Morava, nebo Moskva? Dva osudy, jedno hlasování o názvu lodě

Loď Dallas Moskva Morava
Morava zahajovala lodní dopravu na 'Pryglu', Moskva byla symbolem blízkosti k Sovětskému svazu.

V Brně právě probíhá veřejné hlasování o novém názvu pro opravenou památkově chráněnou loď, která má vyplout na brněnskou přehradu. Výběr názvu provází kontroverze. Část obyvatel Brna chce Moravu a ostře odmítá Moskvu. Další argumentují tím, že Moskva je původní pojmenování lodě. S oběma názvy se přitom pojí důležité historické souvislosti a pohnutý osud.

Vedení Brna původně Moskvu v anketě nechtělo, později ustoupilo. Psali jsme o tom v tomto článku.

Výběr názvu vyvolal napětí mezi příznivci Moravy a Moskvy

Památkově chráněná loď z roku 1955, která se letos po renovaci vrátí na hladinu Brněnské přehrady, má dostat nový název. Nemůže dále používat jméno Dallas, které nosila do ukončení provozu, protože tak už je pojmenována jiná loď na přehradě. Lidé tak mohou ve veřejné anketě pořádané městem Brnem hlasovat pro Moravu, Bratislavu, nebo Moskvu.

Mezi zastánci Moravy a Moskvy se rozhořel spor. Moskva je sice původní název lodi, odpůrci ale argumentují tím, že toto jméno vychází z tehdejší podřízenosti Sovětskému svazu. Tvrdí, že je lepší připomenout památku jedné z prvních lodí na Brněnské přehradě, která nesla název Morava. Jméno by také připomnělo Moravu jako zemi, jíž je Brno historickou a dnes neoficiální metropolí.

Morava zahájila provoz lodní dopravy na přehradě. Zlikvidovali ji postupně

Loď Morava, která byla vyrobena už během druhé světové války, zahajovala v roce 1946 společně se sesterskou lodí Brno provoz lodní dopravy na Brněnské přehradě. Plavidlo přežilo požár ve vozovně Pisárky, kde byla uskladněna, vyvolaný zřejmě ustupujícími německými vojáky.

Ze začátku provozu byla loď neustále využívaná, ale po dodání prvních dvoupalubových lodí v první polovině 50. let bylo jejich nasazování vzhledem k jejich malé kapacitě omezováno. Moravu vytlačovaly z hladiny lodě jako byl “Kyjev” či právě “Moskva”. Na konci roku 1961 byla upravena pro provoz na Vranovské přehradě, kam byla na jaře následujícího roku odsunuta.

Na Vranovské přehradě byla loď přejmenována na “Znojmo”. Plavidlo vydrželo v provozu až do roku 1981, kdy byla loď odkoupena Svazarmem z obce Žlutava. Morava, neboli “Znojmo”, byla převezena do dílen, kde se však zjistilo, že by si rekonstrukce vyžádala velké finanční náklady. Loď byla proto rozřezána a všechny její části byly do roku 1991 sešrotovány.

Přečtěte si  Povodí Moravy zahajuje opravu historické plavební komory ve Veselí nad Moravou

Dopravní společnosti často znovu používají názvy lodí, které byly vyřazeny z provozu. Jméno Morava však od roku 1961 na Brněnské přehradě chybí.

Moskva vyjadřovala blízkost Československa a Sovětského svazu

Během padesátých let vedení Brna usilovalo o stavbu nového, dvoubalubového plavidla, které mělo posílit lodní dopravu na Brněnské přehradě. Po udělení povolení centrálními orgány začala na podzim roku 1951 stavba lodi, která dostala jméno Moskva. K pojmenování došlo v době nekritického obdivu k stalinistickému Sovětskému svazu. Ve stejné době, kdy se v Praze stavěl megalomanský Stalinův pomník. První zkušební plavba se konala na začátku června 1955 a do provozu byla loď zařazena 1. července téhož roku.

V roce 1992 byla Moskva na žádost brněnského primátora přejmenována na Dallas. Jméno bylo vybráno na počest nového partnerského města. Loď Dallas byla v provozu do konce plavební sezóny 2011, od té doby byla odstavena v hangáru na břehu. V následující sezóně byla v provozu nahrazena nově pořízeným plavidlem, které obdrželo stejné jméno. V roce 2013 byla loď prohlášena kulturní památkou.

