
Na začátku loňského července zavedl Dopravní podnik města Brna možnost nákupu jízdenek přímo ve voze bezkontaktně platební kartou. Službu nazvanou Pípni a jeď! si cestující okamžitě oblíbili. Za rok fungování služby proběhlo téměř pět miliónů transakcí za 70 miliónů korun. Rekord padl 30. června, kdy si pasažéři tímto způsobem zakoupili 33 tisíc jízdenek.
„Zájem o službu Pípni a jeď! dalece předčil naše očekávání. Za první rok cestující provedli pět miliónů transakcí, což je průměrně téměř 14 tisíc denně, pochvaluje si generální ředitel brněnského dopravního podniku Miloš Havránek.
Cestující si chválí zejména jednoduchost systému. Ten umožňuje nákup jízdenky kartou, hodinkami či mobilním telefonem bezprostředně po nástupu do vozu namísto zdlouhavého shánění jízdenky dopředu. S nárůstem zájmu o tuto službu zároveň dopravní podnik registruje pokles u ostatních prodejních kanálů, největší propad je u SMS jízdenek a u jízdenkových automatů.
Hned během prvního měsíce bezkontaktních plateb přímo ve vozech brněnské MHD cestující tímto způsobem provedli více než 200 tisíc transakcí. Toto číslo postupně narůstalo, ale kopírovalo aktuální epidemiologickou situaci související s výskytem onemocnění covid-19 a vládními nařízeními. Stejně jako u ostatních jízdenek byl největší propad v tržbách na podzim loňského a pak na jaře letošního roku, kdy pandemie kulminovala. Nejvíce cestující „pípali“ 30. června, kdy provedli 33 tisíc transakcí.
Ke službě Pípni a jeď! se nejvíce cestující přikláněli od SMS jízdenek, v této kategorii dopravní podnik registruje oproti roku 2019 téměř 15% propad. Téměř totožný je pokles i u jízdenek koupených v jízdenkových automatech. „Tak jak roste zájem o bezkontaktní nákup jízdenek, budeme postupně omezovat jízdenky papírové. Stále je ale využívá téměř 50 procent cestujících, proto od nich budeme upouštět pozvolna,“ vysvětlil vedoucí tarifního odboru Vít Prýgl.
Prodejní kanály | 2019 | 2020 | 2021 |
papírové jízdenky – distribuce | 28,20% | 26,30% | 30% |
jízdenkové automaty | 30,90% | 27% | 16% |
prodejny DPMB + u řidiče | 6,30% | 3,60% | 2% |
SMS jízdenky a aplikace | 34,60% | 32,10% | 20% |
Pípni a jeď! | 0% | 11% | 32% |
Jak funguje “pípání”?
Systém nakupování jízdenek Pípni a jeď je uživatelsky velmi nenáročný. Při každém nástupu do vozidla MHD stačí přiložit kartu ke čtečce u dveří. Systém zaznamená nákup jízdenky a cestující již dál nemusí nic řešit.
Pokud jízda trvá méně než patnáct minut, cestující si pípne i při výstupu z vozidla, aby systém věděl, že má naúčtovat jen krátkou čtvrthodinovou jízdenku. K “odpípnutí” při výstupu je nutné použít tu stejnou kartu, jako při nástupu.
Koronavirus zaťal sekyru do tržeb
V roce 2019 DPMB prodal 16 milionů jednorázových jízdenek. Stabilně je využívá 25 procent cestujících, 75 procent upřednostňuje předplatní jízdenky, které je od roku 2017 možné zakoupit online prostřednictvím portálu Brno iD.
Celkově se na tržbách z jízdného velmi dramaticky podpisuje koronavirová pandemie. Za 1. pololetí roku 2021 jsou tržby nižší o 55 miliónů korun než ve stejném období roku 2020 a přibližně o 130 miliónů korun nižší než v předchozích letech.


Zdroj, grafy a foto: DPMB
Nejlíp stejně vyjde Poseidon nebo univerzální jízdenka, protože umožňuje jet po Brně 45 minut za cenu 15. Ale ten se ve statistice nevyskytuje, asi proto, že ho nezajišťuje DPMB, ale Kordis.