka Minaříková.

Není navíc jasné, jak bude digitální forma Bienále vypadat. “Zpráva z Moravské galerie je poměrně stručná a nicneříkající, takže těžko soudit v jaké online podobě se BB odehraje. Možností, jak online přehlídku udělat, je celá řada, o nich se nedozvídáme nic. Navíc není jasné, zda bude online ročník už letos, jak se plánovalo,” dodává teoretička designu Kateřina Přidalová.

Přečtěte si  Brněnští Foglarovci vydali Rychlé šípy v ukrajinštině, přiblíží dětem legendární komiks i vzor ušlechtilosti

Zdroj: Moravská galerie, Bienále Brno, Czech Design, foto: Bienále Brno

Doporučujeme

Buďte první kdo přidá komentář

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*