Trasa silnice či dálnice 43 má vést přes Brno a jihozápadní tangenta spojující dálnice D1 a D52 není v plánu. V takové podobě budou zastupitelé Jihomoravského kraje ve čtvrtek schvalovat návrh aktualizace zásad územního rozvoje. Veškeré argumenty odpůrců vedení silnice označuje kraj za neoprávněné.
Odborná studie, kterou vedení kraje uvádí jako podklad pro preferovanou variantu, upřednostňuje jak trasu komunikace, o níž se desetiletí vedou spory, tak to, že se má zvětšit kapacita dálnice D1 okolo Brna. Obsahuje návrh nové možnosti napojení na D1 na východě Brna a ukazuje možnosti obchvatu městské části Slatina.
Z původně plánované dálnice nejspíš bude silnice 1. třídy, psali jsme o tom už dříve v tomto článku.
Odpor proti vedení komunikace zastavěnou oblastí stále trvá
Výsledky studie krajští představitelé prezentovali dotčeným obcím i veřejnosti. Odpor je však nadále silný tam, kde silnice či dálnice 43 povede zastavěným územím. Jde jak o brněnské části Bystrc a Kníničky, tak například o téměř spojené obce Malhostovice a Drásov, které má rozdělit.
O protestech proti krajem preferovanému trasování komunikace 43 jsme už dříve psali v tomto článku.
Oslabení odporu v Bystrci má zajistit požadavek, jenž má být vtělen přímo do textové části aktualizovaných zásad. “Požadujeme, aby byla silnice v Bystrci v tunelu, tubusu nebo překrytá. Pro občany to znamená, že celý průjezd touto městskou částí, včetně úseku kolem přehrady, bude chráněný. Požadavek bude závazný jak pro územní plán Brna, tak pro následná řízení povolující tuto stavbu. Bez splnění těchto podmínek tedy není tato stavba uskutečnitelná,” uvedl zástupce vedení kraje mající na starost územní plánování.
Kvůli sporu vázlo vydání územního plánu
I kvůli sporu o trasu této komunikace, která má v budoucnu spojit dálnici D1 s dálnicí D35 u Moravské Třebové, dlouho vázlo vydání krajského územního plánu, plán dodnes není kompletní. V roce 2016 jej kraj vydal, ale definitivní trasu této a některých dalších komunikací nechal až na nové vedení. Vedení kraje dosud předpokládá, že se aktualizaci podaří vydat do podzimních krajských voleb.
Komunikace 43 je označení budoucí dálnice či silnice 1. třídy, která má spojit Brno s Moravskou Třebovou. Měla by převzít dopravní zátěž silnice E461, která je pro svou vytíženost a počet nehod nazývaná „silnicí smrti“. Dálnice v úseku dříve plánované D43 je rozestavěna rovných 80 let. Je tak s trochou nadsázky nejdéle rozestavěnou dálnicí na území ČR. Její výstavba byla započata v roce 1939.
Zdroj: ČTK, foto: Wikipedia
Buďte první kdo přidá komentář