Vláda dohodla s polskou stranou trasu kanálu na Odře, za zády kraje i Ostravy

Stanovená trasa kanálu by neměla ohrozit meandry na Odře. Podle odpůrců záměru ale i tak nevratně poškodí krajinu.

Vláda České republiky pokračuje v přípravách kanálu Dunaj-Odra-Labe. Podle dohody s polským ministerstvem by vodní koridor měl vést z Ostravy západně od Bohumína. K jednání došlo navzdory názoru vedení Moravskoslezského kraje i města Ostravy.

O přípravě projektu kanál Dunaj-Odra-Labe jsme naposledy psali v tomto článku.

Trasa se vyhýbá meandrům

Zástupci ministerstva dopravy ČR a polského ministerstva infrastruktury našli shodu na tom, že trasa nového vodního koridoru, by měla vést západně od Bohumína a vyhnout se říčním meandrům. Přípravy na projekt výstavby vodního koridoru Dunaj-Odra-Labe schválila vláda v říjnu minulého roku.

Samotná stavba koridoru by mohla být zahájena po roce 2030. Začátek úseku by se měl nacházet v ostravské části Svinov a pokračovat k polským hranicím, kde by se napojil na již existující polskou část vedoucí až k městu Kędzierzyn-Koźle.

„V úseku státní hranice ČR/Polsko –⁠ Koźle je na území ČR nejkratší, důsledně se vyhýbá cenným meandrům Odry a pro město Bohumín bude znamenat rozvojové možnosti a lepší protipovodňovou ochranu,“ uvedlo v tiskové zprávě ministerstvo dopravy. Oba státy spolupracují nejen na případě splavnění Odry, ale i na zápisu Oderské vodní cesty do evropské dopravní sítě TEN-T.

Zbytečná megalomanie, protestují kritici

Obří investice, který by jen v první fázi vyšla na patnáct miliard, vyvolává dlouhodobě odpor části veřejnosti. Ostrava na svém území výstavbu vodního díla i přístavu s překladištěm jednoznačně odmítá, hejtman kraje se vyjadřuje zdrženlivě a kanál odůvodňuje nutností dovážet po vodě zkapalněný břidlicový plyn.

Proti přípravám kanálu se postavili také zástupci ekologických organizací, Ostravská univerzita či desítky vědců. Megalomanský projekt je podle nich nadbytečný a zastaralý, nenávratně poškodí krajinu. Stavbu kanálu naopak dlouhodobě prosazuje prezident Miloš Zeman. Projekt počítá s propojením trojice řek s cílem umožnit plavbu nákladních lodí z Dunaje do Severního a Baltského moře.

Autor: pjk, zdroj: Ministerstvo dopravy, foto: CHKO Poodří

Související články

Přečtěte si  Vodohospodáři se připravují na možné povodně. V pátek se zastaví provoz na Baťově kanálu

Doporučujeme


1 Comment

  1. V tomto přísně centralizovaném státě může vláda s vládou jiného státu dohodnout prakticky cokoliv “za zády obcí, měst a krajů”; jde zde jen o Potěmkinovské předstírání samosprávy. Ještě aby centrální moci tyhle pseudo-samosprávy do něčeho mluvily! A už vůbec ne do přeshraničních úmluv.

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*