Do Bohumína se vrátí parní tramvaj, obnoví úzkorozchodné koleje

Vizualizace parní tramvaje v centru Bohumína

Po více než sto letech by se do Bohumína mohla vrátit parní tramvaj. Vedení města usiluje o výrobu repliky dobového vozu, který spolu s obnovenými úzkorozchodnými kolejemi turisticky zatraktivní centrum Starého Bohumína. Plány už posvětili památkáři.

„Úzkorozchodné tramvaje jsou pro naše město typické a jsou součástí kulturního dědictví. Dvě třetiny minulého století spojovaly Bohumín s okolními městy. Chceme připomenout významný kus historie města i těm, kteří už tento typ dopravy nezažili,“ uvedl bohumínský místostarosta Lumír Macura. Připomněl, že úzkorozchodná tramvajová dráha fungovala v Bohumíně od roku 1902 do roku 1973. Původní tramvaje tažené koňmi nahradila v roce 1903 parní a později následně elektrická tramvaj.

Vedení slezského města se zpočátku poohlíželo po původním voze, ale šance získat některý z posledních zachovaných kusů z depozitáře brněnského technického muzea byla prakticky nulová. Proto padlo rozhodnutí nechat si tramvaj vyrobit na míru. „Její replika by měla stát přímo na náměstí Svobody poblíž budovy staré radnice, kolem níž kdysi vedla trať. Výběr není náhodný, poblíž totiž sídlí městské muzeum. Tramvaj bude jeho součástí a stane se venkovním exponátem, u kterého bude v určitých hodinách možná i prohlídka interiéru,“ informoval místostarosta.

Přesná replika na skutečné kolejnici

Město už prostřednictvím soukromé firmy zajistilo originální podvozek z roku 1902, který je od loňského roku umístěn ve skladovacích prostorách v Bohumíně-Skřečoni. Na něm odborníci vystaví přesnou kopii parního vozu z roku 1903. Replika bude mít dřevěnou kostru, mosazné kování a historické realitě odpovídající vnější lak v bílé a tmavě červené barvě včetně ručně malovaných linek a nápisů,“ popsal Macura.

Bohumínská radnice už zadala zpracování projektové dokumentace na umístění kolejí v délce osmnácti metrů, takže tramvaj bude stát na skutečné kolejnici. Současně se také zpracovává výrobní dokumentace, která bude sloužit jako podklad pro výběrové řízení na zhotovení replikyVšemu předcházely konzultace s městskými komisemi a jednotlivé kroky projednává speciální tým odborníků, který k projektu na radnici vznikl. „K našemu záměru se už vyjádřil i Národní památkový ústav s tím, že je v souladu se zájmem ochrany kulturněhistorických hodnot,“ doplnil místostarosta.

Náklady na výrobu tramvaje město v tuto chvíli nezná, pokusí se však dosáhnout na některou z dotací. Na podzim letošního roku se chce zapojit do přeshraničního projektu ČR a Polska na podporu cestovního ruchu. „Skvělým výsledkem by bylo slavnostní otevření nového muzejního exponátu v příštím roce, kdy budeme slavit 120 let parní tramvaje v Bohumíně. Z projektu bychom chtěli pořídit i elektronický infokiosek, kde by se turisté dozvěděli historické a technické zajímavosti,“ upřesnil Macura.

Přečtěte si  Letiště Brno láká více cestujících: v loňském roce odbavilo tři čtvrtě miliónu cestujících

Bohumín také k letošnímu výročí 120 let koňské tramvaje vytvoří virtuální naučnou stezku o historii zdejší tramvajové dopravy s pěti zastaveními. Po instalaci repliky a infokiosku se stezka dočká svého umístění v terénu.

Zdroj a foto: město Bohumín

Doporučujeme


Buďte první kdo přidá komentář

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*