Úředníci vymysleli, jak urychlit stavbu D43. Stavět se bude jako silnice I. třídy se čtyřmi pruhy

Dálnice
Ilustrační snímek

Jednání o dopravním spojení mezi Brnem a Moravskou Třebovou přineslo další změnu. Krajští úředníci budou moct připravovat komunikaci 43, která má spojit dálnici D1 s D35, jako silnici první třídy s více pruhy, ne jako dálnici.

Vláda minulý týden umožnila ministerstvu pro místní rozvoj aktualizovat Politiku územního rozvoje ČR a změnit v ní kategorii této komunikace z někdejší rychlostní silnice na silnici první třídy místo dříve uvažované dálnice. Podle mluvčí ministerstva dopravy Lenky Rezkové umožní tato změna zajistit lepší obsluhu území než klasická dálnice.

Odpůrci plánovaného trasování vyjadřují obavy

S tím nesouhlasí odpůrci vedení této silnice přes Brno ve stopě před druhou světovou válkou plánované tzv. Hitlerovy dálnice. Podle nich kraji umožní snazší prosazení čtyřpruhového průtahu se silnou tranzitní dopravou přes město, než kdyby se jednalo o dálnici, vyjádřil názor Petr Firbas. Ten dlouhodobě sjednocuje odpůrce trasování této silnice, která má vést přes městské části Bosnohy, Bystrc a Kníničky, a naopak prosazuje vedení Boskovickou brázdou západně od Brna.

Lepší obslužnost a zjednodušení schvalovacího procesu

Kraj dlouhodobě prosazuje variantu vedenou přes Brno a jako výhodnější mu vyšla i v loňské studii, podle níž chystá aktualizaci zásad územního rozvoje. Ta má zakotvit trasu v plánovacích dokumentech, aby bylo možné stavbu připravovat. Kraj předpokládá, že by aktualizace měla být hotová do konce příštího roku.

“Studie ukázala, že lze do území umístit dálnici i silnici první třídy. Potřebovali jsme to promítnout do aktualizace zásad, ale Politika územního rozvoje umožňovala pouze dálnici, proto jsme potřebovali tuto změnu,” napsala mluvčí kraje Monika Brindzáková. Podle Rezkové umožní silnice první třídy lépe obsloužit území díky kratší vzdálenosti křižovatek a vytvořit vhodnější podmínky pro projednání stavby v procesu EIA, v územním i stavebním řízení. Úsek kolem Brna je v přípravě stavby silnice 43 nejkomplikovanější. Ředitelství silnic a dálnic zatím nechce hovořit o jakýchkoliv termínech možného zahájení stavby.

Pilíř tzv. Hitlerovy dálnice pod hrází Brněnské přehrady

O plánované komunikaci jsme psali již dříve (viz Vláda rozhodla o urychlení výstavby dálnice D43 z Brna směr Moravská Třebová … ). Dálnice v úseku dříve plánované D43 (dnes “komunikace 43”) je rozestavěna rovných 80 let. Je tak s trochou nadsázky nejdéle rozestavěnou dálnicí na území ČR. Její výstavba byla započata v roce 1939. Měla by převzít dopravní zátěž silnice E461, která je pro svou vytíženost a počet nehod nazývaná „silnicí smrti“.

Přečtěte si  Na jihu Moravy budou cestující od prosince vozit nové modernizované vlaky od Arrivy

Zdroj: ČTK, foto: pixabay.com, Wikipedia

Doporučujeme


Buďte první kdo přidá komentář

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*