V Brně budou mít, jako první v republice, plně elektrický nákladní automobil pro svoz odpadu

První nákladní automobil pro svoz odpadu plně na elektrický pohon nasadí v České republice do běžného provozu v Brně. Jedná se o Volvo FE Electric, které pořídila městská společnosti SAKO Brno a do brněnských ulic vyjede v druhé polovině srpna. Brno plánuje zřídit postupně bezemisní vozový park.

Po úspěšném jarním testování elektrického nákladní vozu jsme přistoupili k pořízení vozidla pro sběr komunálního odpadu. Toto je první vlaštovka našeho budoucího bezemisního vozového parku,“ oznámil Filip Leder, předseda představenstva SAKO Brno.

Ušetří náklady i emice v ulicích

Zatímco typický popelářský vůz, jemuž se v hantýrce říká kukačka, najede měsíčně něco přes dva tisíce kilometrů, přičemž spálí přibližně 450 litrů nafty, tento vůz je plně bez emisí, bez zápachu nafty, nevypouští žádné oxidy dusíku ani emise CO2. Další devizou popelářského vozu na elektřinu bude tichý provoz a nízké provozní náklady.

Pro popelářský vůz na naftu je energeticky náročné především neustálé rozjíždění a zastavování během sběru odpadu. Zato elektrická kukačka se bude v brněnských ulicích pohybovat takřka neslyšně a bez výfukových plynů. „Z popelářského vozu na elektřinu uslyšíte už jenom brzdy, signál při zařazení zpátečky a zvuk vysypávání obsahu nádob,“ vyzdvihl přednosti vozu Petr Hladík, 1. náměstek brněnské primátorky.

Energie z městských zdrojů

První plně elektrický popelářský vůz v republice bude svážet odpad v městských částech Židenice, Slatina a Černovice. V příštím roce jej doplní další vozidla SAKO Brno na alternativní pohon. Energii pro nabíjení elektrických vozů bude Brno brát z vlastních zdrojů. Využívat chce  jednak rostoucí sítě městské fotovoltaiky a také provozu brněnské „spalovny“, přesněji Zařízení na energetické využití odpadu (ZEVO SAKO Brno). „Nyní vyrábí městská společnost SAKO Brno z odpadů kolem 60 až 80 tisíc MWh elektrické energie ročně a po výstavbě dalšího spalovenského kotle se toto množství téměř zdvojnásobí. Městská fotovoltaika bude do pěti let generovat dalších nejméně 43 GWh energie ročně,“ řekl Petr Hladík.

1. náměstek brněnské primátorky Petr Hladík

Město má v plánu budování sítě nabíjecích stojanů. Velké dobíjecí středisko bude také v areálu svozové firmy a poslouží i pro veřejnost. „V areálu Divize Svoz a na střeše právě dokončované velkokapacitní dotřiďovací linky necháme rozmístit fotovoltaické panely, primárně určené pro nabíjení popelářských vozů. Aktuálně zadáváme tento projekt do přípravy,“ prozradil Filip Leder, předseda představenstva SAKO Brno.

Přečtěte si  Starobrno představilo nový design. Zdůrazňuje regionální pouto

Volvo FE Electric
Motor: elektrický o max. výkonu 400 kW, bezemisní
Výkon: až 225 kW (300 k)
Kapacita akumulátorů: 265 kWh, 4 akumulátory.
Doba nabíjení: 11 h střídavým proudem (22 kW), 2 h stejnosměrným proudem (150 kW)
Dojezd vozidla při –10°C a s maximálním využitím nástavby: min. 70 km
Celková hmotnost soupravy: 27 000 kg

Autor: red Zdroj a foto: SAKO Brno

Doporučujeme


1 Comment

  1. Však je taky kvůli baterkám nejméně o tunu těžší – těch 27 tun je plný nebo prázdný? Běžně má 3-osé šasi 9 tun a nástavba 5 tun, takže prázdné 14 t a plné 26 tun …
    “Bezemisní” vozový park je nesmysl. Nemůžete počítat jen provoz.
    V odpadovém hospodářství to však má určitě smysl – mohou používat také (bio)plyn a kogenerační jednotky.
    Pro “fotovoltaické panely, primárně určené pro nabíjení popelářských vozů” bude nutný nějaký záložní zdroj v období, kdy Slunce nesvítí (další baterie jako záloha …)
    P.S.
    Myslím, že to má dva elektromotory …
    https://www.volvotrucks.com/en-en/trucks/trucks/volvo-fe/volvo-fe-electric.html

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*