V Brně rozmístní nové reklamní panely. Měly by snížit vizuální smog a důstojněji propagovat kulturu

Zachování genia loci a omezení takzvaného vizuálního smogu. To jsou důvody, proč tuzemská města v posledních letech stále více přistupují k omezování venkovní reklamy. V Brně se vedle regulace komerce pustili také do kultivace míst určených pro propagaci kulturních a společenských událostí. První vlaštovkou, inspirovanou západem, je nový rondel stojící na Mendlově náměstí. Další dva by se měly v brněnských ulicích objevit do konce března.

Vizuální smog v historickém centru města, ale i některých městských částech mimo ně, reguluje brněnský magistrát již několik let. Za tu dobu zmizely z centra Brna již stovky nevhodně umístěných či vizuálně agresivních typů reklam. Naposledy došlo ke zpřísnění regulace v létě loňského roku, kdy se nově zakázala reklama šířená na veřejně přístupných místech mimo provozovnu.

„Vyhověli jsme městské části Brno-střed v jejím požadavku o doplnění některých druhů komunikačních médií do nařízení města, jímž je regulováno šíření reklamy. Městská část totiž chce na území městské památkové rezervace aktivně řešit znečišťování ulic, parků a dalších veřejných prostranství letáky, navštívenkami nebo reklamními tiskovinami a obdobnými materiály. Zákaz takto šířené reklamy se nevztahuje na politické kampaně, tedy na různé informační stánky nebo například na předvolební mítinky,“ řekla primátorka města Brna Markéta Vaňková.

Rondo má být kultivovanou reklamní plochou

Ruku v ruce s aktivitou města i jednotlivých částí v oblasti regulace venkovní reklamy jdou i snahy o kultivaci ploch, které zejména v širším centru metropole zůstanou i nadále a budou sloužit výhradně propagaci kulturních a společenských událostí. Řešení, které by nekomerční propagaci umožňovalo a zároveň nenarušovalo genia loci, hledaly Technické sítě Brno (TSB) společně s Kanceláří architekta města Brna (KAM).

Výsledkem společného úsilí byl návrh válcovitého panelu pro víceformátovou reklamu nazvaný nové rondo. O konstrukční řešení a výrobu prvních prototypů se následně postarala společnost Metal ZooM. „Inspirací při návrhu designu nového typu nosiče nám byla podobná ronda umístěná ve Vídni a jiných metropolích západní Evropy. Takové řešení se zatím v Brně v tomto formátu nikde nenacházelo,“ sdělila Hana Dubcová, vedoucí odboru reklamy Technických sítí Brno.

„KAM se začala tímto projektem zabývat v souvislosti s odstraňováním reklamních nezasklených plakátovacích rondelů z centra města Brna. Naše kancelář v této souvislosti definovala principiální požadavky na podobu a umístění těchto rondelů, což se protnulo s poptávkou TSB na rozšíření stávajících kapacit,“ doplnil vedoucí oddělení Veřejný prostor KAM David Zajíček.

Přečtěte si  Brněnská Olympia představí historické skvosty automobilky Škoda. K vidění budou mnohé dávné ikony značky

První velké rondo již stojí na svém místě na nově zrekonstruovaném Mendlově náměstí. Na témže náměstí by se měl do konce letošního února objevit ještě druhý prototyp. Do konce března pak TSB plánují instalaci třetího rondelu na roh ulic Šumavská a Kounicova. „Vizuální podoba nosiče bude stejná jako u těch na Mendlově náměstí. Rozdíl bude ovšem v napájení podsvícení, o které se v tomto případě budou starat fotovoltaické panely,“ doplnila Hana Dubcová

K příkladům omezování vizuálního smogu patří také odstranění obřího poutače na hobbymarket Bauhaus, který výrazně zasahoval do pohledu na město při příjezdu od Vídně.

Doporučujeme

Buďte první kdo přidá komentář

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*