Vláda schválila přípravu kanálu Dunaj-Odra-Labe. První část má vést z Ostravy k hranicím

Kanál Dunaj-Odra-Labe je dlouhodobě plánován jako významná vodní cesta, který by propojila střední Evropu. Kritici jej označují za nesmysl.

Vláda České republiky odsouhlasila přípravu na první část vodního koridoru Dunaj-Odra-Labe. Ministerstvo dopravy navrhlo zahájit přípravu úseku na Odře mezi Ostravou a hranice s Polskem za přibližně 15 miliard korun. Dlouhodobý záměr provází kritika.

Ze Svinova k Polsku

O souhlasu s přípravami první části vodního koridoru informoval na Twitteru ministr dopravy Karel Havlíček. „Projekt se nám zdá realizovatelný a proveditelný. Studie potvrdila, že to dává smysl a pomůže to regionu,“ uvedl na tiskové konferenci po jednání vlády Havlíček. Podle ministra by zesplavnění Odry usnadnilo přístup místního průmyslu na evropský a světový trh. V plánu je i využití kanálu pro rekreační plavbu a turistické využití.

Začátek připravovaného úseku na Odře by měl být v ostravské části Svinov a končit by měl u hranic s Polskem. Odtud by měl pokračovat polskou částí vedoucí až k městu Koźle. Stavba nna území ČR má zahrnovat rekonstrukci sedmi silničních a jednoho železničního mostu, dvou plavebních komor a také vybudování přístavu ve Svinově. Podle dokumentu, který vláda projednala, by pro nejefektivnější využití vodní cesty měla být hloubka pět metrů a šířka plavební dráhy okolo čtyřiceti metrů.

Výstavba plánovaného úseku na Odře v rámci ČR podle odhadů vyjde na 15 miliard korun. 29 miliard pak bude stát část koridoru od hranic do Koźle. Oba státy o projektu a samotném postupu průběžně jednají.

Projekt kanálu vyvolává kontroverze

Úsek z Ostravy k polským hranicím by se mohl stát první částí dlouhodobě zvažovaného koridoru, který měl podle původních předpokladů spojit Odru s Dunajem a Labem. Vznikla by tak významná středoevropská vodní cesta podobná například průplavu Rýn-Mohan-Dunaj v Německu.

Mapka ukazující varianty kanálu Dunaj-Odra-Labe

Podle uskutečněné studie proveditelnosti by celý mezinárodní projekt přesáhl částku 500 miliard korun. Ministerstvo však v loňském roce rozhodlo, že se další analýzy budou soustředit na propojení Odry s Dunajem, které vycházelo ze studie ekonomicky nejefektivnější. Napojení labské části za více než 300 miliard korun naopak vyhodnotilo jako nevýhodné a technicky vysoce náročné.

Projekt dlouhodobě prosazuje například současný prezident ČR Miloš Zeman. Podle zastánců by přinesl významné ekonomické příležitosti a zároveň by pomohl skomírající lodní dopravě v tuzemsku. Kritikové, nejen z řad ekologických aktivistů, naopak projekt odmítají s tím, že se jedná o záměr neodpovídající ekonomické realitě 21. století, který by navíc zničil zbytky přirozených ekosystémů střední Evropy a přinesl by výrazný dopad na krajinu a vodní režim na celém území.

Vodní koridor Dunaj-Odra-Labe je dlouhodobě připravovaný projekt mezinárodní vodní cesty, který by měl spojit řeky Dunaj, Odru a Labe pro vodní dopravu. Významnou roli v tomto záměru hraje řeka Morava, především již dříve splavněný úsek podél Baťova kanálu. První rozsáhlejší studie stavby kanálu vznikly na konci 19. století.

Zdroj: Vláda ČR, Twitter Karel Havlíček, foto: Wikimedia Commons

Doporučujeme


Buďte první kdo přidá komentář

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*