Obrazem: V Jihlavě představili dokončený návrh Horácké arény

Jihlava Horácká multifunkční aréna
Vizualizace Horácké multifunkční arény

Příprava na stavbu monumentální jihlavské Horácké multifunkční arény se posunula do další fáze. Vedení města spolu s architektem Ondřejem Chybíkem uspořádalo tiskovou konferenci, na které prezentovali upravenou podobu arény. Nechyběl na ní i brankář NHL pocházející z Jihlavy David Rittich. Město o tom informovalo v tiskové zprávě.

Jihlava se připravuje na monumentální arénu

Hala s korunou ježka, okna ve fasádě, průchody do parku i do studentského areálu, jednoduché a velmi rychlé přestavby uvnitř haly pro potřeby kulturních nebo sportovních akcí a citlivé zasazení do centra Jihlavy. Taková má být Horácká multifunkční aréna, která se stane důležitým sportovním a společenským centrem západní Moravy.

Nepůjde jen o halu pro vrcholový hokej. Půjde o multifunkční halu, která bude podle vedení města “pulzovat” celý den. Součástí bude i restaurace, tělocvična, posilovna, atletická dráha na střeše, kanceláře či kavárna. “Všechno bude vzdušné a průchozí,” řekl architekt Ondřej Chybík a ukazuje nejnovější vizualizace haly. “Jak je vidět na obrázcích, halu je možné za pár hodin překonfigurovat na jiný sport, výstavu, koncert a podobně.“

Pořádný kotel i vyladěná akustika

Podle odezvy čtenářů na sociálních sítích je zřejmé, že se veřejnost o podobu Horácké multifunkční arény velmi zajímá. Dotazy často směřují například k možnostem parkování. „Přibude 180 parkovacích míst v podzemí. Počítá se ale hlavně s pěší dostupností, která je žádoucí pro oživení centra města a od okolních záchytných parkovišť a parkovišť P+R bude v případě velkých kulturních a sportovních podniků jezdit kyvadlová doprava,“ upřesnil mluvčí jihlavské radnice Radovan Daněk.

Budoucí návštěvníky často zajímá i samotná kapacita haly. „V počtu 5600 diváků na hokej se počítá s 200 stojícími diváky. Ale variabilně je možné v různých sektorech stojící přidat. Kapacita haly pro jiné sporty a kulturu bude větší, půjde až k 8 tisícům. Pokud by byl dlouhodobý převis poptávky i u hokeje, je možné i tam nahradit sedící za stojící,” vysvětlil David Beke, radní města a manažer výstavby.

“Bude to jedna z nejkompaktnějších hal na světě. Ochozy jsou velmi strmé na hranici toho, co nám povolí normy a bezpečnost. Bude to skutečný kotel a budete mít pocit, že se hráčům pletete do hry. Je to dáno i úzkým kluzištěm,” doplnil Beke.

Po zveřejnění vizualizací se mnoho lidí podivuje také nad velkým množstvím závěsů. „Závěsy budou flexibilně řešit akustiku haly v případě koncertů nebo jiných akcí než sportovních podniků. Jejich funkce bude třeba i v rozdělování haly. Ta se díky protipožárním závěsům dá velmi rychle, flexibilně a variabilně proměňovat. A v neposlední řadě mohou závěsy bránit i v oslnění sportovců sluncem, například brankářů nebo volejbalistů a tenistů při denních zápasech, turnajích či trénincích,“ vysvětlil Chybík.

Otázky směřují i k okolí haly a budoucnosti ulice Tolstého. „Stavebně by měla být část ulice Tolstého připravena na budoucí zklidnění. Cílem je do budoucna vyloučit transitní dopravu a dát důstojný veřejný prostor mezi dvě důležité stavby ve městě a to vysokou školu a arénu. K faktickému zklidnění dojde po vybudování projektu Centrálního dopravního terminálu a komunikace, která půjde paralelně kolem železnice, kam se dle dopravních modelů má přesunout až 17 tisíc aut denně a tím dojde ke zklidnění nejen ulice Tolstého, ale například i ulice Fritzova,“ uvedl Beke.

Investice za miliardu

Termín pro zahájení realizace je stále plánován na konec roku 2021, kdy by měla začít demolice stávajícího stadionu. Stavební povolení by měla stavba podle harmonogramu dostat v květnu 2021. Náklady jsou odhadnuty ze studie, a to na 875 milionů korun, které půjdou do samotného objektu arény, 97 milionů korun bude stát nárožní objekt. Počítá se ale i s výdaji menších částek, například na úpravu veřejného prostoru, budovy u Sokolovny, nebo malé ledové plochy.

„To znamená investici za necelou miliardu bez DPH s tím, že DPH by v tomto případě byla uznatelná položka a nemusíme s ní ve financování investice počítat. Město již vynaložilo 20 milionů korun na výkup budovy restaurace na nároží Tolstého a Jiráskovy ulice a další miliony na projektovou dokumentaci demolice stávajícího stadionu a projektovou dokumentaci nové haly,” vysvětlil manažer výstavby Beke s tím, že celkem se za projekty utratí přibližně 65 milionů bez DPH. Město si ale dle analýz může na tuto investici půjčit až 650 milionů korun z bankovního sektoru. Další finance je třeba získat z dalších zdrojů a to je zejména od kraje nebo státu. “S oběma probíhají jednání,“ dodal Beke.

Zdroj a foto: město Jihlava

Doporučujeme


1 Comment

  1. Co jsem slyšel pana architekta tak je podle něj zpátečnické stavět za městem ale když tam budu pakovat a bude tak komplex nákupního centra tak si myslím že to je vzdálenost pořád dobrá , vezmeme li v potaz že Jihlava má 50 000 obyvatel . Ti můžou dorazit mnohem dříve a pohodlněji než ti přespolní kteří dělají převážnou většinu a nemají kde zaparkovat takže mít stadion v parku je blbost a že je to pěkný mi je na nic když se tam nedostanu to je jako udělat bazén na náměstí a říct že každý kdo jde kolem se může vykoupat stejná blbost prostě to je nedotažené , a navíc předělal celý návrh stadionu hlavě z venku takže už nevypadá jako dřív a navíc tam ani nezakonponoval barvy dukly což je u zimáku pro DUKLU dost zásadní tak nevím co si o něm mám myslet.

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*