Brno loni vyjednalo výhodný nákup čtyřiceti tramvají Škoda 45T. Zakázku za dvě a půl miliardy korun podepsali zástupci brněnského dopravního podniku. Zatím má jistých pět souprav. Na zbytek ale nechce dát peníze současné vedení města.
Brněnský dopravní podnik může zatím počítat s pěti moderními oboustrannými tramvajemi, z nichž každá pojme na 230 cestujících. Na další soupravy ale nemá potřebné dvě miliardy korun.
Ředitel podniku Miloš Havránek proto před časem vyjádřil přání, aby město přispělo ze svého rozpočtu. Brněnští radní ale v týdnu tuto cestu neschválili. Požadují, aby si dopravce poradil sám.
„Dopravní podnik nás před každou dílčí objednávkou přijde informovat a my tak budeme znát i způsob profinancování nákupu. Jestli si vypomůže úvěrem z komerční banky, evropské investiční banky, nebo třeba pomocí dluhopisů,“ sdělil serveru iDnes.cz brněnský radní pro dopravu Petr Kratochvíl (ODS).
Podle něj by bylo škoda opci nevyužít a neprodloužit kontrakt s plzeňskou Škodovkou. Původní cena šedesát milionů za tramvaj je v současné době vysoce výhodná. Radní nicméně nevyloučil, do Brna nakonec nedoputuje všech čtyřicet souprav.
Oboustranné tramvaje Brno potřebuje
Brněnská primátorka Markéta Vaňková uvedla, že oboustranné tramvaje jsou pro městskou hromadnou dopravu nezbytné. „Už nyní jezdí na pravidelné lince končící úvraťovou konečnou v Líšni, jsou nasazovány v případě výluk a mohou sloužit jako univerzální nízkopodlažní vozidlo prakticky na kterékoliv tramvajové lince. Jejich význam pro brněnskou MHD se zvýší po zprovoznění tramvajové trati do kampusu, kde bude také úvraťová konečná,“ vysvětlila Vaňková.
“Na druhé straně jde o kontrakt, započteme-li i již objednaná vozidla, v celkové hodnotě 2,4 miliardy korun, bude tedy nutné vždy hledat nejlevnější způsoby financování,“ dodala neurčitě.
Zdroj: město Brno, foto: Škoda Transportation
Šlapací drezína to vyřeší …
Dolním Rakouskem na šlapací drezíně
https://www.cebus.cz/jednodenni/drezina/
—
Ratíškovická železnice
https://www.kudyznudy.cz/aktivity/ratiskovicka-zeleznice