Spotřebitelská organizace dTest uspořádala první ročník soutěže Spotřebitelskoprávní moot court, ve které si studenti vyzkoušeli roli advokátů nanečisto. Jejich výkony u fiktivního soudu hodnotila odborná porota. Celostátní soutěž, které se zúčastnili zástupci všech právnických fakult v České republice, vyhrál tým z Masarykovy univerzity v Brně. Cenu za nejlepší písemné podání a nejlepšího řečníka si odnesli studenti z Univerzity Palackého v Olomouci.
Soutěžní spor vznikl na podkladě skutečných příběhů
Nepoctiví obchodníci s energiemi používají řadu triků, kterými dokážou dotlačit spotřebitele k uzavření nevýhodné smlouvy o dodávkách energií. Častými oběťmi energetických šmejdů se stávají senioři. Soutěžní soudní případ vychází z reálných příběhů spotřebitelů, kteří se v minulosti obrátili na spotřebitelskou poradnu kvůli smluvním pokutám za údajné maření dodávek energií. Na jedné straně soutěžního sporu proto stojí seniorka Věra a na druhé straně podomní prodejkyně energií. Studenti si v roli advokátů vyzkoušeli nanečisto zastupovat obě strany sporu.
Do druhého kola postoupil zúžený výběr účastníků
Do soutěže se přihlásilo celkem 35 dvou až čtyřčlenných týmů ze všech právnických fakult v České republice. V písemném kole musely všechny týmy vypracovat podání k fiktivnímu soudu jak za žalobkyni – spotřebitelku, tak za žalovanou společnost. Šestnáct nejlepších týmů ze všech právnických fakult postoupilo do ústního kola, které se konalo v pátek 29. listopadu v Brně za účasti veřejnosti. Los určil, zda daný tým bude v ústním kole hájit zájmy napálené spotřebitelky, nebo podomní prodejkyně. Studenti dopředu dostali písemné podání protistrany, aby se mohli na ústní kolo připravit.
Simulace připomínala skutečný soudní spor
Jednání ve Spotřebitelskoprávním moot courtu bylo velmi podobné skutečnému jednání u soudu. Do fiktivního soudu zasedli soudkyně Ústavního soudu Kateřina Šimáčková, vedoucí oddělení spotřebitelské legislativy Ministerstva průmyslu a obchodu Věra Knoblochová, soudce krajského soudu Jiří Handlar, asistentka soudce Kamila Abbasi nebo třeba advokátky a vysokoškolské učitelky Blanka Vítová a Markéta Selucká. Porota složená z uznávaných odborníků byla jedním z největších lákadel pro studenty. Po každém jednání obdrželi studenti od poroty podrobnou zpětnou vazbu, která jim může pomoci v jejich budoucí profesní kariéře.
Soutěž zcela ovládli moravští studenti práva
Vítězem prvního ročníku soutěže s celkově nejvyšším počtem bodů se stal tým studentů z Právnické fakulty Masarykovy univerzity v Brně ve složení Martin Votroubek, Roman Tocháček, Daniel Sedlák a Marie Soukupová. Nejlepší písemné podání odevzdali studenti z Právnické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci, a to Juraj Kuzmík, Karolína Foukalová, Lucie Semelová a Diana Urbášková. Olomoucká fakulta získala také cenu za nejlepšího řečníka, kterým se stala Tereza Tina Rašťáková.
Moot court připravuje studenty práva na reálné působení
Moot court představuje ve školním prostředí formu praktické výuky a jeho cílem je připravit studenty právnických fakult na vystupování před soudem. Moot court se vždy soustředí na právně složité případy, kde neexistuje jasné a jednoduché řešení. „Z pozice předsedy poroty mohu s potěšením konstatovat, že jsem ve zdejší soutěži zhlédl jen výborně připravené soutěžní týmy, z nichž většina by byla schopna již nyní soutěžní případ prezentovat před reálným soudem. Některé týmy nám dokonce ukázaly argumentační linie, o kterých jsme předtím ani neuvažovali. Porota poskytovala velmi přiléhavou, detailní a konstruktivně kritickou zpětnou vazbu. I pro mne osobně bylo velkým přínosem s touto porotou pracovat,“ popsal svou zkušenost právník Petr Jedlička.
Problémům s energetickými aukcemi se dTest věnoval již v minulosti. Organizátoři jsou přesvědčeni, že čím více se o moot courtu bude mluvit, tím je větší pravděpodobnost, že klesne i úspěšnost podomních prodejců, protože se téma dostane do povědomí nejen mladých spotřebitelů. Ze soutěže si studenti odnesli nejen hodnotné ceny a přínosnou zpětnou vazbu od poroty, ale především poznání reálných problémů spotřebitelů v ČR.
Zdroj a foto: dTest
Buďte první kdo přidá komentář