Brněnskou zoo povede lanovka, schválilo vedení města

Vizualizace lanovky do Zoo Brno

Plán pozemní lanové dráhy do brněnské zoologické zahrady nabývá reálnější obrysy. Vedení města dnes schválilo investiční záměr na její stavbu. Předpokládané náklady jsou necelých 85 milionů korun. Jedna z brněnských top destinací, která se rozprostírá na Mniší hoře, tak bude výrazně dostupnější.

Podle brněnské primátorky Markéty Vaňkové je důvodem vybudování lanovky potřeba zajistit komfortní výstup do nejvyššího místa zoologické zahrady. Odtud budou moci pohodlně scházet po stávajících cestách kolem expozic směrem k východu. Navržená lanová dráha podle ní výrazně usnadní prohlídku handicapovaným, seniorům či rodinám s kočárky.

“V současné době se lidé obtížně dostávají přes stometrové převýšení až k africké vesnici a k ostatním expozicím umístěným na vrcholu Mniší hory. Od zprovoznění lanovky si tak slibujeme vyšší návštěvnost, což bude mít také vliv na větší finanční soběstačnost zoo,“ uvedla Vaňková.

Lanovka přepraví kočárky i kola

Lanová kolejová dráha je plánována při západní hranici zoo. Třistametrová trasa nahoru bude přímá, dolů bude vedena klikatě lesem s možností nahlížet do přilehlých expozic a bude mít délku 500 metrů. Kabinky budou sloužit pro čtyři až šest osob a budou vhodné i pro přepravu kol, kočárků nebo osob se zdravotním postižením. Celková kapacita je až 1 200 lidí za hodinu.

Subtilní montovaná kolejová dráha bude sestavena z typových prvků přímo na terénu a bude ukotvena do země pouze bodově. Neinvazivní způsob montáže a kotvení umožňuje zachovat původní modelaci terénu včetně vyšší zeleně, které se dráha lanovky může z větší části vyhnout.

Tažné lano je poháněno jedním elektromotorem umístěným u horního nebo spodního obratiště. Vozíky jsou taženy jen ve směru nahoru, ve směru dolů se pohybují samostatně a brzdí je pouze důmyslný magnetický brzdný systém. Díky zvolenému pohonu, kruhovému průřezu kolejnic a magnetickému brzdnému systému je provoz lanovky takřka bezhlučný.

„Stejné systémy lanovek jsou budovány i na území národních parků a chráněných přírodních rezervací. Nevytváří v místě bariéru pro pohyb živočichů a ponechávají v maximální míře původní zeleň,” doplnil první náměstek primátorka Petr Hladík.

Kolejová dráha bude trubkové prostorové konstrukce z pozinkovaných profilů natřených šedohnědou tmavou barvou, vozíčky budou ocelové konstrukce s plastovou kapotáží, která bude tvarově i barevně navržena speciálně pro zoo v rámci dalších stupňů dokumentace. Při menším vytížení lanové dráhy v chladnějších obdobích roku bude možné pro ekonomičtější provoz část vozíčků deponovat na odstavné koleji pod horní obrátkou.

Přečtěte si  V Jihlavě budou zkoumat historické krovy

Jako nástupní a výstupní objekty budou sloužit pouze vyvýšené plošiny přisazené k dráze. Doplní je menší stavby sloužící jako přístřešek pro čekající a případné pokladny s turnikety. Ve spodní stanici lanovky bude domek se stálým pracovištěm obsluhy lanovky, kterou budou činit maximálně dvě osoby. Lanovka má být monitorována kamerovým bezpečnostním systémem a bude zajištěna proti nehodě samočinnými zařízeními.

První návštěvníci se mohou projet lanovkou do dvou let

Ředitel brněnské zoo Martin Hovorka vyjádřil potěšení nad schválením záměru. “Zajistíme tím větší komfort a atraktivitu pro naše návštěvníky. Ještě letos zahájíme přípravu veřejné zakázky na zpracovatele projektové dokumentace. Podle našich zkušeností předpokládáme, že v průběhu roku 2022 zajistíme na základě vypracovaného projektu nezbytná povolení pro samotnou realizaci. První návštěvníci by na vrchol Mniší hory mohli lanovkou vyjet v roce 2023,“ sdělil Hovorka.

Po přípravě a schválení záměru dojde k vypracování dokumentace pro územní rozhodnutí a stavební povolení. Město ještě čeká výběr zhotovitele projektu.

Zdroj, foto a video: město Brno

Doporučujeme


Buďte první kdo přidá komentář

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*