Křižovatka, nebo kruhový objezd? Dačice čeká v době voleb referendum

Palackého náměstí v Dačicích na jihozápadě Moravy

Blížící se sněmovní volby budou v Dačicích doplněny o referendum, které rozhodne o budoucí podobě Palackého náměstí. Místní budou rozhodovat o tom, zda vznikne křižovatka se semafory v nepřetržitém provozu, nebo kruhový objezd. Stav dopravní zátěže a bezpečnosti je neúnosný.

“Občané Dačic budou moci volit mezi dvěma doporučenými a schválenými variantami. Průsečnou křižovatkou se semafory v provozu 24 hodin denně, nebo takzvanou okružní. Hlasování proběhne současně s parlamentními volbami a hlasovací lísky budou k dispozici ve volebních místnostech,“ informoval starosta města Karel Macků.

K vypsání referenda přistoupili zastupitelé Dačic po letech diskusí. Současný stav dopravy na Palackého náměstí podle vedení města neodpovídá jak bezpečnostním, tak technickým normám a je nezbytné jej urychleně vyřešit. Situaci komplikuje přítomnost těžké nákladní dopravy a zároveň chybějící obchvat města.

Každá z variant má své příznivce a odpůrce. Podle starosty Macků by ideálním řešením byl obchvat. Jak uvedl, díky jednáním se soukromou společnosti Centropen i krajem se Dačice přiblížili jeho výstavbě. “Přesto by mohla být stavba obchvatu zahájena nejdříve za nějakých deset až patnáct let,“ upřesnil starosta.

Stavba nové křižovatky bude součástí celkové revitalizace Palackého náměstí. Kraj by měl zaplatit nové komunikace v jeho vlastnictví, včetně křižovatky, město bude investovat do parkoviště, chodníků, sítí a dalších souvisejících objektů.

Varianta průsečné křižovatky

Průsečná křižovatka zohledňuje požadavek na zvýšení bezpečnosti a plynulosti provozu v tomto dopravně exponovaném uzlu. S ohledem na zvýšení bezpečnosti chodců bude křižovatka vybavena světelným signalizačním zařízením. “Oba signalizované přechody pro pěší zajistí podmínky pro bezpečný pohyb v obou hlavních pěších směrech. Jak do Masarykovy ulice, tak i v druhém směru podél východní fronty Palackého náměstí s komerčními objekty. Zařízení bude také vybaveno novým mikroprocesorovým řadičem,” popsala tisková mluvčí města Lenka Stoupencová.

Křižovatka bude umožňovat dynamické dopravní řízení. Principem dynamického řízení je přizpůsobování se provozu tak, že i krátkodobé výkyvy intenzity provozu ovlivňují řízení. “Dynamický způsob řízení provozu vyžaduje o něco vyšší technické náklady s ohledem na zpracování údajů, které charakterizují danou dopravní situaci, a je realizován pružnou úpravou signálních plánů v reálném čase,” vysvětlila Stoupencová.

Varianta okružní křižovatky

Druhou variantou řešení dopravní situace na Palackého náměstí je návrh okružní křižovatky o průměru 26 metrů se čtyřmi vjezdy, které jsou tvořeny přilehajícími komunikacemi. V porovnání se standardními velikostmi se tak jedná spíše o „malou“ okružní křižovatku. “Okružní křižovatky i takovéto velikosti podle statistických údajů dokážou pohodlně odbavit až 25 tisíc vozidel za den. Za běžný standard je pak považována okružní křižovatka o průměru třiceti metrů. Hlavní výhodu zamýšlené okružní křižovatky lze spatřovat bezesporu ve zvýšení bezpečnosti řidičů i chodců a docílení větší plynulosti provozu,” uvedla tisková mluvčí.

Přečtěte si  Brněnský dopravní podnik zaznamenal v lednu a v únoru nejvyšší tržby v historii. K úspěchu přispěli i Ukrajinci

Okružní křižovatka se skládá z okružního pásu z asfaltu a z ostrůvku z kamenné dlažby. Běžně bývá okružní pás rozdělen na dvě vizuálně oddělené části. Vnější část slouží pro běžný provoz, vnitřní část umožňuje průjezd vozidel nadměrných velikostí.

Vzhledem k uspořádání provozu na okružní křižovatce a rychlosti vozidel jedoucích po okružním pásu jsou následky nehod výrazně menší než na ostatních typech úrovňových křižovatek. Jedná se převážně o nehody pouze s hmotnou škodou, bez zranění účastníků nehody. “Celkový počet nehod může být vyšší, ale vzhledem k závažnosti nehod jsou celkové ekonomické ztráty z dopravních nehod výrazně nižší,” doplnila Stoupencová.

Plynulost dopravy vs. překopané náměstí

Hlavním argumentem zastánců okružní křižovatky je plynulost dopravy a vyšší bezpečnost s odkazem na statistiky. Odpůrcům zejména vadí přílišný zásah do podoby náměstí. Upravená křižovatka se semafory s nepřetržitým provozem je podle nich dostatečná, alespoň do výstavby dačického obchvatu.

Opírají se jak o vlastní dopravní průzkumy, tak o audit provedený odborníky z ČVUT a návrhy architektů a dopravních inženýrů. Založili také petiční výbor. Mezi jinými podpořila petici zdejší organizace opozičního Moravského zemského hnutí. Podle jejích zástupců hájí odpůrci kruhového objezdu zdravý rozum. “Škod bylo v našem městě napácháno nemálo, řekněme proto jasně a zřetelně dost,” sdělil bývalý dačický zastupitel Jiří Albrecht.

Spolu s nadcházejícími sněmovními volbami proběhne v celé republice celkem šestnáct místních referend. Na Moravě se jedná o Jezeřany-Maršovice, Drnholec, Podolí na Brněnsku, Bzenec, Velký Beranov, Slavonice a zmíněné Dačice.

Zdroj a foto: město Dačice

Doporučujeme

Buďte první kdo přidá komentář

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*