Soutěž o nové brněnské nádraží jde do finále, vznikne model

V rámci soutěže vznikne model budoucího nádraží s blízkým okolím.

Mezinárodní soutěž o návrh nového hlavního nádraží v Brně pokročila do druhé fáze. Z dvanácti týmů vybrala porota čtyři postupující. Jejich úkolem teď bude rozpracovat návrhy do větší podrobnosti. Vyrobit mají i fyzický model nádraží včetně jeho okolí.

Rozhodnutí poroty schválili ve středu 17. března oba zadavatelé soutěže, Rada města Brna a Správa železnic. Jména čtyř postupujících účastníků budou odtajněna v létě, kdy porota vybere vítěze.

O soutěži na nové brněnské hlavní nádraží jsme naposledy psali v tomto článku.

Snad už poslední soutěž

„Na nové nádraží v Brně se v minulosti pořádala celá řada soutěží. Pevně věříme, že tato soutěž bude poslední a povede ke stavbě nádraží. Do soutěže se zapojily přední světové a tuzemské architektonické kanceláře s velkými zkušenostmi, takže konkurence byla opravdu velká. Přesto se porota úspěšně shodla na čtyřech návrzích, které postoupily do druhé fáze soutěže,“ popsal městský architekt Michal Sedláček. Nejde přitom jen o návrh vlastního nádraží, ale také o řešení okolních veřejných prostranství a zasazení celé stavby do vznikající nové čtvrti Trnitá.

Do prvního kola mezinárodní soutěže na nové hlavní nádraží se zapojilo celkem dvanáct týmů. Tři byli vyzvány přímo, dalších devět vybrala odborná porota ze 46 zaslaných přihlášek a portfolií architektů. Byly mezi nimi například autoři nádraží ve Vídni, Berlíně, Rotterdamu, Haagu, Boloni, Londýně nebo Birminghamu, ale také tvůrci slavného parku High Line a centra umění The Shed v New Yorku.

Odborná porota se sešla začátkem března v prostorách areálu brněnské Vlněny s výhledem na oblast budoucího nádraží. Větší část porotců byla přímo na místě, část připojená online z důvodu opatření proti šíření nemoci covid-19. Nechyběli tak ani zahraniční členové, z Londýna, architekta Eva Jiřičná a architekt Igor Marko, nebo urbanista Peter Gero z Hamburku. Porotci posuzovali návrhy dvanácti týmů, celkem dvaasedmdesát panelů. Hodnocení bylo anonymní, až do konce soutěže budou návrhy označeny pouze čísly.

Vznikne model budoucího nádraží s okolím

Kancelář architekta města Brna současně ve spolupráci s 3D studiem Vysokého učení technického připravuje zmenšeninu budoucí podoby nové čtvrti Trnitá v měřítku 1:500. Model obsáhne na dvanácti čtverečních metrech část území Brna dva kilometry dlouhou a jeden a půl kilometru širokou. V příštích měsících ho využije odborná porota, přímo do modelu totiž budou soutěžní týmy vkládat navržené budovy nového hlavního nádraží s navazujícím veřejným prostranstvím, které tak bude možné hodnotit z nadhledu a v kontextu celého místa.

Výroba takto velkého modelu vyžaduje podle vedoucího 3D studia Tomáše Medka především důkladné plánování a přípravu. „Kombinujeme dvě technologie. CNC obrábění pro výrobu terénu a 3D tisk pro zástavbu. Jednou materiál ubíráte, druhou se na sebe v tenkých vrstvičkách přidáváte. V digitálním sochařství je pro nás běžné, že vytváříme velké objekty, které se skládají z více dílů a musí se k sobě sesadit. V tomto případě je však mimořádná přesnost, se kterou pracujeme. Přestože má celý model několik metrů, nemůžeme si mezi jednotlivými díly dovolit nepřesnosti ani v řádu milimetrů,“ vysvětlil Medek.

Přečtěte si  Konec krajských SPZ? Ministerstvo chystá nové registrační značky, došly kombinace

Zásadní je také použitý materiál a jeho kvalita. Pro model je používán průmyslový materiál odolný proti UV záření a tisk probíhá na profesionální 3D tiskárně. Stejně tak jsou pro frézování používány desky pryskyřice, které se říká umělé dřevo. Pro výrobu modelů jde o jeden z nejkvalitnějších materiálů vůbec.

Model bude hotový začátkem června, veřejnost si ho bude moci prohlédnout na výstavě soutěžních návrhů připravované na podzim tohoto roku. “Model bude sloužit také při dalších jednáních o záměrech v nové čtvrti Trnitá. Počítáme s tím, že bude možné měnit budovy spolu s tím, jak se bude území rozvíjet,” doplnil městský architekt Sedláček.

Soutěž na nové nádraží přilákala mezinárodní konkurenci

Mezinárodní urbanisticko-dopravně-architektonická soutěž o návrh nového hlavního nádraží v Brně byla vyhlášena 31. srpna 2020. Společnými zadavateli jsou město Brno a Správa železnic. Jedná se o dvoufázovou užší soutěž o návrh. Úkolem soutěžících bylo navrhnout nádražní budovu včetně zastřešení a podoby nástupišť, rozmístění vnitřních prostor a umístění hlavní výpravní haly, ale i kompletní řešení přiléhajících veřejných prostranství včetně budov pro administrativu, bydlení a veřejnou vybavenost. Součástí je i řešení autobusového nádraží, terminálu městské hromadné dopravy nebo propojení pro pěší.

V první fázi dvanáct soutěžících rozpracovalo návrhy, čtyři z nich byly vybrány do druhé fáze soutěže. Ve druhé fázi čtyři účastníci dopracují návrhy do větší podrobnosti, porota vybere vítěze a určí pořadí na druhém, třetím a čtvrtém místě. Hodnocení návrhů ve druhé fázi je naplánováno na červenec 2021. Vítěz se bude podílet na zpracování následné projektové dokumentace nového hlavního nádraží.

O tom, že nové nádraží bude stát u řeky na místě dnešního dolního nádraží, rozhodli zastupitelé města v roce 2018.

Zdroj a foto: KAM

Doporučujeme

                

2 Comments

  1. Zde se opět ukazuje tradiční charakteristika Brna jako města maket. V maketě už máme jednu krásnou multifunkční halu Komety za Lužánkami, krásný zemský fotbalový stadion tamtéž, teď máte dokonce i krásný motocyklový areál pro Velkou cenu seriálu mistrovství světa – tato maketa je dokonce v životní velikosti. No a teď budeme mít i nádraží v už 100 roků diskutované tzv. poloze u řeky. Nádhera!

    • Mrkněte, co za poslední roky realizovali v uherském Pozsony. Tuším někdy po roce 1920 to tam teda přejmenovali na Bratislavu.

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*