Restaurační loď Bárka musí pryč z Kudlovské přehrady. Zlín ji odkoupil, nádrž se bude čistit

Město Zlín udělalo další krok směrem k vyčištění Kudlovské přehrady. Jedním z hlavních překážek byla restaurační loď Bárka, kterou sem v roce 2004 přivezl soukromý podnikatel. Nyní se však situace mění, protože radnice přišla s konkrétním plánem. Po odkoupení lodi za 2,5 milionu korun, což odpovídá znaleckému posudku, plánuje město provést odbahnění přehrady. Celý tento proces by měl stát přibližně 22 milionů korun.

Současný majitel předá loď nejpozději do 31. ledna 2024. Přibližně v polovině stejného roku se plavidlo z přehrady odstraní, v podzimních měsících by mělo následovat vypuštění nádrže a příprava na samotné vyčištění v letech 2025-26. Způsob, jakým se loď vyzvedne, je dosud v řešení.

Snaha o vyčištění přehrady trvá už od roku 2005, kdy se pod hladinou uskutečnil orientační potápěčský průzkum. O rok později zde majitel přehrady, kterým je státní podnik Povodní Moravy, provedl měření výšky sedimentů a město Zlín zahájilo přípravy na jejich odtěžení. 

„Již v roce 2004 však byla na hladinu umístěna restaurační loď, která tyto snahy zbrzdila a nakonec zcela znemožnila. Důvodem je, že nádrž nebylo možné bez finančně náročné stabilizace lodi vypustit. Ani odbahnění pomocí plovoucího bagru a sacího potrubí by se neobešlo bez nutnosti řešit, a to i do budoucna, stabilitu lodi. Její zabezpečení by si vyžádalo přibližně tři miliony korun. Proto je dobrou zprávou, že majitelka se ji letos rozhodla městu prodat a to ji následně odstraní,“ uvedl primátor Jiří Korec.

Zahájení prací, které by mohly začít v roce 2025, bude předcházet jednání s Povodím Moravy

Přesný termín pro začátek čištění zatím nelze stanovit. Předcházet mu bude jednání s Povodím Moravy, neboť kromě odtěžení sedimentů a vybudování sedimentační jímky pro zachycení a snazší odstranění dalších, v budoucnu splavených nánosů, bude třeba opravit i bezpečnostní přepad z nádrže a vypouštěcí ventil u dna. „Toto technické zařízení je v majetku Povodí Moravy a je potřeba termín jeho opravy sladit s termínem odbahnění nádrže,“ vysvětlil primátor Korec.

Vlastní realizace projektu nebude jednoduchá. Vyžádá si odstranění náletových dřevin z vodní plochy, vybudování sjezdu k nádrži pro těžkou techniku, postupné vypuštění nádrže, vybudování provizorního koryta Kudlovského potoka přes plochu nádrže, částečné vymrznutí sedimentů, postupnou těžbu a odvoz sedimentů včetně průběžného pyrotechnického průzkumu, opravu bezpečnostního přepadu, vybudování sedimentační jímky a úpravy břehů s úkryty pro vodní živočichy. Až teprve poté se bude nádrž znovu postupně napouštět.

Přečtěte si  Slavnostní start přestavby jihlavského nádraží: Nový terminál propojí železnici, autobusy a MHD

Předpokládá se, že práce by mohly začít v říjnu 2025 a skončit na závěr roku 2026. V další etapě by pak následovala úprava okolí nádrže se vzrostlou zelení.

Autor: red Zdroj a foto: Město Zlín

Doporučujeme


Buďte první kdo přidá komentář

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*