Zájem o Ploštinu roste: Téměř 2 000 školáků už navštívilo edukační programy zaměřené na historii regionu a válečné události

Téměř tisícovka školáků, převážně základních a středních škol, absolvovala během pilotního ročníku provozu nového památníku na Ploštině vzdělávací programy nebo jeho prohlídku. V následujícím školním roce (2023/2024) už jich bylo 1 770. Ploština totiž není jen místem válečné tragédie, od níž na jaře uplyne 80 let. Nabízí i jiný pohled na dějiny regionu.

Také v aktuálním školním roce je nabídka programů Národní kulturní památky (NKP) Ploština, kterou spravuje Muzeum jihovýchodní Moravy ve Zlíně, pro školy otevřená a právě v tomto období školy plánují, co svým žákům nabídnou nad rámec klasické výuky. „Lidé mají Ploštinu spojenou především s válečnými událostmi, ale místo žilo před nimi a také po nich. Je to místo obrovské lidské tragédie, ale je to také mnohem víc,“ říká ředitel Muzea jihovýchodní Moravy Pavel Hrubec.

Výukové programy na Ploštině jsou tři, dva z nich památník zaměřil na válečné události a jejich zasazení do souvislostí. Třetí, který je určený dětem z prvního stupně základních škol, se věnuje fenoménu pasekářství. Mohou nejen vidět a poslechnout si, jak lidé na Ploštině žili, ale také si to vyzkoušet. Program je nazvaný Hospodaření na Ploštině.

„Děti samy melou mouku, udělají si těsto a potom si na plotně upečeme placku. V expozici je replika původního bydlení, kde vidí všechno tak, jak lidé  žili po válce na Ploštině,“ popsala vedoucí Národní kulturní památky Ploština Radka Brtišová.

Žáci pracují s fotografiemi a tiskovými dokumenty

První sezona (školní tok 2022/2023) byla z pohledu škol krátká, vzhledem k tomu, že památník zahájil provoz 21. dubna 2023, byla omezená na měsíce květen a červen. Přesto edukační programy navštívilo 583 žáků základních a středních škol, prohlídku samotného památníku absolvovalo 402 žáků. Následující školní rok (2023/2024) evidovali pracovníci památníku u edukačních programů 841 a u prohlídky 936 žáků. „Při edukačních programech žáci nepotřebují nic vlastního, vše dostanou od nás. Pracují s fotografiemi a různými tiskovými dokumenty,“ podotkla Brtišová. Délka programů se pohybuje kolem 90 minut a cena pro školní skupiny činí 35 korun za žáka či studenta.

Program Místo s pamětí pro žáky druhého stupně základních škol a odpovídajících ročníků víceletých gymnázií pracuje s časovou osou. Žáci si samostatně vyberou tři informace, které považují za klíčové, společně pak vytvářejí časovou osu historie Ploštiny. Lektor je vede také k zamyšlení nad poválečnou podobou místa.

Program pro středoškoláky je vedený formou diskuze

Program Kdo za to může cílí na středoškoláky a je vedený formou diskuze. Žáci se rozdělí do skupin podle konkrétních zúčastněných, tedy pasekářů, partyzánů, vojáků. „Otázky, na které mají odpovědět, nejprve sami vymýšlejí, to jim dává možnost si zažít situaci, ve které se mohla ocitnout jakákoliv skupina,“ vysvětlila Radka Brtišová. Ve hře je i role pro „historiky“. „Ti dostanou k dispozici potřebné dokumenty, ze kterých čerpají odpovědi jak pro lektora, tak pro ostatní skupiny. Bývají to studenti s hlubším zájmem o historii, které vytipují pedagogové,“ dodala.

Přečtěte si  Hudební zážitek v Mladečských jeskyních: Koncert Jiřího Erlebacha Panova flétna a housle

Také samotná prohlídka expozice má vzdělávací podtext. To zaručuje, že si žáci odnesou z výletu nějaké poznatky, nejen stráví čas mimo školu. „V úvodu jsou rozdělení do menších skupin a dostanou zadání s otázkami.

Odpovědi na ně najdou v expozici. Na závěr se sejdou opět všichni v recepci a společně odpovědi na všechny otázky proberou. Toto se nám velmi osvědčilo a chválí to i doprovázející pedagogové,“ popsala Brtišová.

Stavba návštěvnického centra získala ocenění Stavba roku za celospolečenský přínos

Tři objekty spravuje na Ploštině Muzeum jihovýchodní Moravy. Samotný památník, který tvoří betonový monument znázorňující plameny podle návrhu architekta Šebestiána Zeliny, byl postaven v roce 1975.

Druhým objektem je dům s číslem popisným 166, jeden z těch, které na Ploštině vznikly dva roky po tragédii. Bývala v něm expozice protinacistického odboje ve zlínském okrese. Po nedávné rekonstrukci je zde moderní prostor, který nabízí ucelené dějiny Ploštiny v poválečném období. V několika místnostech jsou k vidění dokumenty a fotografie období socialistického Československa. Právě sem muzejníci umístili i sochu partyzána od Vincence Makovského, který v 80. letech přibyl do prostoru památníku. Původní návrh s ním ale nepočítal a byl tedy na místě „navíc“.

Třetí objekt tvoří zcela nová stavba, ovál z pohledového betonu, zasazený do terénu v místě, kde stával amfiteátr. Je to návštěvnické centrum, v němž je umístěná expozice s názvem Tragédie na Ploštině. Využívá moderní techniku, zvukové nahrávky, promítání nebo speciálně vytvořenou pohyblivou grafiku, která mapuje dění v osudný den 19. dubna roku 1945. Je zde i časová osa, která dění na Ploštině zasazuje do dalších událostí nebo připomínka obcí, osad a samot s podobným osudem.

Stavba získala v roce 2023 zvláštní ocenění prestižní soutěže Stavba roku za celospolečenský přínos. Moderně pojatá expozice se od letošního roku pyšní cenou Gloria Musaealis, pomyslným Oscarem za nejlepší muzejní počin roku. „Těší mě, jak Ploština a její rekonstrukce rezonuje společností,“ reagoval ředitel Muzea jihovýchodní Moravy Pavel Hrubec. Celkové náklady na rekonstrukci a stavbu dosáhly přibližně 150 milionů korun.

Autor: red Zdroj a foto: Muzeum jihovýchodní Moravy ve Zlí

Doporučujeme


1 Comment

  1. “Zájem o Ploštinu roste: Téměř 2 000 školáků už navštívilo …”

    Nechci být příliš velký šťoural, ale to, že je víc školních zájezdů ještě neznamená, že je skutečný zájem ze strany žáků.
    Toky jsme rádi jezdili na výlety kamkoliv, ba bývaly i výchovné koncerty a filmová představení – vše příležitost k ulití se ze školy.
    Snad v těch dětech nějaké stopy a povědomí o tom, že šlo o vypálení vesnice a usmrcení 28 lidí německými okupanty zůstane.

    https://www.muzeum-zlin.cz/nkp-plostina-stranka

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*