Brněnské centrum Honeywell vede výzkum zaměřený na drony pro dopravu nákladu a lidí a budoucnost dopravních letadel

Brněnské výzkumné a vývojové centrum Honeywell stojí v čele dvou nových výzkumných projektů pod záštitou programu Evropské unie SESAR 3. První z nich, projekt DARWIN, se zaměří na vývoj a ověření klíčových technologií pro lety s minimální posádkou a v budoucnosti i pro jednopilotní provoz komerčních letadel. Druhý projekt, OperA, se soustředí na vývoj a testování řešení, která umožní bezpečné začlenění pokročilé letecké mobility do běžného leteckého provozu.

Projekt OperA (Operate Anywhere) řeší bezpečnou integraci nových účastníků pokročilé letecké mobility (AAM) – nákladních dronů a leteckých taxi – do leteckého provozu v Evropě. Projekt se zabývá zvýšením automatizace těchto letů a umožní postupný přechod z pilotovaných na bezpilotní lety, vývoj systémů pro optimální využití energie při letu a přiblížení, přesnou navigaci pro přiblížení a přistání a antikolizní systém pro vyhýbání se překážkám a letadlům. OperA se dále věnuje vývoji pozemní řídicí stanice, která umožní bezpilotní řízení více dronů jedním operátorem, a vývoji autonomního systému pro dynamické rozhodování včetně nestandardních situací. Projekt bude také řešit optimalizaci trasy letu například s ohledem na hluk. Konsorcium plánuje provést testovací lety v roce 2025.

Projekt DARWIN připravuje systém automatizované podpory pro piloty tradičních dopravních letadel.  V první fázi umožní snížit počet členů posádky během letu, poté provoz s jedním pilotem a položí základy pro budoucí plně autonomní lety. To pomůže vyřešit dlouhodobý nedostatek pilotů. Projekt se zabývá automatizací letu založenou na umělé inteligenci. DARWIN vyvine škálovatelný koncept spolupráce mezi člověkem a umělou inteligencí, který umožní postupně zavádět nové funkce a asistenty pilota dle doporučení agentury EASA pro umělou inteligenci.

Projekty budou využívat technologii umělé inteligence

Projekt OperA připraví nebe na provoz leteckých taxi a nákladních dronů, zatímco projekt DARWIN pomůže provozovatelům tradičních dopravních letadel,“ vysvětluje Jolana Dvorská, Senior R&D Manager and Architect pro SESAR, Honeywell Aerospace. „Oba projekty se budou zabývat klíčovými výzvami při zavádění automatizace v příští generaci letadel a poskytnou nám příležitosti pracovat na nově vznikajících technologiích, jako je umělá inteligence, abychom ovlivnili způsob létání letadel v budoucnosti.”

„Vývoj v oblasti pokročilé letecké mobility vyžaduje zcela nová a komplexní řešení. Jsme hrdí na to, že vedeme silná konsorcia se zkušenými partnery i mimo Brno, přičemž využíváme odborných znalostí vědců a inženýrů z brněnského výzkumného a vývojového centra Honeywell a zkušeností s podobnými projekty za posledních 15 let,“ říká Jan Ludvík, Technical Director, Advanced Technology Europe, Honeywell Aerospace.

Přečtěte si  Nová výstavba na jihu Brna: Holásky čeká nová školka a byty pro seniory

Mezi členy konsorcia OperA patří Lilium, Pipistrel, Vertical Aerospace, ENAIRE, AENA, Skyports, Frequentis, LGS, ON, CRIDA, EUROCONTROL a subdodavatelé EASA a Nordic Unmanned. Projekt DARWIN sestává z průmyslových partnerů, výrobce letadel, předního výzkumného institutu, řízení letového provozu a hlavních evropských a regulačních institucí: Pipistrel, DLR, Slovenia Control, EUROCONTROL a EASA.

Výzkumný program SESAR 3, na kterém se podílí soukromý a veřejný sektor, je spolufinancovaný Evropskou unií s cílem urychlit realizaci udržitelného a digitálního evropského nebe prostřednictvím výzkumu a inovací.

Autor: red Zdroj a foto: Honeywell

Doporučujeme


Buďte první kdo přidá komentář

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*