Původní loď prošla v nedávné době důkladnou rekonstrukcí a má se vrátit do provozu na Brněnské přehradě. Ve hře byl návrat k původnímu názvu Moskva, vedení města však tento název nejprve odmítlo jako poplatný své době. Posléze se ale rozhodlo, že nechá o názvu staronové lodi rozhodnout veřejnost ve veřejné anketě. Vybírat se bude mezi jménem Moskva, Bratislava a Morava.

Hlasování probíhá od 1. do 31. března. Hlasovat je možné přes účet Brno ID nebo osobně na pobočkách Knihovny Jiřího Mahena a pobočkách TIC Brno. Zde je třeba se prokázat platným občanským průkazem.

Zdroj: ČTK, DPMB, foto: DPMB, Wikimedia Commons

Doporučujeme


5 Comments

  1. To je úsměvné, jak si někteří političní představitelé vzpomněli po 30 letech na jméno Morava. KDU – ČSL je u moci téměř nepřetržitě celou tu dobu. A jaké je dnes postavení Moravy z hlediska své vlastní svébytnosti? Morava je rozdělena na několik zcela nesmyslně vymyšlených krajů, moravská orlice mizí z reprezentačních dresů, celá republika je v médiích označována jako Čechy a to dokonce i vrcholnými politiky atd. Je pravda, že Moskva držela politickou moc nad zeměmi střední Evropy po jistou dobu. Je však třeba také připomenout, že v roce 1945 nás osvobodila rudá armáda a obyvatelstvo nejen Moravy velmi sympatizovalo se vším ruským (sovětským). Za druhé sv. války nad námi měl moc Berlín. Předtím nás ovládala Vídeň, ještě dříve tu vedl válku Napoleon, v roce 1645 tu plenili Moravu zase Švédové, ještě dříve Turci atd. V čem je tedy pro někoho problém pojmenovat loď podle hlavního města jedné evropské země?

    1
    1
    • Z jakého důvodu se má jmenovat lod brázdící vody moravské přehrady po hlavním městě státu ,který zde pomáhal zřídit politický systém, který zlikvidoval zemi Moravskou ?? Ani Berlín ani Vídeň ani Napoleon ani Turci Moravu nezničili tak jako Moskvou podporovaná politika r. 1950.

      • Země Moravská neexistuje již od roku 1928. Např. Berlín nás tu na Moravě za 2. sv. války docela utlačoval. V tu dobu existovala Morava v rámci protektorátu tak nějak divně. Mimo jiné i Rusové nás tu na Moravě osvobodili v roce 1945 a vrátila se tak alespoň země Moravskoslezská (ale ne Moravská). Moravský lid v roce 1946 volil některé pol. strany a některé zase ne a já za to nemůžu, ale taková je historie. Sám jsem moravský patriot a mrzí mě současná bezvýznamnost Moravy. Byl bych rád, kdyby se v budoucnu nějaká další loď na přehradě jmenovala Morava.

        • Berlín nás sice utlačoval , ale pod tím Berlínem byl protektorát B+M nikoliv centralizace. Moravu definitivně zničil systém nastolený Moskvou po r. 1950. Moskva je pro Moravany a Moravu ( nikoliv pro pseudopatrioty ) nepřijatelná.

          • Moravská svébytnost klesá výrazně již v roce 1918. V době protektorátu B+M bylo masově odvlečeno na smrt mimo jiné desetitisíce našich moravských židovských spoluobčanů. Ano, v letech 1949 – 1989 se stalo mnoho křivd, ale srovnání s obdobím protektorátu je zcela mimo. Ano, v roce 1949 vznik krajů, ale v roce 1960 nově dva velké moravské kraje, i ty byly lepší, než ten dnešní paskvil.
            Nepřesvědčím Vás, ale k historii Moravy patří i konec války a poválečná doba, tedy tisíce obyčejných vojáků především z oblasti SSSR, kteří tu nedobrovolně museli bojovat a přišli o život, jsou jich plné hřbitovy, kdo nechce vidět, nevidí. Po válce Moravané pojmenovali mimo jiné i tuto loď z úcty k těmto obětem. Historie se nedá změnit, dá se ale překrucovat nebo zamlčovat.

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*