V Brně vzniká evropský institut pro výzkum vodíku, pomůže revoluci v energetice

Pilotním projektem evropské spolupráce má být vodíkový elektrobus (na fotce experimentální TriHyBus vyrobený Ústavem jaderného výzkumu).

Vodíková energetika. Ještě před několika lety vzdálená budoucnost, dnes reálný způsob, jak získávat nízkouhlíkovou elektřinu a teplo. Brno chce skloubit potenciál univerzitního a vědeckého centra, silných městských společností a mezinárodních zkušeností. Má tak být městem, kde vznikne Evropský institut pro výzkum vodíkových technologií a inovací v energetice. Pilotním projektem je vodíkový elektrobus.

Vedení Brna proto dnes schválilo Memorandum o spolupráci na projektu Využití vodíku ve městě Brně. Jeho signatáři jsou statutární město Brno, Vysoké učení technické v Brně, Teplárny Brno, Dopravní podnik města Brna, SAKO Brno, a Symbios Funding & Consulting GmbH sídlící v Německu. Postupně se mohou přidávat i další subjekty.

Brněnští radní také schválili memorandum o spolupráci při testování vodíkového elektrobusu v Brně na vybraných linkách MHD. Hlavním smyslem dokumentů je spolupráce evropských univerzit na výzkumu a uplatnění vodíku v oblasti energetiky, dopravy i při ochraně životního prostředí.

Brno centrem evropského výzkumu

V důsledku memoranda má vzniknout Evropský institut pro výzkum vodíkových technologií a inovací v energetice se sídlem v Brně. Důležité je zapojení univerzit. Klíčovou roli bude hrát VUT, které bude spolupracovat s významnými evropskými univerzitami při vzdělávání budoucích odborníků. “Předjednaná je spolupráce s univerzitami ve Stuttgartu a Lublani, kontaktovali jsme technickou univerzitu v Karlsruhe a také v chorvatském Záhřebu,“ informovala primátorka města Brna Markéta Vaňková.

Mezi brněnskými teplárnami a dopravním podnikem je již dohodnuta spolupráce při využití vodíku. První z nich v budoucnu zajistí jeho výrobu například při spalování dřevní štěpky, druhá ho využije jako palivo pro městskou hromadnou dopravu. Dopravní podnik se také zapojí do společného projektu se Škodou Electric a společností ORLEN Unipetrol RPA. Výsledkem má být testovací provoz vodíkového elektrobusu na linkách MHD a první plnicí vodíková stanice v Brně. “Taktéž SAKO Brno se může stát dodavatelem vodíku, a to z elektrické energie, která vzniká při využití odpadu nebo zapojením výkonu až 40 MW z fotovoltaických elektráren instalovaných na střechách domů v Brně.“ doplnila primátorka.

Projektu pomůže zkušený německý partner

Společnost Symbios Funding a Consulting je na základě dlouholetých zkušeností s realizací projektů v sektoru dopravy a energetiky připravena poskytnout spolupráci především jako finanční koordinátor při zajišťování financování z fondů EU jako CEF, Horizon Europe, Interreg, European Green Deal, Innovation Fund a dalšího kofinancování ze soukromých a jiných zdrojů. Zároveň pak také může zastávat funkci koordinátora při přípravě projektů, včetně kontroly žádostí, jejich podání k financování do fondů EU a zajišťování spolupráce především s německými vědeckými a technologickými subjekty v dané oblasti.

Přečtěte si  Revoluce v kardiologii: Vědci v Brně učí umělou inteligenci odhalit srdeční selhání

Převzít může i roli v oblasti podpory plánování, realizace, implementace a controllingu při prosazování daných projektů v rámci evropských institucí. „V rámci spolupráce je možné čerpat prostředky z Německého rozvojového fondu na podporu investic mimo Německo. Německý ministr hospodářství rozhodl o podpoře vodíkových technologií ve výši 8 miliard eur, z toho 2 miliardy jsou alokovány na mezinárodní spolupráci. Subjekty v České republice samostatně totiž tuto možnost nemají,“ sdělil Florian Margan ze Symbios Funding & Consulting GmbH.

Zdroj: město Brno, foto: Jan Kubík (Wikimedia Commons)

Doporučujeme


Buďte první kdo přidá komentář

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*