Janáčkova filharmonie Ostrava se vrátila z úspěšného turné po Japonsku, jeden z koncertů přerušilo zemětřesení

Orchestr Janáčkovy filharmonie Ostrava (JFO) se ve středu 10. května vrátil z mimořádně úspěšného turné po Japonsku. Během bezmála dvou týdnů zde spolu s našimi i místními sólisty odehrál devět koncertů. Jako jediné hudební těleso z České republiky reprezentoval evropskou hudbu na prestižním Gargan Music Festivalu v Kanazawě, a mimoto vystoupil v dalších třech japonských městech. Logisticky náročné a hudebně prestižní turné, během kterého hrál orchestr v sálech se špičkovou akustikou, okořenil také vlastní zážitek ze zemětřesení, jež mělo v jen 100 km vzdáleném epicentru sílu 6,3 stupňů Richterovy škály. Hudebníky i posluchače zastihlo přímo při koncertu v sále Ishikawa Ongakudo v Kanazawě, během interpretace Dvořákovy Symfonie č. 8.

Devět koncertů ve čtyřech japonských městech, osmdesát hudebníků Janáčkovy filharmonie, čeští i zahraniční sólisté a dirigent Leoš Svárovský, který svou taktovku a dirigentský pultík v rámci dvou koncertů sdílel s japonskou vycházející hvězdou Nodoko Okisawa či zkušeným japonským dirigentem Junichi Hirogamim. Janáčkova filharmonie Ostrava, jako orchestr světové úrovně přes absenci vlastního koncertního sálu a adekvátního zázemí, znovu prověřil své interpretační schopnosti v koncertních sálech s prvotřídní akustikou. Na programu turné byly velké symfonické skladby i komorní hudební představení.

Naši filharmonici odehráli výběr z evropského hudebního repertoáru, a to nejen pod vedením našeho dirigenta. Skládám jim všem nesmírnou poklonu. Přes logisticky a časově náročné cestování, adaptaci na jiné koncertní prostředí a spolupráci s místními dirigenty, sólisty i sborem byl jejich výkon naprosto profesionální a jsem si jist, že jsme v Japonsku zanechali neodmyslitelnou hudební stopu,“ říká ředitel JFO Jan Žemla s tím, že jen koncerty JFO navštívilo v Japonsku přes dvanáct tisíc posluchačů.

Japonské turné zahájila Janáčkova filharmonie Ostrava v Musashino Civic Cultural Hall, odkud se následně přesunula na prestižní Gargan Music Festival v Kanazawě. Tématem festivalu byla letos hudba střední Evropy, a tak zazněly nejznámější skladby Antonína Dvořáka, Bedřicha Smetany, Josefa Suka, Leoše Janáčka, ale i Zoltána Kodályho či Ference Liszta. „Festival se konal v tzv. Zlatém týdnu, kdy má celá země svátek. Koncerty tak mohly probíhat během celého dne a vzhledem k tomu, že vedle klasické hudby zaznívala také ta tradiční japonská, byly sály vždy téměř vyprodané a složení publika velmi pestré,“ upřesňuje Žemla.

Smetanova Prodaná nevěsta byla netradičně doplněna japonskými prvky

Hned během prvního koncertu se JFO spojila s japonskou klavírní sólistkou Kaoruko Igarashi. „Naši hudebníci byli plní energie a ve skvělé náladě, kterou umocnila také vynikající akustika koncertního sálu,“ říká Jan Žemla. Druhý koncert přinesl očekávané propojení s desítkou japonských dechařů a zazněla jedinečná Janáčkova Sinfonietta. „Pánové a dámy odvedli excelentní výkon, dirigent Leoš Svárovský dodal skladbě potřebný moravský esprit a díky emocionálnímu vyznění celého provedení následoval v sále bouřlivý potlesk,“ dodává Žemla. V rámci festivalu se místnímu publiku představil v komorním složení také soubor Camerata Janáček, jenž mezi dvěma symfonickými koncerty uvedl ještě několik dalších domácích skladeb, s nimiž rovněž sklidil velký úspěch.

Naprosto neobvyklým zážitkem však bylo pro hudebníky Janáčkovy filharmonie Ostrava koncertní provedení opery Prodaná nevěsta Bedřicha Smetany ve spolupráci s japonskými sólisty a sborem. „Na pódiu se sešla doslova směsice osobností a stylů. České barvy reprezentovali vyrovnanými výkony Tereza Mátlová v roli Mařenky a Tomáš Černý v roli Jeníka. Ty však doplnili japonští pěvci a s typickým japonským přehráváním a využitím výrazných mimických prvků posunuli roli Vaška (Noriuki Sawabu) a Kecala (Masashi Moriho) pro oko evropského diváka až do bizarních sfér,“ říká s úsměvem Jan Žemla a dodává, že tento hudební zážitek, provedený v originále, tedy v češtině, korunoval precizně připravený místní pěvecký sbor a dětský balet.  

