Brněnská lodní doprava slaví 75 let. V sobotu nabídne plavby zdarma i prohlídku zázemí

Dnem otevřených dveří a vyhlídkovými plavbami pro veřejnost oslaví v sobotu 11. září 2021 brněnský dopravní podnik výročí 75 let od spuštění lodní dopravy na místní přehradě. Akci spolupořádá s Teplárnami Brno a společně v rámci ní poukazují na důležitost čisté mobility. Všech sedm lodí dopravního podniku jezdí na elektrický pohon a jsou tak symbolem ekologické dopravy v Brně.

S myšlenkou zavedení lodní dopravy si brněnský dopravní podnik pohrával ještě před vznikem samotné přehrady. Druhá světová válka celý proces zkomplikovala, ale zadařilo se a 5. května 1946, kdy na tehdejší Kníničskou přehradu vypluly lodě Morava, Brno a osmnáctimístný člun Svratka. Až do roku 1949 lodě zajížděly pouze k Hradu Veveří. Na 6,3 km dlouhé trase lodě zastavovaly na zastávkách Kozí horka, Sokolské koupaliště, Osada, Rokle, Obora a Zouvalka.

V prvním roce lodě dopravního podniku přepravily 124 tisíc lidí a zájem o tento druh dopravy nepolevoval. Svého vrcholu dosáhl v roce 1956, kdy se během sezóny svezlo neuvěřitelných 848 tisíc lidí. S rozvojem automobilové dopravy a zevšedněním lodní dopravy v dalších letech poptávka po plavbách klesala a dopravní podnik byl nucen některé lodě prodat nebo nechat stát na břehu.

Záčátky v dřevěném hangáru na břehu

Až do roku 1961 lodě opravovali a sestavovali na břehu Brněnské přehrady zaměstnanci dopravního podniku. V dřevěném hangáru a jeho okolí tak pod jejich rukama vyrostly lodě Veveří a Úderník (trup dodán z Prahy), Pionýr, Mír, Praha, Moskva, Bratislava a Kyjev.

„Naši předchůdci zde začínali před 75 lety v dnes nemyslitelných podmínkách. V podstatě pod širým nebem opravovali a vyráběli lodě, které od počátku převážely i stovky tisíc cestujících. S úctou k jejich práci se snažíme lodní dopravu nejen udržovat, ale i rozvíjet. Za poslední roky jsme přestavěli pět zastávek na bezbariérové, umožnili jsme platby kartou přímo na lodích a za vůbec největší úspěch považuji rekonstrukci lodi Morava. Zaměstnanci dopravního podniku ji postavili v roce 1955 a my ji po náročných opravách za 16 miliónů korun loni vrátili do provozu. I ta je tahákem dnešní akce,“ uvedl generální ředitel Dopravního podniku města Brna Miloš Havránek.

Zájem o Brněnskou přehradu opět stoupá

Na přelomu tisíciletí se čím dál více začaly projevovat důsledky znečištění přehrady sinicemi, zájem o Brněnskou přehradu jako atraktivní turistický cíl klesal a tím i množství přepravených cestujících. Boj se sinicemi vyvrcholil v roce 2009, kdy kvůli upuštění přehrady lodě vůbec nevypluly. Od té doby se situace pozvolna začala zlepšovat a dnes je opět vyhledávaným místem pro rekreaci.

V letech 2010–2012 pořídil brněnský dopravní podnik pět nových dvoupalubových lodí, které pojmenoval po partnerských městech Brna – Lipsko, Dallas, Vídeň, Utrecht a Stuttgart. Spolu s nimi brázdí přehradu i jednopalubové Brno. V roce 2020 je doplnila zrekonstruovaná loď Morava, kterou vyrobili zaměstnanci DPMB v roce 1955. Její původní název byl Moskva, poté byla přejmenována na Dallas a loni překřtěna na Moravu – jméno vybrala veřejnost. Rekonstrukce lodi trvala rok a půl a vyžádala si náklady 16 miliónů korun.

