
Po necelých dvou letech opět končí provoz dálkové linky spojující Dačice a Brno. Odbor dopravy Kraje Vysočina prakticky zakázal pokračování linky, po které autobusy jezdily přes padesát let. Soukromý dopravce UNITED BUSES je nucen ke konci května zrušit všechny spoje.
O omezování soukromého dopravce ze strany Kraje Vysočina jsme naposledy psali v tomto článku.
Komerční autobusovou linku 320921 Dačice – Jemnice – Moravské Budějovice – Hrotovice – Brno obnovil soukromý dopravce UNITED BUSES v srpnu 2020. Tehdy více než půl roku poté, co její provoz přerušil jiný dopravce provozující místní dotované linky a případné pokračování provozu podmiňoval dotací. Linka v této trase má padesátiletou tradici. Spojovala Dačice na jihozápadě Moravy s moravskou metropolí. Dnes prochází územím tří krajů.
“Tato linka rozhodně netrpí prázdnými spoji. Obnovili jsme ji v rozsahu jednoho až dvou párů spojů denně a udrželi její omezený provoz do dnešní doby. Stávající licence končí letos 31. května. V rámci řízení o udělení nové licence klade Kraj Vysočina takové podmínky, které jsou pro komerční nedotovanou autobusovou linku likvidační,” uvedl Josef Šelepa, network manager UNITED BUSES.
V závazném stanovisku kraj Vysočina podmiňuje udělení licence vyslovením zákazu přepravy cestujících v několika úsecích, prakticky po celý den. Například v úseku Jemnice – Moravské Budějovice nesmí soukromý dopravce jezdit v pracovních dnech v časech 03:45–18:47 a 19:00–21:00. V úseku Hrotovice – Dukovany by nesměl přepravovat v časech 03:45–18:19.
Podle zástupců UNITED BUSES by tak cestující mohli linku využívat jen k cestě do Brna. Takovou linku by se ale žádnému dopravci nevyplatilo provozovat. Soukromý dopravce už navíc investoval přes milion korun, aby linka přežila zejména obtížné covidové období. “Na tuto záchranu nám stát ani kraje nedaly žádnou korunu. Pomáhaly nám jen obce po trase, které mají o udržení linky eminentní zájem,” doplnil Šelepa.
Kraj Vysočina navíc ve svých závěrech nepracuje s relevantními daty. “Opírá o údaje o počtu přepravených cestujících pouze z března 2022. Z jediného měsíce, navíc v souběhu s existující dotovanou linkou. Je nesmysl tvrdit, že pokračování provozu naší linky ovlivní dotované autobusy a chuť s nimi jezdit až ze sta procent,” kritizuje network manager UNITED BUSES.
Místo toho si podle něj měl Kraj Vysočina porovnat několik let zpětně, aby odlišil dobu provozu linky od předchozího období. “Naopak tím odhalil, že taková data vlastně nemá vůbec. Nezajímá se jednoduše o to, nakolik je systém efektivní a jak jej lidé využívají,” dodal Šelepa.
Proti systémové šikaně se odvoláme
Podle zástupců UNITED BUSES si Kraj Vysočina kladl podobně likvidační podmínky už u linky 320920 České Budějovice – Brno přes Telč. Naději dává soukromému dopravci fakt, že podobně nesmyslné podmínky už Ministerstvo dopravy v jiných případech rušilo jako nezákonné.
Zástupci UNITED BUSES potvrdili, že se proti podmínkám kladeným Krajem Vysočina odvolají. “Postup kraje a jeho stanovisko se nám nelíbí a stanovisko, ač nevykazuje tak zásadní vady, jako to předešlé, není v souladu s veřejným zájmem. Kraj lidem vzkazuje, že ničím jiným po kraji jezdit nemohou. Podle nás na toto rozhodně nemá právo,” sdělil Karel Bílý, majitel UNITED BUSES.
Konec linky z Dačic do Brna se ale podle něj nepodaří odvrátit. “S ohledem na časovou tíseň nevyhnutelně dojde k přerušení provozu autobusů na této lince nejpozději k 31. květnu 2022,” konstatoval Bílý. Návrat linky je možný nejdříve po skončení odvolacího řízení. Soukromý dopravce se aktuálně účastní i odvolacího řízení na linku 320920 z Českých Budějovic do Brna přes Telč.
Zdroj a foto: UNITED BUSES, Kraj Vysočina
Zrušit kraj Vysočina a bude pokoj.
Zrušit kraj Vysočina a bude pokoj.🙂👍
Jaképak je asi stanovisko brněnského biskupa? Když chtějí věřící z jihozápadních farností naší diecéze navštívit svoji katedrálu, musí vlastními silami a prostředky, nebo s přestupy a s nutností přespávat v Brně?
Proti zrušení toho salámového kraje by však byli kategoricky dědicové myšlenek Klémy Gottwalda v KSČM. Nezhorší se jim v jejich vesměs seniorském věku prognóza dožití?