Vláda rozhodla o urychlení výstavby dálnice D43 z Brna směr Moravská Třebová a vodního díla Vlachovice na Zlínsku

Vodní dílo Vlachovice VD
Vizualizace Vodního díla Vlachovice

Vláda chce, aby se výstavba dálnice D43 v úseku z Brna do Moravské Třebové a stavba vodního díla Vlachovice na Zlínsku zrychlila. Kabinet proto na začátku září aktualizoval materiály k politice územního rozvoje. Informoval o tom tiskový odbor vlády. Vláda počítá s tím, že výstavba D43 by se mohla urychlit až o dva roky.

Předkládaný návrh představuje takzvanou mimořádnou aktualizaci politiky územního rozvoje z důvodu naléhavého veřejného zájmu, kterou umožňuje stavební zákon,” uvedlo v předkládací zprávě ministerstvo pro místní rozvoj, které za aktualizaci odpovídá.

Spojení Brna s Moravskou Třebovou do roku 2031

Podle Ministerstva pro místní rozvoj je třeba vyřešit dopravní uspořádání v brněnské aglomeraci a podstatně snížit její zatížení hlukem a emisemi. Trasa D43 v úseku mezi Brnem a Moravskou Třebovou ještě není definitivně stanovená. Rada Jihomoravského kraje na jaře, na základě odborné studie, doporučila k realizace variantu vedoucí přes městskou část Brno-Bystrc, přibližně v trase dálnice rozestavěné za 2. světové války.

Podle údajů na stránkách Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) ČR by měla stavba dálnice D43 začít v roce 2025 úsekem mezi hranicemi Jihomoravského kraje a Starým Městem v okrese Svitavy. Úplné dokončení plánuje ŘSD v roce 2031.

Dálnice v úseku plánované D43 je rozestavěna rovných 80 let. Je tak s trochou nadsázky nejdéle rozestavěnou dálnicí na území ČR. Její výstavba byla započata v roce 1939. Měla by převzít dopravní zátěž silnice E461, která je pro svou vytíženost a počet nehod nazývaná “silnicí smrti”.

Úsek D43 zaznačen zeleně

Nové vodní dílo na řece Vláře do roku 2030 zajistí zásoby pitné vody i v období sucha

Vodní dílo Vlachovice má sloužit především k zásobování obyvatel pitnou vodou, dále má snížit povodňová rizika a optimalizovat vodní režim v povodí řeky Vláry. Stavba vodního díla by podle předpokladů měla začít v roce 2026, dokončení je plánováno na rok 2030.

Realizace uvedeného záměru se jeví jako nezbytná pro řešení nedostatku vody v oblasti Zlínska. Na základě studie bylo zjištěno, že původně dosti značný přebytek kapacity vodních zdrojů nad potřebami ve Zlínském kraji klesl od roku 2002 z 25 procent na pouhých pět procent v roce 2017,” píše se ve zprávě. Mezi lety 2002 a 2015 se podle MMR na Zlínsku výrazně zvýšil počet požadavků na zásobování vodou ze skupinových vodovodů.

Přečtěte si  Soud zamítl žalobu Vody z Tetčic na stavbu D52, vyhověl ministerstvu

Parametry Vodního díla Vlachovice:

Typ hráze sypaná zemní
Celkový objem nádrže 29,1 mil. M3
Plocha zátopy 212,9 ha
Max. výška hráze 40 m
Délka hráze 570 m
Šířka hráze v základové spáře 193 m
Nadlepšení průtoků 30 l/s

Autor: red Zdroj: ČTK Foto: Povodí Moravy s.p., ŘSD

Doporučujeme

Buďte první kdo přidá komentář

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*