Jeden ze symbolů moravského průmyslu, automobilka Tatra, povstala před deseti lety jako Phoenix z popela

Kopřivnická automobilka Tatra, jedna z nejznámějších moravských průmyslových značek a výrobce těžkých nákladních vozů s unikátní koncepcí podvozku, slaví 10 let od chvíle, kdy ji převzali tuzemští vlastníci a vdechli jí nový život. Dne 20. 4. 2013 totiž potvrdil transakci, při které Tatru ovládly podnikatelské rodiny Strnadů a Materů, Úřad pro ochranu hospodářské soutěže.

Předehrou k tomu byla exekuční dražba, která se odehrála 15. 3. na exekučním úřadu v Chebu. Do ní se společnost Tatra a.s. dostala díky rozhodnutí o exekuci, kterou vyhlásil okresní soud v Novém Jičíně kvůli neschopnosti automobilky splácet své závazky. Dražbu vyhrála společnost Truck Development a.s., která byla později přejmenována na Tatra Trucks a.s. Vítězná nabídka byla ve výši 176 miliónů Kč.

Ve společnosti TATRA TRUCKS se spojili dva akcionáři, významné podnikatelské rodiny: Strnadovi se svým holdingem Czechoslovak Group (CSG) a Materovi s holdingem Promet Group. Podíl CSG je 65 procent a podíl Promet Group 35 procent. Toto partnerství trvá již deset let a přineslo nejstarší domácí automobilce nebývalý rozkvět. Novým vlastníkům se podařilo rychle dostat automobilku do zisku. Od března 2013 do listopadu 2014, kdy se počítalo první účetní období pod novými vlastníky, měla Tatra Trucks zisk před zdaněním 435 milionů Kč při tržbách 5,5 miliardy Kč.

Loňská produkce vozidel byla oproti stavu před 10 lety více jak trojnásobná

V dubnu 2022 Tatra oznámila, že pod současnými vlastníky vyrobila již 10 tisíc automobilů. Od té doby už další tisícovku přidala. Za rok 2022 Tatra vyrobila a prodala celkem 1326 automobilů a utržila 7,12 miliardy Kč. Pro srovnání v roce 2012, posledním, kdy byla pod kontrolou zahraničních akcionářů prostřednictvím společnosti Tatra a.s., vyrobila kolem 400 vozidel.

David Chour, místopředseda představenstva CSG, k desetiletému výročí Tatry pod tuzemskými vlastníky uvádí: „Tatra Trucks představuje vlajkovou loď CSG a její divize automotive. Její unikátní podvozky přináší synergické efekty pro další společnosti naší skupiny: slouží například k výrobě pozemní techniky v našich firmách Excalibur Army a TDV.”

Denisa Materová, členka představenstva Promet Group, uvádí: „Díky tomu, že se nám daří Tatru rozvíjet, prosperuje i celá řada dodavatelských společností. Je to například lisovna a nástrojárna Tawesco, která patří do naší skupiny Promet, nebo Tatra Metalurgie, slévárna a kovárna, která je přímo dceřinou společností automobilky. Realizujeme projekty a investice, aby byla výroba v Tatře nejen moderní, ale i přívětivá k životnímu prostředí a intenzivně na tom spolupracujeme s Moravskoslezským krajem.”

Současná produkce nestačí uspokojovat poptávku

Tatra Trucks nespí na vavřínech: plán na rok 2023 je vyrobit a prodat 1700 vozidel a postupně zvýšit výrobní kapacitu až na 2500 vozidel. V současné době je totiž Tatra v situaci, kdy výroba nestačí celosvětové poptávce.

Přečtěte si  Dlouholetá práce ochranářů a dobrovolníků se vyplácí: po letech pálavského borytobraní už není skoro co vytrhávat

Autor: red Zdroj a foto: Tatra

Doporučujeme


1 Comment

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*