Chybějící úsek D55 ve Spytihněvi má po letech zelenou. ŘSD: Pracujeme na stavebním povolení

D55 podjezd Spytihněv
Chybějící úsek současné D55, podjezd ve Spytihněvi, je o krok blíže dostavbě.

Výstavba podjezdu ve Spytihněvi, chybějícího úseku současné dálnice D55, čeká dlouhé roky na dokončení. Teď získala územní rozhodnutí. Aktuálně se pracuje na dokumentaci pro stavební povolení, které by mohlo být vydáno v roce 2022, říká v rozhovoru ředitel zlínské pobočky Ředitelství silnic a dálnic Karel Chudárek.

O vývoji dostavby D55 jsme naposledy psali v tomto článku.

Jaké jsou novinky ze stavby dálnice D55?

“Výbornou zprávou je, že se nám mnoha letech podařilo získat pravomocné územní rozhodnutí na úsek podjezdu ve Spytihněvi D5506.2, který chybí k dostavbě mezi obchvatem Otrokovic a navazujícími úseky D5506.3 a D5507. Proces schvalování trasy se protáhl právě kvůli jejímu vedení přes Spytihněv. Místo původního návrhu (estakády) povede D55 v zářezu pod úrovní okolního terénu. Samotnou téměř osm kilometrů dlouhou stavbu chceme zahájit v roce 2023 a dokončit o tři roky později. Aktuálně pracujeme na dokumentaci pro stavební povolení, které by mohlo být vydáno v roce 2022. Zároveň bude probíhat výkup potřebných pozemků.”

V jaké fázi se dnes nachází další úsek dálnice D5507 u Babic na Uherskohradišťsku?

“Momentálně hledáme zhotovitele stavby a probíhá výběrové řízení. Předpokládáme, žesmlouva bude uzavřená už v září.  Na podzim letošního roku počítáme se zahájením prací. Už jsme stihli provést pyrotechnický průzkum a skrytí ornice. V červnu by měli nastoupit archeologové, kteří lokalitu podrobně prozkoumají. Doufáme, že nám na podzim umožní zahájení výstavby.”

Obáváte se, že archeologické nálezy mohou způsobit proluky?

“Vzhledem k tomu, že se pohybujeme v oblasti Starého Města, bohatého na archeologické nálezy, předpokládáme hojnost nálezů. Avšak jen lokálně v určitých místech, proto by nás nemusely příliš omezit.”

Odkud a kam má vlastně dálnice D55 vést?

“Celá dálnice začíná v Olomouci, pokračuje kolem Přerova, Hulína. Zde odklání komunikaci I/34 Hulín – Otrokovice, Otrokovice severovýchod, D5505 jihovýchod. Dále vede okolo Uherského Hradiště, Moravského Písku, Bzence až do Břeclavi, kde se napojí na dálnici D2.”

V jaké fázi se nyní nachází stavba obchvatu Otrokovic D5505 a co to znamená pro řidiče, kteří tudy denně projíždějí.

“Řidiči a obyvatelé Kvítkovic u Zlína se musí připravit na dopravní omezení na pohořelické křižovatce silnic III/ 4973 a III/ 4974, která bude od druhé poloviny června do 30. listopadu zcela uzavřena. Důvodem je výstavba dálničního nadjezdu SO201 nad budovaným jižním obchvatem Otrokovic D5505. Řidiči se do Kvítkovic dostanou pouze jednou příjezdovou komunikací z hlavní křižovatky v Kvítkovicích. Zásobování firem sídlících v průmyslovém areálu v blízkosti pohořelické křižovatky bude zachováno. Moravská skládková společnost a. s. a Plemenářské služby, a.s. budou mít možnost od půlky června využívat nově zbudované komunikace úsek Makro – Kvítkovice na silnici III/4973.”

Komu dostavba obchvatu Otrokovic nejvíce uleví a proč?

Přečtěte si  Brno pošle do Charkova šest vyřazených tramvají T6

“Stavba uleví všem obyvatelům Otrokovic. Veškerá tranzitní doprava ve směru Přerov – Uherské Hradiště bude odkloněna po obchvatu.”

Kdy se budou moci řidiči poprvé po obchvatu projet a kolik si stavba celkem vyžádá investic?

“Po obchvatu by se v  omezeném provozu mělo jezdit v květnu 2021. Celá stavba bude zprovozněna na přelomu září a října 2021. Investice na výstavbu obchvatu, pomineme-li přípravu,  přesáhne částku 710 milionů korun.”

Jak by měla stavba obchvatu vypadat na konci letošního roku?  

“Do konce roku budou dokončeny zemní práce na obchvatu, včetně konstrukčních vrstev vozovky a mostů. Na mostech budou ještě v zimním období probíhat dokončovací práce typu osazení zábradlí apod. Zprovozněna bude také zmíněná pohořelická křižovatka. Místní obyvatelé se zase dostanou do Pohořelic po komunikaci III/4975 a do Napajedel po komunikaci III/4973. Také již bude průjezdný úsek Makro – Kvítkovice po komunikaci III/4973.”

Mapka zobrazující postavenou (plná čára), plánovanou (tečky) a již zprovozněnou (zelená čára) část dálnice D55

Dálnice D55 má být náhradou současné silnice první třídy I/55, která je přetížená a vede přes některé obce. Její přípravu dlouhodobě komplikuje skutečnost, že má vést přes chráněná území, například Bzeneckou doubravu. V tomto úseku má víceméně kopírovat železniční trať. V současnosti existuje dálnice pouze mezi Otrokovicemi a Hulínem, kde se napojuje na dálnici D1. Od Otrokovic na jih k Břeclavi se zatím nezačalo stavět.

Zdroj a foto: ŘSD

Doporučujeme


Buďte první kdo přidá komentář

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*