Janáčkova filharmonie Ostrava zve na koncerty vycházejících hvězd, nově budou veřejnosti přístupné i generální zkoušky

Cyklus E Janáčkovy filharmonie Ostrava jiskří elánem a energií a dává příležitost vycházejícím hvězdám, které se zde většinou poprvé představí s velkým symfonickým orchestrem. V letošní sezóně jsou na programu tři koncerty s mladými umělci, kteří úspěšně prošli interpretační soutěží JFO. Hlavní roli budou mít na prvním z nich harfa, klarinety, housle a violoncello. Skladby mistrů českého klasicismu zazní pod taktovkou Adama Sedlického ve čtvrtek 26. ledna od 18 hodin ve Vesmíru. První veřejná generálka, na které se představí právě mladí umělci, začne ve stejný den již v 10 hodin dopoledne.

„Mladí sólisté, které každoročně vybíráme na naší interpretační soutěži, si sami volí skladbu, kterou chtějí s velkým symfonickým orchestrem přednést. Koncert vycházejících hvězd je zároveň první, u kterého zpřístupníme generální zkoušku veřejnosti. Stejnou možnost potom nabízíme i u vyprodané Dvořákovy Osmé nebo Čajkovského Patetické, kdy generálka zůstává jedinou možností, jak se na náš koncert dostat. Těší nás, že je o ně takový zájem, a že máme ještě další příležitost, jak posluchačům zážitek umožnit. Znovu se ale potvrzuje, že poptávka posluchačů roste, a že bychom bez problémů vyprodávali i větší sál,“ uvedl ředitel JFO Jan Žemla.

Mladí sólisté I.   

26. ledna 2023, 18 hodin, Vesmír

Jan Křtitel Krumpholz – Koncert pro harfu a orchestr č. 5 B dur op. 7
František Vincenc Kramář – Koncert pro dva klarinety a orchestr č. 2 Es dur op. 91
Petr Iljič Čajkovskij – Melancholická serenáda op. 26
Petr Iljič Čajkovskij – Valse-Scherzo op. 34
Josef Haydn – Koncert pro violoncello a orchestr č. 2 D dur

Martin Sadílek – harfa
Anna Sysová – klarinet
Marek Švejkar – klarinet
Arnau Petřivalský – housle
David Pěruška – violoncello
Janáčkova filharmonie Ostrava
Adam Sedlický – dirigent

Při úvodním koncertu Cyklu E budou na programu skladby skutečných mistrů. Jan Křtitel Krumpholz byl významný český harfista a hudební skladatel, který studoval v Paříži a působil ve Vídni. Koncert pro harfu a orchestr složil v roce 1778 a sám ho premiéroval.

Další z českých hudebních velikánů, František Vincenc Kramář, se inspiroval Mozartem a Beethovenem. Kramář měl na hudebníky vždy vysoké nároky, což dokazuje i ve svém Koncertu pro dva klarinety a orchestr.

Přečtěte si  Historický poklad v Opavě: Archeologové objevili nejvýznamnější soubor mincí za sto let

Melancholická serenáda patří ke kratším skladbám Petra Iljiče Čajkovského, a přesto není jednoduchá na interpretaci. Také další krátká skladba tohoto ruského velikána, Valse-Scherzo pro housle a orchestr z roku 1877, klade na sólistu vysoké technické nároky a prověří jeho talent i technickou připravenost.

Závěrečné slovo bude patřit Josefu Haydnovi a jeho Koncertu pro violoncello a orchestr, který zkomponoval v roce 1783. 

Martin Sadílek

O generální zkoušky je mimořádný zájem, u vyprodaných koncertů je to jediná možnost, jak si koncert poslechnout

Pro mimořádný zájem zpřístupní Janáčkova filharmonie Ostrava veřejnosti své generální zkoušky. Dosud to nebylo možné, protože se ve Vesmíru realizovaly dílčí úpravy a hledal se ideální provozní formát. První je na programu 26. ledna od 10 hodin dopoledne. Zájemci tak mohou vidět orchestr s dirigentem a sólisty ještě před večerním koncertem. Další termíny veřejných generálních zkoušek jsou na programu v rámci symfonického cyklu u koncertů A4 – Wagner a jeho jediná symfonie a A5 – Dvořákovy Osmé, dále u B3 – Čajkovského Patetické, a také u prvních tří termínů z Cyklu E. V případě vyprodaných koncertů tak jde už o jedinou možnost, jak si Janáčkovu filharmonii v sále poslechnout.   

Anna Sysová, Marek Švejkar

Jednotné vstupné je 100 korun, kapacita je připravena až pro 150 zájemců. Generálky jsou vhodné například pro střední školy nebo pro každého, kdo chce nahlédnout do tvůrčí dílny JFO.  Jejich začátek je stanoven vždy na 10. hodinu ve Vesmíru.  Náplň zkoušky sice odpovídá večernímu programu, může se ale i v něčem lišit. Například civilním oblečením hudebníků, komunikací dirigenta s orchestrem, ale také pořadím a provedením skladeb. Mohou zaznít v jiném uspořádání, než je avizováno nebo pouze jejich části. 

Autor: red Zdroj a foto: Janáčkova filharmonie Ostrava

Doporučujeme


Buďte první kdo přidá komentář

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*