Přečtěte si  Nadšenec vyšel po stopách Cyrila a Metoděje z Konstantinopole na Moravu. Chce oživit jejich odkaz i přispět na opravu kostela
Sinfonietta Leoše Janáčka v podání JFO a místních dechařů – foto Radim Kolibík

Koncert v sále Ishikawa Ongakudo přerušilo zemětřesení

Poslední z koncertů v rámci Gargan Music Festivalu v Kanazawě přinesl kromě nabitého hudebního programu také nepříjemnou zkušenost s, v Japonsku bohužel ne neobvyklým, zemětřesením. Během provedení Dvořákovy Symfonie č. 8 se v sále rozezněla siréna a hlášení v japonském jazyce. „Jelikož siréna neutichala, orchestr přestal hrát. V tu chvíli se v sále zavlnila sedadla a rozhoupala světla na stropě. Během okamžiku přiběhli do sálu uvaděči a všechny uklidňovali,“ vysvětluje ředitel JFO Jan Žemla.

Neobvyklá situace se tak dotkla nejen posluchačů v sále, ale také samotných hudebníků na pódiu. „Měla jsem pocit úzkosti, slyšeli jsme alarm a pak se s námi vše zhouplo jako na moři, přestali jsme hrát, ale pořadatelé nás okamžitě uklidňovali, že můžeme pokračovat a další nebezpečí nehrozí,“ popisuje zážitek se zemětřesením zástupkyně koncertního mistra violoncell Judita Šprochová. Následně se zástupci JFO dozvěděli, že bylo epicentrum zemětřesení vzdáleno jen sto kilometrů od koncertního sálu a mělo sílu 6,3 stupňů Richterovy škály.

Skladby Bedřicha Smetany a Antonína Dvořáka jsou v Japonsku velmi oblíbené

Japonsko dnes představuje jeden z nejatraktivnějších trhů vážné hudby na světě. Evropská klasická hudba je zde nesmírně oblíbená a skladby našich autorů, především Bedřicha Smetany a Antonína Dvořáka, patří do stálého repertoáru mnoha japonských hudebních těles. Ceněné jsou však zvláště v interpretaci symfonických orchestrů z České republiky. Orchestr JFO zakončil japonské turné koncertem v Chigasaki Shimin Bunka Kaikan, kde má hlavní sál rovných 1381 míst k sezení.Znovu musím vyzdvihnout výkon dirigenta Leoše Svárovského, který v rámci adaptace na různé koncertní sály vždy naprosto precizně přizpůsobil zvuk orchestru konkrétním akustickým podmínkám, v nichž se koncert odehrával,“ oceňuje ředitel Janáčkovy filharmonie Ostrava Jan Žemla.

Činnost Janáčkovy filharmonie Ostrava dlouhodobě podporuje statutární město Ostrava, Moravskoslezský kraj, Ministerstvo kultury a další partneři, bez jejichž podpory by se nemohlo uskutečnit ani toto turné. JFO znovu dokazuje, že je orchestrem špičkové úrovně, který navzdory absenci vlastního koncertního sálu i adekvátního zázemí, pravidelně a se ctí vystupuje v nejlepších koncertních sálech po celém světě. „Péče o naše mezinárodní renomé je součástí naší dlouhodobé strategie a bezesporu jednou z našich priorit,“ uzavírá Jan Žemla.

Přehled repertoáru nastudovaného pro japonské koncertní turné:

Leoš Janáček – Sinfonietta

Bedřich Smetana  Vltava z cyklu Má vlast /Prodaná nevěsta, koláž z opery

Antonín Dvořák – Koncert pro violoncello a orchestr h moll op. 104 /8. symfonie G dur op. 88/9. symfonie e moll „Z nového světa“ op. 95

Josef Suk – Meditace na staročeský chorál

Zoltán Kodály – Háry János, suita

Ferenc Liszt – Klavírní koncert č. 1 /Uherská rapsodie č. 2 / Les preludes

Robert Schumann – Klavírní koncert

Autor: red Zdroj a foto: Janáčkova filharmonie Ostrava

Doporučujeme


Buďte první kdo přidá komentář

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*