Do Kunovic zamířila legendární stíhačka MiG-21. Brno ji vyměnilo za první dopravní letadlo

letadlo MiG
Muzea v Brně a Kunovicích navzájem obohatila své sbírky.

Letecké muzeum v Kunovicích získalo z brněnského technického muzea legendární sovětský stíhací letoun MiG-21. Do Technického muzea v Brně výměnou dorazil dopravní letoun L-410. Obě muzea spolupracují již delší dobu a na jaře letošního roku dostala tato kooperace oficiální podobu ve formě memoranda o vzájemné spolupráci. Muzea o tom informovala v tiskové zprávě.

V případě stíhačky MiG-21 se jedná o verzi MF, u dopravního letounu L-410 Turbolet je to verze A.

Muzea vzájemně obohatila své sbírky

„Verze MF byla nejmodernější variantou MiGu 21 v československém letectvu. Jeden MiG-21 sice už v muzeu máme, ten je však naopak zástupcem jedné z nejstarších variant. Návštěvníci tak získají skvělou příležitost prohlédnout si, jak se ‚jednadvacítka’ během let proměnila. Navíc má tento letoun zajímavou minulost a účastnil se i několika neobvyklých akcí,“ okomentoval význam letadla pro kunovickou expozici ředitel muzea Martin Hrabec.

„Šedivky“ byly poslední várkou letounů MiG-21 MF dodaných do Československa a své jméno získaly díky charakteristickému světle šedému zbarvení. Deset z původních dvaceti dodaných „šedivek“ bylo po vstupu České republiky do NATO zmodernizováno na verzi MFN. Tato letadla pak strážila vzdušný prostor nad ČR až do roku 2005, kdy je nahradily švédské Gripeny.

Technické muzeum v Brně výměnou získalo „čtyřistadesítku“, která je pro něj vítaným přírůstkem do sbírky. Žádné civilní dopravní letadlo v ní totiž až dosud nemělo.

 „L-410 s imatrikulací OK-ADO má pro nás unikátní hodnotu, neboť se jedná o L-410, která byla vůbec jako první představena široké veřejnosti právě v Brně. Stalo se tak na podzim 1971 v rámci Mezinárodního strojírenského veletrhu,“ vysvětluje náměstek ředitele Technického muzea v Brně Josef Večeřa.

Letadla před vystavením projdou omlazovací kúrou

Na vystavení nových exponátů si ovšem návštěvníci obou muzeí budou muset ještě počkat. Nyní je oba čeká omlazující kúra. „Chceme, aby se našim návštěvníkům ‚šedivka‘ předvedla v tom nejlepším světle ještě v letošní sezoně,“ nastínil nejbližší budoucnost exponátu Hrabec.

“Letoun L-410 nyní prochází náročným konzervátorsko-restaurátorským zásahem,“ doplňuje Josef Večeřa za Technické muzeum v Brně. „Stroj vrátíme do podoby a barev Československých aerolinií. Létal pro ně mezi lety 1976 až 1982.”

Zdroj a foto: Technické muzeum v Brně, Letecké muzeum v Kunovicích

Přečtěte si  Masarykova univerzita získala stavební povolení na strategický projekt MUNI BioPharma Hub za 2,5 miliard

Související články

Doporučujeme

Buďte první kdo přidá komentář

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*