Ostrava získá novou dominantu, nahradí starý most přes Ostravici

Vizualizace nového mostu

Mezi architektonické dominanty Ostravy bude patřit nový most přes Ostravici. Pro moravskoslezskou metropoli jej navrhl architekt Roman Koucký.

Stávající a dožilý most přes Ostravici nahradí most nový a díky návrhu architekta Romana Kouckého se stane dominantou rozvíjejících se částí města. Vzhledem k neuspokojivému technickému stavu i předimenzování kapacity mostu Na Karolině byly zahájeny přípravy k jeho obnově.

“Most Na Karolině je pro město klíčovým prvkem, návazný k dopravnímu projektu, který propojí nově budovanou čtvrť Karolina a budoucí multifunkční areál Ostravské univerzity. Přinese vhodné dopravní řešení i již zmíněný architektonický klad,” informovala tisková mluvčí města Gabriela Pokorná.

Most spojí dvě Ostravy

Stávající most náleží do majetku Moravskoslezského kraje. Po dohodě města s krajem se přípravy záměru ujal Městský ateliér prostorového plánování a architektury (MAPPA). Ve vyhlášeném řízení uspěla firma koucky-arch.cz.

Architekt Roman Koucký při představení návrhu nového mostu předeslal, že mosty mají mezi stavbami zvláštní postavení. “Bez ohledu na dobu, ve které vznikaly, byly vždy vrcholem technických možností a umu jejich stavitelů. Mnohdy jsou města samotná charakterizována svými mosty,” uvedl Koucký.

Nový most spojí “dvě” Ostravy, Moravskou a Slezskou. “Každá má jiný charakter. Aby byl nový most symbolem jejich setkání, má každá stejnou část asymetrické nosné konstrukce mostu, které se symbolicky potkávají nad řekou. Jakou by vzepjaté zvíře ze znaků obou měst stálo každé na svém břehu, položilo svou sílu na břeh protější a spolu tak překlenuly řeku,” popsal architekt.

Požadavky dispozičního řešení mostu vycházejí z potřeby dopravního provozu. Most je rozdělen na tři samostatné prostory. Uprostřed mostu je dvoupruhová vozovka a na konzolách po stranách jsou dva chodníky s kombinovaným provozem chodců a cyklistů. Na obou březích má most stejnou nadmořskou výšku a nejvyšší bod mostovky je uprostřed mostu.

“Předpokládáme, že projektová příprava bude trvat do poloviny roku 2023, načež bude následovat výběr zhotovitele stavby. Dokončení stavby lze predikovat v roce 2025. Náklady na demolici a výstavbu nového mostu jsou aktuálně rozpočtovány ve výši do dvě stě milionů korun,” doplnila mluvčí Pokorná.

Okolí mostu získá nový život

Současný most je v majetku Moravskoslezského kraje, podle vedení Ostravy však navazuje na lokalitu, která prochází významnou transformací. “Učinili jsme proto základní dohodu s krajem o záměru realizovat nový most ze strany města za spolufinancování kraje. Předložený návrh tak již nyní reflektuje připravované i realizované infrastrukturní projekty města a je definován v širším rozsahu než prostou rekonstrukcí stávajícího mostu,” vysvětlila náměstkyně primátora Zuzana Bajgarová. Podle jdi jde například o vazbu na nábřeží, cyklostezky či prodloužení ulice Pivovarské, resp. nově plánovanou ulici “Univerzitní”.

Přečtěte si  V Prostějově bude pokračovat rekonstrukce dálnice D46 ve směru na Vyškov, uzavřen bude sjezd na centrum

Centrum Ostravy se rozšiřuje na definitivně opuštěné plochy dřívějšího průmyslu. Most přes Ostravici má na tomto místě dlouhou tradici a objevuje se již na mapách z roku 1877. Nový most bude vstupem do území od Frýdecké silnice, ze Slezské Ostravy a má být postaven na místě stávajících a dožilých konstrukcí předpjatých betonových mostů ze sedmdesátých let minulého století. Most bude užší a kratší a stane se symbolem přeměny periferie v centrum.

Líbí se mi, jak je most svou konstrukcí a estetikou odlišný a rafinovaný. Nemusí zaujmout na první pohled, ale po chvíli zkoumání si vás svou promyšleností získá. Vyzdvihl bych například jeho dynamiku, jak se bude při pohybu po něm neustále vizuálně proměňovat. Je v tomto tak trochu jako Ostrava. Zároveň se mi zdá, že zpracovatelský tým dobře odhadl místní kontext a navrhl most, který dobře vypadá jak na městském, tak přírodně laděném nábřeží. Most oba odlišné břehy velmi dobře propojuje a je zdravě sebevědomý,“ doplnil ředitel MAPPA Ondřej Vysloužil. Vyzdvihl také zkušenosti autora návrhu Romana Kouckého, který stojí za Trojským mostem v Praze či Mariánským mostem v Ústí nad Labem.

Zdroj: město Ostrava, vizualizace: koucky-arch.cz

Doporučujeme

Buďte první kdo přidá komentář

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*