Kraj Vysočina omezuje soukromého dopravce, ohrožena je linka do Dačic

UNITED BUSES provozuje řadu dálkových spojů přes území Kraje Vysočina. Hejtmanství chce ale dostat cestující do vlastních spojů.

Kraj Vysočina vytáhl proti soukromému přepravci UNITED BUSES. Po dvou letech provozu musí žádat o nové licence, které hejtmanství podmiňuje značně omezujícími podmínkami. Podle dopravce chce vedení kraje dostat cestující do vlastních dotovaných spojů.

Dopravce zajišťuje dálkové spoje z území kraje Vysočina do vnitrozemí Moravy i Čech. Letos v březnu mu po dvou letech končí licence na linku České Budějovice – Brno. Vydání nového povolení ale přineslo nečekané komplikace.

Do celé věci se totiž vložil Kraj Vysočina, přes jehož území linka prochází. “Na základě žádosti a v rámci řízení o udělení nové licence, byl dotazován kraj Vysočina, který se vyjádřil tak, že si podmiňuje, aby naše autobusy přepravovaly cestující na trasách Telč-Třebíč, Třebíč-Velké Meziříčí, Kamenice nad Lipou-Pelhřimov, Humpolec -Jihlava, Pelhřimov-Jihlava a Jihlava-Pelhřimov s hodinovým odstupem od dotovaných spojů,” uvedl Josef Šelepa, network manager linkové dopravy UNITED BUSES.

To ale soukromý dopravce odmítá a nechápe, proč už neplatí pravidlo 30 minut před a 20 po odjezdu dotovaného spoje. Podle Šelepy za tím stojí snaha kraje omezovat počet cestujících soukromého dopravce a nasměrovat je do vlastních dotovaných spojů bez ohledu na jejich zájem.

“Naše spoje jedou nejkratší cestou, spojují větší města v kraji a nikterak se s dotovanými autobusy o cestující nepřetahují i proto, že jsou řádově o deset procent dražší na většině tras než autobusy Veřejné dopravy Vysočiny (název integrovaného dopravního systému Kraje Vysočina, pozn. red.),” upřesnil Josef Šelepa, network manager linkové dopravy UNITED BUSES

Omezení Kraj Vysočina zakotvil do nové licence, kterou vydává Jihočeský kraj. I ten dopravci stanovil omezující podmínky, ale shodné se stávající licenci v rozsahu 20 minut před a 20 minut po odjezdu dotovaného spoje.

“S omezením od Jihočeského kraje nemáme žádný problém a chápeme jej. Dává smysl a cestujícím přináší na trasách mnohem více spojů, než kolik by si kraj musel sám objednávat. Stejná omezení od kraje jsme měli ve stávající licenci a fungovalo to dobře. Omezení od Kraje Vysočina nejsou v zájmu cestujících a veřejnosti” doplnil Šelepa. Jihomoravský kraj, na jehož území je vedena část linky mezi Velkým Meziříčím a Brnem, žádné omezující podmínky dopravci neudělil.

Kraj ničí konkurenci

Společnost přitom neeviduje kolizi z dotovanými spoji. “Vlastní analýzou provozu okolo nás jsme zjistili, že nebyly za poslední dva roky Krajem Vysočina zřízeny žádné nové spoje, které by kolidovaly s naší stávající a zavedenou nabídkou a kde by měl vzniknout problém, který by si jakkoli ospravedlnil tato razantní omezení,” vyjádřil se k záležitosti majitel UNITED BUSES Karel Bílý.

Zákaz 60 minut před odjezdem a 60 minut po odjezdu podle něj společnost na některých tratích doslova vyřazuje z trhu a omezuje cestující. Zároveň vytváří uměle nerovné konkurenční prostředí ve vztahu ke stávající nedotované konkurenci.

“Naše spoje nejezdí vyloženě proti autobusům základní dopravní obslužnosti a na Vysočině jsou velmi důležitým a cestujícími vítaným doplňkem, mimo jiné pro spolehlivost, komfort, rychlost i hustou síť spojů provozovanou jedním dopravcem s návazností na další regionální přípoje. Kraj si tímto krokem nepřivede nové cestující, ale naopak vyžene další z veřejné dopravy,” míní Bílý.