Psali jsme: V Brně pokřtili opravenou loď. Jméno Morava vybrali lidé

Lodní doprava jako symbol čisté mobility

Ačkoli si 75. výročí provozu připomněla lodní doprava už 5. května, kvůli epidemiologické situaci dopravní podnik přesunul oslavy na září a spojil se s Teplárnami Brno. „Jsme rádi, že jsme se na této akci mohli také podílet, protože právě v září spouštíme další dobíjecí stanice pro elektromobily a třeba do konce října již bude v Brně 17 teplárenských dobíjecích stanic. A to není samozřejmě vše, co se návštěvníci mohou k plánu elektromobility v sobotu dozvědět, na stanovišti bude i část naší firemní elektromobilové flotily a kolegové se rádi se zájemci podělí o naše zkušenosti s využíváním elektromobilů ve městě,“ poznamenal generální ředitel společnosti Teplárny Brno Petr Fajmon.

Přečtěte si  Přípravy Baťova kanálu na hlavní plavební sezónu finišují. Plavby začnou 1. května

„Lodní doprava na Brněnské přehradě přitahuje nejen místní obyvatele, ale turisty. Výrazně ji nezasáhla ani covidová situace, lodě dopravního podniku v loňském roce převezly srovnatelný počet lidí jako v předešlých letech. Zároveň je symbolem čisté mobility, ostatně jako většina vozů, které dopravní podnik provozuje. Brno v tomto směru patří ke špičce, se 139 vozy máme největší trolejbusovou síť v Česku a s počtem 160 kusů největší vozový park autobusů na stlačený zemní plyn. Jsem ráda, že se dvě městské firmy spojily, aby na nutnost ekologizace nejen hromadné, ale i individuální dopravy upozornily,“ řekla primátorka města Brna Markéta Vaňková.

Dopravní podnik rozdal v sezóně účastníkům webového kvízu 75 vstupenek na loď a hledal člověka, který se narodil ve stejný den jako byla zahájena lodní doprava – 5. května 1946. Ozvala se paní Milena, která si od DPMB převzala na své narozeniny kytici a poukaz na celoroční plavby zdarma.

Program akce nabídne prohlídku zázemí, výstavu techniky i plavby zdarma

  • 11:00 slavnostní zahájení v přístavišti
  • 11:30 – 17:30 vyhlídkové plavby zdarma každých 30 minut
  • 14:00 – 17:00 exhibiční simultánka s šachovým velmistrem Davidem Navarou
  • informační stánky Tepláren Brno a výstava elektromobilů
  • prohlídka hangáru DPMB
  • výstava lodní techniky
  • výstava o historii lodní dopravy
  • program pro děti Hitradia City

Autor: red Zdroj a foto: Dopravní podnik města Brna

Doporučujeme


3 Comments

  1. Mj. je z informace o oslavách a elektromobilitě zřejmé, že dnešní primátorka kdysi hrdého zemského hlavního města, která jako právnicky vyškolená JUDra nemá problém porozumět tragédii přechodu státu ze zemského na krajské zřízení ihned po roce 1948, bez uzardění používá pro označení státu farizejsky zkonstruovaný a masově pragocentristickými médii šířený pojem Česko, který je jen marketinkovým předstupněm toho, aby byl posléze celý stát označen lživým slovem Čechy.

    • Základním zákonem této republiky je Ústava a ta zná pouze výraz Česká republika. Vše ostatní je propaganda českého nacionalizmu a paní doktorka to zajisté zná. Co , ale naděláte proti pražským mediím ,které systematicky takový paskvil používají a po nich i veřejnost.

      • Chce to masově jim psát. Před časem si i server Atlas.cz do hlavičky webu nacpal Česko, po mém mailu to změnil na Česká republika a je to tam doteď. Jinak řeči lidí z médií, že se to kratší Česko lépe dává do titulků, je lež, protože klidně můžou použít termín ještě kratší, a to ČR.

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*