OBRAZEM: Nábřeží Ostravice se mění na “ostravskou Kodaň”

Havlíčkovo nábřeží ve večerním hávu.

Havlíčkovo nábřeží v Ostravě prošlo další rekonstrukcí. Proměna okolí břehů řeky Ostravice, oddělení pěší trasy od cyklostezky, nové povrchy a zeleň se podle vedení města těší kladnému hodnocení Ostravanů. Upravené nábřeží připomíná krásu dánské metropole Kodaně.

Rekonstrukce na Havlíčkově nábřeží se naposledy týkala sjezdu z mostu Miloše Sýkory po Hradní lávku a oblasti mezi ulicemi Na Hradbách a Kostelní. Úpravám okolí řeky v centru města se vedení Ostravy věnuje od roku 2015.

“Jako první přišla estetizace na pravém břehu, v úseku od loděnice po Sýkorův most. Nejprve jsme odkoupili pozemek nad cyklostezkou a museli jsme se vypořádat s velkým množstvím odpadu, suti a zanedbané zeleně. Vysadili jsme nové stromy, okrasné keře a záhony. Opraven byl mostní pilíř původní střelniční lávky a nového vzhledu se dočkalo také okolí sochy Miloše Sýkory,” shrnula náměstkyně primátora pro životní prostředí Kateřina Šebestová.

Kladné ohlasy podle ní sklidila i nově vybudovaná terasa s velkými betonovými schody k posezení pod památníkem a bezbariérové napojení na chodník a cyklostezku. “Pokud jde o proměnu Havlíčkova nábřeží, jedná se o další etapu. V úseku od krajského soudu po Hradní lávku jsme nechali vyměnit povrchy, rozšířili prostor před Dockem navýšením nábřežní zdi, vysadili nové stromy a celý prostor doplnili o designový mobiliář. Parkovací stání jsme nově přesunuli pod most,“ popsala Šebestová.

Pokud jde o první zmíněný úsek, zřejmě nejviditelnější proměnou prošlo Havlíčkovo nábřeží, kde přibyla nová visutá galerie, která dohromady čítá plochu 220 metrů čtverečních a tvoří ji železobetonová monolitická deska, vyložená přes hranu nábřežní zdi. Navýšení kyklopského zdiva v délce 143 metrů umožnilo vybudovat chodník podél řeky a oddělit jej tak od cyklostezky. Pochozí část galerie má kamennou dlažbu a povrch místy upravují rovněž skleněné desky z vrstveného skla, jejichž součástí je taktéž protiskluzová úprava.

Úsek ohraničený ulicemi Na Hradbách a Kostelní doznal také změn. Přibylo v něm nově 210 délkových metrů cyklostezky a chodníku podél nábřežní zdi, chodník i komunikace mají nový povrch. Zaparkovat lze na 21 parkovacích místech. Rekonstrukcí prošlo rovněž veřejné osvětlení.

Stavbu zdržely zpožděné dodávky

Zrekonstruované nábřeží je již zpřístupněno, nicméně stavba prozatím není zcela dokončena. „Stavbu jsme převzali se zpožděním kvůli prodlení s dodávkami na straně jedné stavební firmy. Ta nyní bude až do dubna odstraňovat vady a nedodělky. Zároveň probíhá kolaudační řízení. Místním a návštěvníkům proto děkujeme za trpělivost a věříme, že finální výsledek jim nabídne další atraktivní možnost trávení času v centru města,“ připomenula Zuzana Bajgarová, náměstkyně primátora pro investice.

Přečtěte si  Městská nemocnice Ostrava posílila tým o 77 nových zaměstnanců, otevřela nové oddělení i ambulance

Autorem architektonického návrhu je Pavel Obroučka z kanceláře Arkos. Podle něj je cílem přiblížit řeku obyvatelům a návštěvníkům Ostravy, jejich zájmům a životu. “Postupně se podařilo zrealizovat loděnici s restaurací u soutoku Ostravice s Lučinou, vodácký přístav, dva jezy s navazujícími odpočinkovými platy – ‚slunícími plochami‘ na obou březích, visuté galerie před krajským soudem a v ulici Matiční. Jsem rád, že se podařilo v rámci celkových úprav slezského břehu prosadit i odstranění náletové a neudržované zeleně u památníku Miloše Sýkory, které tak znovu otevřelo pohled na krásnou Slezskoostravskou radnici,“ sdělil Obroučka.

Stavební náklady rekonstrukce obou úseků činí dohromady přibližně čtyřicet milionů korun. Zhotoviteli byli společnost K2 stavební Moravia a Firesta-Fišer. Stavbu projektovaly společnosti UDI MORAVA a Architektonická kancelář ARKOS.

Zdroj a foto: město Ostrava

Doporučujeme


Buďte první kdo přidá komentář

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*