Vláda chce, aby se výstavba dálnice D43 v úseku z Brna do Moravské Třebové a stavba vodního díla Vlachovice na Zlínsku zrychlila. Kabinet proto na začátku září aktualizoval materiály k politice územního rozvoje. Informoval o tom tiskový odbor vlády. Vláda počítá s tím, že výstavba D43 by se mohla urychlit až o dva roky.
“Předkládaný návrh představuje takzvanou mimořádnou aktualizaci politiky územního rozvoje z důvodu naléhavého veřejného zájmu, kterou umožňuje stavební zákon,” uvedlo v předkládací zprávě ministerstvo pro místní rozvoj, které za aktualizaci odpovídá.
Spojení Brna s Moravskou Třebovou do roku 2031
Podle Ministerstva pro místní rozvoj je třeba vyřešit dopravní uspořádání v brněnské aglomeraci a podstatně snížit její zatížení hlukem a emisemi. Trasa D43 v úseku mezi Brnem a Moravskou Třebovou ještě není definitivně stanovená. Rada Jihomoravského kraje na jaře, na základě odborné studie, doporučila k realizace variantu vedoucí přes městskou část Brno-Bystrc, přibližně v trase dálnice rozestavěné za 2. světové války.
Podle údajů na stránkách Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) ČR by měla stavba dálnice D43 začít v roce 2025 úsekem mezi hranicemi Jihomoravského kraje a Starým Městem v okrese Svitavy. Úplné dokončení plánuje ŘSD v roce 2031.
Dálnice v úseku plánované D43 je rozestavěna rovných 80 let. Je tak s trochou nadsázky nejdéle rozestavěnou dálnicí na území ČR. Její výstavba byla započata v roce 1939. Měla by převzít dopravní zátěž silnice E461, která je pro svou vytíženost a počet nehod nazývaná “silnicí smrti”.
Nové vodní dílo na řece Vláře do roku 2030 zajistí zásoby pitné vody i v období sucha
Vodní dílo Vlachovice má sloužit především k zásobování obyvatel pitnou vodou, dále má snížit povodňová rizika a optimalizovat vodní režim v povodí řeky Vláry. Stavba vodního díla by podle předpokladů měla začít v roce 2026, dokončení je plánováno na rok 2030.
“Realizace uvedeného záměru se jeví jako nezbytná pro řešení nedostatku vody v oblasti Zlínska. Na základě studie bylo zjištěno, že původně dosti značný přebytek kapacity vodních zdrojů nad potřebami ve Zlínském kraji klesl od roku 2002 z 25 procent na pouhých pět procent v roce 2017,” píše se ve zprávě. Mezi lety 2002 a 2015 se podle MMR na Zlínsku výrazně zvýšil počet požadavků na zásobování vodou ze skupinových vodovodů.
Parametry Vodního díla Vlachovice:
Typ hráze | sypaná zemní |
Celkový objem nádrže | 29,1 mil. M3 |
Plocha zátopy | 212,9 ha |
Max. výška hráze | 40 m |
Délka hráze | 570 m |
Šířka hráze v základové spáře | 193 m |
Nadlepšení průtoků | 30 l/s |
Autor: red Zdroj: ČTK Foto: Povodí Moravy s.p., ŘSD
Be the first to comment