OBRAZEM: Brno rozšiřuje sbírku retro vozů, na řadě jsou staré trolejbusy

Trolejbus 9Tr musel brněnský dopravní podnik zachraňovat z Ukrajiny.

Brněnský dopravní podnik rozšíří sbírku starých vozidel. Dva trolejbusy typu 22Tr a 14Tr zrenovuje do původní podoby, z Ukrajiny získal původní brněnský vůz 9Tr. Postupně tak doplňuje unikátní sbírku, která mapuje historii městské hromadné dopravy v Brně.

“Zástupce typových řad 14 Te a 22 Tr můžete stále vídat v provozu, postupně je ale nahrazují nové trolejbusy. Naše sbírka historických vozů aktuálně čítá patnáct kusů,” uvedl generální ředitel Dopravního podniku města Brna (DPMB) Miloš Havránek. Historické a retro vozy mohou Brňané vídat na akcích jako jsou Dopravní nostalgie, dny otevřených dveří a oslavy města Brna.

Na zvedácích komínské vozovny stojí aktuálně trolejbus Škoda 22Tr. Vozy tohoto typu byly prvními kloubovými trolejbusy v Brně, které se mohly pochlubit nízkopodlažností. V závodě Škoda Ostrov jich vyrobili pouhých 13 kusů a Brno tak bylo s 8 kusy jejich největším provozovatelem. Další tři trolejbusy provozuje dopravní podnik Ústí nad Labem, jeden byl zlikvidován a další skončil v maďarském Szegedu.

Po dokončení vozu 22Tr počítá brněnský dopravní podnik se zahájením opravy trolejbusu Škoda 14Tr. „Čtrnáctky“ vyráběla Škoda Ostrov v letech 1981-1998 a vyvážely se i do bývalého Sovětského svazu nebo NDR. Dopravní podnik města Brna do své sbírky zařadí zástupce jedné z posledních sérií, které byly už z výroby vybaveny digitálními displeji pro zobrazování čísla linky a názvu konečné stanice.

Opravy se dočká i trolejbus Škoda 9Tr, který v Brně jezdil od roku 1980 do 1996. Odtud byl následně odprodán do ukrajinského Rovna, kde sloužil až do roku 2019. Dopravnímu podniku se vůz podařilo odkoupit zpět do Brna, kde se podrobí celkové rekonstrukci. Náročná renovace přesáhne do příštího roku.

Brno opravuje i pro Prahu

V ústředních dílnách DPMB také pokračuje oprava „kavárenské“ tramvaje 4MT, kterou podnik v 90. letech zachránil před sešrotováním jakožto dosluhující služební vůz. Vzhledem k tomu, že dopravní podnik v roce 2019 dokončil rekonstrukci stejné historické soupravy 4MT, bude tato „kavárenská“ tramvaj uzpůsobena potřebám tolik žádaných pronájmů pro firemní a jiné akce. Tramvaji se vrátí vnější historický vzhled, ale v interiéru nabídne odnímatelné stoly, ledničku, kávovar nebo audiovizuální systém. Tramvaj bude dokončena do poloviny roku 2022.

Přečtěte si  Modernizace železniční stanice Brno - Královo Pole za více než 2,5 miliardy je zase o krok blíž. Stavební práce začnou v září

Pracovníci ústředních dílen rovněž pokračují s opravou kloubové tramvaje ČKD Tatra K2 pro pražský dopravní podnik. Praha tramvaj odkoupila z Bratislavy a v Brně se podrobí rekonstrukci do původního stavu. V současné době probíhá oprava hrubé stavby karoserie tramvaje, hotovo by mělo být ve druhé polovině 2022.

Zdroj a foto: DPMB

Doporučujeme

Buďte první kdo přidá komentář

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*