V Brně testují elektrobus, zváží hromadný nákup

Elektrobus SOR NS 12 electric

Brněnský dopravní podnik testuje elektrobus SOR NS 12 electric. Cestující bude po moravské metropoli vozit až do začátku března. Objeví se hlavně na linkách 32, 37 a 67. Vedení města hledá vhodné elektrobusy do vozového parku MHD.

Do brněnských ulic vyjel vůz od firmy SOR Libchavy 1. února. Dopravní podnik jej má vypůjčený do konce března. Do Brna se ještě vrátí v létě.

Vedení města podle primátorky Markéty Vaňkové podporuje elektromobilitu a alternativní pohony. “Ekologizace dopravy je jedním z kroků programu Připrav Brno, kterým chceme docílit snížení skleníkových plynů ve městě. Díky tramvajové a trolejbusové dopravě jezdí dvě třetiny vozového parku dopravního podniku na elektřinu, polovina autobusů na zemní plyn,” uvedla Vaňková.

Ekologický pohon tak mají čtyři pětiny brněnského vozového parku MHD. “Stále se snažíme jít kupředu, aktuálně testováním elektrobusu, ve druhé polovině roku pak autobusu na vodíkový pohon,“ dodala primátorka.

Dopravní podnik města Brna dlouhodobě sleduje situaci na trhu s elektrobusy. Dosavadní nabídka ale podle generálního ředitele podniku Miloše Havránka nesplňovala požadované technické parametry. “Pro provoz našich linek bychom potřebovali vozy, které na jedno nabití ujedou 250 až 400 km. U elektrobusu SOR NS 12 výrobce udává 170 km, čili vozy s těmito parametry by bylo možné využívat na krátkých linkách, dělených službách nebo bychom museli zajistit jejich dobíjení na konečných stanicích,“ vysvětlil Havránek.

Testovaný vůz je elektrickou alternativou naftových autobusů SOR NS 12, kterých Dopravní podnik města Brna nakoupil v roce 2020 celkem 20 kusů a letos jich pořídí dalších 31. Zeleno-černý elektrobus bude nocovat ve vozovně Komín, která je nejlépe vybavena pro jeho dobíjení. Nejčastěji se s ním cestující setkají na linkách 32, 37 a 67, na kterých dopravní podnik prověří i jeho jízdní vlastnosti v kopcovitém terénu. Autobus se do Brna znovu vrátí na měsíc v létě.

Čekáme na příležitost

Po měsíčním testování dopravce jeho provoz vyhodnotí. Pokud by se osvědčil, byly by vozy tohoto typu možnou alternativou do budoucna. „Současná situace na poli energií kvůli vysokým cenám rozvoji elektromobility příliš nepřeje. Chceme být připraveni a pokud by se objevila vhodná dotační příležitost, zvažovali bychom investici právě do elektrobusů. Stávající podmínky jsou pro nás z ekonomického hlediska bohužel nereálné,“ dodal Havránek.

Přečtěte si  Brněnskou architekturu oživí WOKO, organická budova nabídne kanceláře i panoramatické výhledy

Cena jednoho elektrobusu se pohybuje mezi 10 až 13 miliony korun, naftové autobusy vyjdou na polovinu. Dopravce musí navíc počítat s nákupem dobíjecích stanic, které se pohybují v milionech korun. Běžné dobíjení autobusu trvá 7 hodin, díky rychlodobíjecím stanicím je možné dobu zkrátit až na jednu hodinu.

Autobus SOR NS 12 electric je dvanáctimetrový třídveřový vůz, který nabízí 33 míst k sezení na celoplastových sedadlech s čalouněnými podsedáky. Je nízkopodlažní a plně klimatizovaný. Řidiče potěší dobrý rozhled z kabiny a odpružená vyhřívaná sedadla s loketními opěrkami.

Zdroj a foto: DPMB

Doporučujeme

Buďte první kdo přidá komentář

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*