Odvolání ohrozí linku z jižních Čech

Proti podmínkám stanoveným Krajem Vysočina v nové licenci se soukromý dopravce odvolá, čímž se celý proces udělení licence prodlouží. “Stávající licence na linku České Budějovice – Brno nám končí v polovině března letošního roku. Bez nové licence dopravce vyjet nemůže a zákon přímo stanoví, že stávající prodloužit nelze. Pokud navíc přijmeme omezující podmínky, už je nebudeme moci zpětně změnit,” doplnil Bílý.

Přečtěte si  Nové nádraží v Brně získává kontury, nizozemští architekti projektují napojení na MHD i novou čtvrť

Po právní stránce je podle něj situace složitá. Stanovisko Kraje Vysočina je pro Jihočeský kraj ze zákona závazné. V tomto případě je ale podle soukromého dopravce špatně sepsané, rozsahem omezení neurčité. “Navíc obsahuje omezení na trasy, kterými linka ani nejede, a neobsahuje časové polohy dotovaných spojů kterými se máme řídit. Musíme se proti němu odvolat. Ministerstvo dopravy má na vyřízení až šedesát dnů, pak je zde další lhůta do vydání nové licence,” sdělil majitel UNITED BUSES.

Reálně tak ovšem hrozí, že pokud se nenajde rychlé řešení, bude muset soukromý dopravce zastavit k 16. březnu autobusy na trasách České Budějovice – Telč – Třebíč – Brno a České Budějovice – Pelhřimov – Humpolec – Jihlava – Brno. Ohroženo je na tři desítky spojů. Přepravce by v tom případě musel zavést provizorní řešení, kdy by úsekově zajistil zrušené spoje, což by pro cestující bylo značně náročnější.

Podle mluvčí Kraje Vysočina Jitky Svatošové kraj žádného dopravce neznevýhodňuje. “Podmínky jsou nastavené tak, aby neznevýhodňovaly současné dopravce. Každý kraj to má nastavené jinak. Někde je to přísnější, jinde benevolentnější,” uvedla Svatošová. Bližší informace prý nemůže dát, protože se jedná o správní řízení. “Dopravce si může komentovat, co chce,” dodala mluvčí.

Podle vedení UNITED BUSES ale takto přísné podmínky nejsou obvyklé. Znovu přitom poukázalo na například pravidlo 30/20 minut na území Jihočeského kraje oproti 60/60 minut podle nového omezení ze strany vedení Kraje Vysočina.

UNITED BUSES přes území Kraje Vysočina provozuje autobusové linky Strakonice – Pelhřimov – Jihlava – Brno, Třebíč – Jihlava – Praha, Dačice – Jemnice – Moravské Budějovice – Hrotovice – Brno a České Budějovice – Pelhřimov – Praha. Týdně kraj křižuje dvě stě dálkových spojů v různých směrech, které využívají desítky tisíc cestujících měsíčně. Rozsahem jde o největší síť dálkového spojení provozovaným v rámci kraje jedním dopravcem. V roce 2022 navíc soukromý dopravce plánuje dálkové linky z Vysočiny rozšířit o nové, zatím neobsluhované směry.

Nová omezení se dotknou spojů v následujících relacích:

  • Telč – Třebíč, většina spojů v pracovních dnech, jeden o víkendu
  • Třebíč – Jihlava, většina spojů v pracovních dnech, některé o víkendu
  • Humpolec – Pelhřimov, většina spojů v pracovních dnech mimo přepravní špičku ve 30 minutovém taktu
  • Pelhřimov – Kamenice nad Lipou, většina spojů v pracovních dnech
  • Jihlava – Kamenice nad Lipou, v neděli
  • Třebíč – Velké Meziříčí, v pracovních dnech 
  • Telč – Studená, v pracovních dnech 

Zdroj a foto: UNITED BUSES

Doporučujeme

Buďte první kdo přidá komentář

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*