
Vedení činohry se rozhodlo v této sezoně zařadit na repertoár ryze domácí dramatiku. První premiérou se tak stane zástupce klasiky – sbírka temných balad Kytice z pera Karla Jaromíra Erbena. Nastudování vybraných balad se ujme renomovaný slovenský režisér Marián Pecko, který na tomto díle spolupracuje s dramaturgyní činohry Michaelou Doleželovou, s níž vytvořil vlastní dramatizaci. Premiéra se uskuteční v pátek 27. září v 19 hodin.
Karel Jaromír Erben je jednou z klíčových postav českého romantismu, byť se jeho tvorba svými znaky tomuto směru v mnohém vymyká. Nejznámější je sbírka balad Kytice, jež byla poprvé vydaná v roce 1853 pod názvem Kytice z pověstí národních od Karla Jaromíra Erbena a obsahovala 12 básní. Sbírka se pak ještě dočkala dvou přepracování a 3. vydání vyšlo až tři měsíce po autorově smrti v roce 1971. Jak již název napovídá, Erben se významně inspiroval lidovou slovesností a pověrami ze svého rodného Miletínska.
V temných baladách se opakovaně řeší témata viny a trestu. Příznačné pro Erbena je, že hlavní roli hrají ženy, povětšinou matky, protože podle autora je nejzákladnějším lidským vztahem pouto mezi matkou a dítětem. Vinu vždy nese člověk, nikdy společnost, jako u jiných děl z období romantismu. Erben také omezil lyrické popisy a zaměřil se na úsporná, dramatická vyprávění.
Kytice je po Máchově Máji nejvydávanější českojazyčnou básnickou knihou. Dočkala se řady zhudebnění, dramatizací, zfilmování, humorných parodizací a také své komiksové podoby. Je až s podivem, že se jedná teprve o její druhé uvedení v Moravském divadle, jejíž dramatizaci vytvořili dramaturgyně Michaela Doleželová a režisér Marián Pecko. První inscenace byla v Moravském divadle uvedena v roce 1942 pod názvem Kytice z pověstí českých a režisérem byl Josef Zajíc.

Seznam vybraných balad z Kytice tvůrci tají, o Polednici nebo Vodníka však diváci nepřijdou
„Nebudeme inscenovat všechny balady, bylo by to časově neúnosné. Společně s panem režisérem jsme udělali výběr, který před premiérou nechci úplně odhalit, ale aby se diváci měli na co těšit, slibuji, že se dočkají oblíbené Polednice nebo Vodníka,“ prozradila Michaela Doleželová a doplňuje ji Roman Vencl. „Sezona 2024/2025 bude pro činoherní soubor ve znamení české dramatické tvorby a to proto, že nám přišlo zajímavé dát vedle sebe současné texty, které u nás budou mít svou světovou premiéru, a proložit je českou klasickou tvorbou, jakou reprezentuje právě Kytice,“ vysvětlil k výběru titulu šéf činohry, který oslovil režiséra Mariána Pecka. „Máme za to, že jeho poetika dokáže z Erbenových balad udělat silné a sugestivní jevištní dílo. Pan režisér se nám pak svěřil s tím, že Kytici nikdy nedělal, ale mnohokrát o tom přemýšlel, jen nenašel odvahu, aby to nějakému českému divadlu sám nabídl. Takže v tomto jsme se potkali,“ uvedl dále Vencl.
„Zpracování jednotlivých balad se hodně liší. Věřím, že půjde o neotřelou a velkolepou podívanou, téměř v každém směru. Pan režisér kladl na herce nemalé požadavky, jak po herecké, tak i po pohybové a fyzické stránce, a ti dělali vše pro to, aby jeho představy naplnili,“ uvedla Michaela Doleželová.
Marián Pecko se do Olomouce vrací potřetí. V roce 2018 připravil inscenaci Petr a Lucie a v roce 2021 vánoční příběh Pan Scrooge. „V olomouckém Moravském divadle, zkouším už svou třetí inscenaci. Jsem za to vděčný, jsem tu dobrovolně a to znamená, že jsem tu rád. Mám rád herce a herečky činohry, vidím v nich mnoho talentu, radosti z hraní a hledání, tvorby i ochotu poznávat nepoznané,“ sdělil Marián Pecko k další spolupráci se souborem.

Režisér zvolil pro inscenování současný jazyk, jedna balada zazní dokonce ve slovenštině
„Mimořádně zajímavé je, že navzdory tomu, že Kytice byla poprvé vydaná před 170 lety, jsme při jejím pročítaní a studovaní spolu s dramaturgyní, herečkami a herci objevovali neustále nové a nové vrstvy, ukryté pod nánosem času, a tyto vrstvy jsme postupně identifikovali jako něco, co je nám bytostně známé, blízké a nečekaně aktuální,“ vysvětlil Marián Pecko, který pro inscenování zvolil také současný jazyk. „Náš přístup jednoznačně vychází ze současných trendů divadla, herectví i ostatních uměleckých disciplín. „Staré“ verše se snažíme současnému publiku přiblížit divadelním jazykem, který mu je nejbližší a rozumí mu,“ uvedl dále.
„Neumím si představit, že bychom Kytici nabídli někomu jinému než právě panu režiséru Peckovi. Jeho způsob práce je pro soubor vždy velkým přínosem a obohacením. Osobně se nejvíce těším na baladu, která zazní dokonce ve slovenštině, a to z úst našich česko-slovenských kolegyň Lenky Kočišové a Kristíny Jurkové,“ uvedl závěrem Roman Vencl.
V inscenaci hraje asi polovina souboru činohry a také benjamínek Jan Vrbacký, pro něhož se jedná o první roli ve stálém angažmá. Již dříve tu hostoval v Roku na Vsi a Lišce B. „Kytice je mé první zkoušení v angažmá a je to super. Cítím velkou podporu od celého souboru a mám i za tak krátkou dobu pocit, že někam patřím. Cítím se tu velmi dobře,“ zhodnotil Jan Vrbacký, který ztvární mj. Vodníka.
Scénu, jejíž dominantou je velká transparentní stěna symbolizující tenkou hranici života a smrti, navrhl Pavol Andraško a kostýmy Eva Farkašová. Hudbu vytvořil Róbert Mankovecký. Pohybovou stránku měla na starost Mária Danadová.

Autor: red Zdroj a foto: Moravské divadlo, Foto: Dan Schulz
Buďte první kdo přidá komentář