Příprava rychlotratí zrychlí, na koridor se vrátí vlaky. Železničáři mají na příští rok rekordní rozpočet

Správa železnic představila plány na příští rok 2023. Železničáři slibují zrychlení příprav vysokorychlostních tratí. Počítají také s dokončením přestavby prvního koridoru, nové nádraží na stanici Brno-Královo Pole a modernizaci úseku Střelice – Zastávka u Brna.

Financování oprav a nových staveb se opírá o rekordní rozpočet. Správa železnic pravděpodobně dostane k dispozici 62 miliard korun s možností navýšení až na 70 miliard. Záleží na konečné podobě státního rozpočtu i úvěru z Evropské investiční banky.

Podle vedení Správy železnic je financování oprav a investic na příští rok zajištěno. „Předpokládaný rozpočet je silně proinvestiční a umožňuje pokrýt nejen všechny probíhající akce, ale především zahájit nové významné stavby. Jenom na investiční činnost by v příštím roce mohlo postupně směřovat až 48 miliard korun,“ uvedl šéf železničářů Jiří Svoboda.

Většina investic se bude příští rok týkat středních Čech a zejména Prahy. V plánu je mimo jiné příprava tratě Praha – Letiště Václava Havla – Kladno. Na Moravě dojde k zahájení tendru na modernizaci stanice Brno-Královo Pole, který počítá i s výstavbou nové nádražní budovy. K samotné realizaci dojde v roce 2024. Ještě v roce 2023 se naplno rozjede elektrizace a zdvoukolejnění trati Střelice – Zastávka u Brna, která naváže na dokončenou první etapu stavby mezi Brnem a Střelicemi.

Největší změnou pro většinu cestujících bude návrat dálkových spojů na první koridor. Ještě letos 11. prosince se na modernizovaný úsek Brno – Adamov – Blansko vrátí regionální doprava a rychlíková linka R19. V polovině příštího roku skončí rekonstrukce posledního klíčového úseku, což povede k návratu dálkových vlaků z odklonu přes Havlíčkův Brod.

Příprava rychlotratí pokročí

Správa železnic také informovala, že v příštím roce bude pokračovat intenzivní příprava na stavbu vysokorychlostních tratí (VRT). “Projekční práce běží na téměř 200 kilometrech tratí a v příštím roce se k nim přidají další úseky. Dokončena bude dokumentace pro územní rozhodnutí (DÚR) pro několik tratí, spolu s nimi také podklady pro procesy EIA. Zahájena bude příprava na tendry typu Design & Build a nastaveny budou procesy pro majetkoprávní vypořádání,” upřesnil tiskový mluvčí Správy železnic Jan Nevola.

Přečtěte si  Znojmo stále čeká na změnu: Projekt rychlodráhy do Brna nabírá na významu

Rozpočet na rok 2023 také podle něj umožní plynulou přípravu konvenčních tratích. Ve zrychleném tempu bude pokračovat výstavba bezpečnostních prvků. Ještě letos došlo k instalaci nejvyššího stupně zabezpečení ETCS mezi Olomoucí a Uničovem, kde se od 1. ledna jako na vůbec první trati v ČR spustí ostrý provoz. Vytížená regionální trať rovněž prošla rozsáhlou modernizací a kompletní elektrizací.

Železničáři aktuálně rekonstruují 68 nádražních budov v celé republice. Pro nadcházející období připravuje Správa železnic rekonstrukce více než 130 dalších objektů. Mezi nimi jsou nádraží ve Svitavách či Karviné.

Zdroj a foto: Správa železnic

Doporučujeme


Buďte první kdo přidá komentář

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*