Brno trpí největší dopravní zátěží, zjistila studie. Chybí klíčové dálnice

Ilustrační foto

Intenzita dopravy vzrostla o desetinu, u nákladní dokonce o dvacet procent. Vyplývá to z předběžných výsledků loňského celostátního sčítání dopravy. Nejzatíženější komunikace se nacházejí na území Brna, stávající kapacity zdaleka nedostačují dopravní vytíženosti.

Sčítání dopravy provádí Centrum dopravního výzkumu pod dohledem Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), poslední se konalo v roce 2016. Silničáři tento týden publikovali předběžné výsledky loňského sčítání. Vyplývá z nich pokračující nárůst dopravy i nedostatečnost stávajících dopravních kapacit.

Nejhorší situace v celé republice panuje na území Brna. Nejzatíženějším dálničním úsekem se čtyřmi pruhy je dálnice D1 mezi křižovatkami Brno-centrum a Brno-jih. Projede tudy přibližně 76 tisíc aut za den. Dlouhodobě se hovoří o rozšíření na alespoň šest pruhů, odborníci doporučují přímo osm. Stejné místo zároveň představuje druhý nejzatíženější dálniční úsek těžkou dopravou. Jedná se o 22 tisíc nákladních aut denně.

Přetíženost úseku způsobuje vedle nedostatečného počtu pruhů na D1 také chybějící klíčové dálnice na Vídeň a na Svitavy. Právě silnice I/43 směrem na sever od Brna představuje nejzatíženější silnici první třídy v ČR, konkrétně jde o úsek mezi ulicemi Hradecká a Hapalova. Sčitatelé zde hlásí 55 tisíc aut za den. Těžká doprava pak nejvíce zatěžuje úsek I/52 v Modřicích, na který navazuje nedokončená dálnice jižním směrem. Denní frekvence tu dosahuje počtu přibližně deset tisíc aut denně.

Chybějící dálnice nejsou priority

Na postavení obou klíčových dálnic přitom řidiči čekají už dekády. Poslední úsek dálnice D52 na Vídeň byl otevřen v roce 1996. Dálnice D43 na Svitavy bývá s mírnou nadsázkou označována za nejdéle rozestavěnou dálnici v ČR, její výstavba totiž začala už v roce 1939.

Přestože obě stavby souvisí s nejzatíženějším místem v republice, vláda ani jednu z nich neoznačila za prioritní. Ve vládním programovém prohlášení se s tímto označením objevily pouze dostavba pražského okruhu a dálnice D1 u Přerova a výstavba dálnice D35 z východních Čech do Olomouce.

Mapa s naměřenou intenzitou dopravy (zdroj: ŘSD)

Autor: pjk, zdroj: ŘSD, úvodní foto: Pixabay

Související články

Přečtěte si  Modernizace železniční stanice Brno - Královo Pole za více než 2,5 miliardy je zase o krok blíž. Stavební práce začnou v září

Doporučujeme

1 Comment

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*